ترافیک آمارها در بازار جهانی/ تقویم مهم‌ترین تحولات اقتصاد جهان

12:03 - 1400/01/21
با نزدیک شدن به پایان ماه اکتبر، بازار جهانی در انتظار سیل داده‌ها و گزارش‌هایی است که سمت و سوی اقتصاد دنیا را نشان می‌دهد. فعالان اقتصادی دنیا در انتظار رونمایی از اثر توافق اولیه دو غول اقتصادی در داده‌های آماری هستند و فعالان بورس تهران نیز به خصوص به روند قیمتی کالاهای پایه مرتبط چشم‌ دوخته‌اند. در این گزارش مهم‌ترین آمارها و اتفاقات این هفته بازار جهانی مرور می‌شود.
ترافیک آمارها در بازار جهانی/ تقویم مهم‌ترین تحولات اقتصاد جهان

دنیای بورس: اقتصاد بین‌الملل در شرایط فعلی بیش از همه به اتفاقات گره خورده است و در آیینه آمار بازتاب می‌یابد. عدم‌اطمینان‌ از سرنوشت مسائلی همچون جنگ تجاری و برگزیت به صورت گسترده‌ای دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده است و سیاست‌گذاری‌هایی همچون تغییرات نرخ بهره در ابعاد کوچک‌تری بازارها را متاثر می‌سازد.

عقب‌نشینی در جبهه جنگ تجاری

 بی‌شک مهم‌ترین اتفاقی که فعالان اقتصادی دنیا را گوش به زنگ نگاه داشته، سرنوشت توافق فاز اولیه چین و آمریکا است. این دسته از بازیگران در انتظار نتیجه نهایی این توافق‌اند. قرار است روسای جمهور دو کشور در میانه ماه نوامبر و در حاشیه نشست APEC در شیلی، با امضای قرارداد و توافق‌نامه‌ای به این توافق اولیه رسمیت ببخشند.

در شرایطی که طی ماه‌های اخیر داده‌های اقتصادی، علائم هشدار نسبت به وقوع یک رکود را به نمایش گذاشتند، حصول چنین توافقی می‌تواند خطر رکود را کم‌رنگ‌تر کند. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد جهانی در جاده‌ای حرکت می‌کند که به رکود ختم خواهد شد، حتی اگر چین و امریکا از جنگ تجاری عقب‌ بنشینند. با این وجود مساله غیرقابل‌انکار آن است که توافق این دو غول اقتصادی می‌تواند حتی در صورت وقوع رکود، از عمق و گستره زمانی آن کم کند.

پایان خوش برگزیت؟

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین معضلی است که این کشور بعد از جنگ جهانی دوم با آن دست و پنجه نرم کرده است. برگزیت باعث تغییر دو نخست‌وزیر در انگلستان شده و همچنان عواقب نامعلومی برای انگلستان و سایر جهان دارد. بلاتکلیفی برگزیت طی ماه‌های اخیر فشار زیادی را بر اقتصاد بریتانیا وارد کرد و باعث شد تا نسبت پوند به دلار به زیر مرتبه 1.2 برسد.

با این حال در آخرین نوبت اتحادیه اروپا با اعطای فرصت 3 ماهه به بریتانیا برای خروج با توافق کنار آمده و این موضوع خبر خوبی برای دو طرف است. نرخ برابری پوند به دلار بار دیگر به نزدیکی 1.29 بازگشته است. به نظر می‌رسد خروج انگلستان از اتحادیه گمرکی اروپا به تدریج اتفاق افتد و دیگر خبری از مرز سخت بین ایرلندهای شمالی و جنوبی نیست. این موضوع سبب می‌شود تا اقتصادهای اروپا و انگلستان به آرامی خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و دستخوش تکانه‌های شدید نشود. برگزیت یکی از ریسک‌های مطرح چند ساله اخیر اقتصاد جهانی بوده و به نظر می‌رسد رفته‌رفته این ریسک جای خود را به قطعیت‌ها دهد.

چهارشنبه سیاه یا طلایی بازار جهانی؟

جدول زیر مهم‌ترین آمارها و اتفاقات از پیش‌ تعیین‌شده این هفته را نشان می‌دهد. با به پایان رسیدن ماه اکتبر گزارش‌های پرتعداد و تعیین‌کننده می‌توانند بازارهای جهانی را با سمت و سوی قطعی‌تری همراه کند.

از بین آمارهای جدول زیر، 2 ردیف نخست تا لحظه انتشار این گزارش‌ منتشر شده‌اند. شاخص اعتماد مصرف‌کننده کنفرانس‌بورد (CB) نیز مشابه با شاخص تمایلات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان کمی ضعیف‌تر از انتظار ظاهر شد و فشار نسبی بر دلار ایجاد کرد. در عین حال آمار تعداد خانه‌های غیر نوساز که قرارداد معاملات آن‌ عقد شده، اما انتقال مالکیت آن کامل نشده است بهتر از انتظارات ظاهر شده و نقش حامی شاخص دلار را بازی کرده است.

*آمارها و اتفاقات بازار جهانی در روز چهارشنبه می‌تواند به شدت تعیین‌کننده باشد. از جمله مهم‌ترین این اتفاقات، نشست فدرال‌رزرو آمریکا به منظور تصمیم‌گیری در رابطه با تغییرات نرخ بهره است. در عین حال انتشار آمار مربوط سطوح تولید امریکا و چین و آمار مربوط به اشتغال آلمان و آمریکا بازارها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

ترافیک آمارها در بازار جهانی/ تقویم مهم‌ترین تحولات اقتصاد جهان6