مهدی ساسانی در گفتگو با «دنیای بورس» مطرح کرد

راز ماندگاری در بازار سهام چیست؟/ دو مولفه صبر و شناخت

11:58 - 1400/01/21
در ادامه گزارش‌ قبل در این گزارش نیز یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه به پرسش «دنیای بورس» پاسخ داد. مهدی ساسانی از کارشناسان بازار سرمایه موارد مختلفی را مطرح می‌کند که دو محور اصلی «شناخت» و «صبر» را شامل می‌شود. در این میان نکات جالبی در خصوص موج‌سواری نیز از سوی ساسانی مطرح شده است.
راز ماندگاری در بازار سهام چیست؟/ دو مولفه صبر و شناخت

دنیای بورس: در ادامه نظر کارشناس بازار سرمایه در خصوص راز ماندگاری طولانی‌مدت در سهام ارائه شده است.

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه

راز اصلی ماندگاری در بورس شناخت دقیق و واقعی بازار سهام است؛ فعالان قدیمی بورس که سال‌های طولانی است در این بازار فعالیت دارند، به دلیل شناخت دقیق و اطلاعات کاملی که از شرکت‌های فعال در بورس دارند، موفق شده‌اند که سال‌های زیادی در این بازار فعالیت داشته باشند.

در گام دوم باید به «صبر» اشاره کرد. اگر قرار بود فعالان واقعی بازار سهام با هر فراز و نشیبی، کم بیاورند و از بازار خارج شوند، قطعا خیلی وقت پیش از بازار رفته بودند و دیگر عنوان قدیمی بازار را یدک نمی‌کشیدند. در واقع این گروه از فعالان سرد و گرم بورس را چشیده‌اند و چنین روزهایی را به دفعات در عمر خود تجربه کرده‌اند.

 نوسان ذات اصلی بورس را تشکیل می‌دهد. هر صعودی یک اصلاح هر ریزشی یک رشد را به دنبال خواهد داشت. چنانچه معامله‌گران در سهام بنیادی وارد شده باشند و این قبیل سهام با پتانسیل بالا را خریداری کرده باشند، قطعا آینده مناسبی در انتظار آنهاست.

البته باید عنوان کرد که موج‌سواری نیز گزینه مناسبی است، ولی به شرط آنکه توانایی لازم در این زمینه وجود داشته باشد. ولی چنانچه سرمایه‌گذاران از نحوه صحیح موج‌سواری اطلاعاتی ندارند و با علم به آگاهی از اصلاح‌های کوتاه‌مدت، باید رفتار «صبر» را در پیش گیرند. تنها با صبر و عدم تمایل به فروش و خارج شدن از بازار است که می‌توان زیان‌های احتمالی را جبران کرد. در واقع باید این زیان شناسایی شده و جبران شود و تنها راه جبران آن نیز از خود بازار سهام است. در واقع چنانچه به‌طور مثال 30درصد زیان یک سهامدار متحمل شده باشد، برای جبران این موضوع و خارج کردن نقدینگی به بازاری دیگر مانند بانک، یک‌ سال زمان باید صرف شود تا این میزان زیان جبران شود. اما می‌تواند با تغییر استراتژی و ورود به سهمی دیگر با پتانسیل بالا، این میزان زیان را در مدت کوتاهی جبران کند.

تحلیل ایمان مقدسیان را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل محسن احمدی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب

تحلیل شروین شهریاری را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل پشوتن مشهوری‌نژاد را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل محمد گرجی‌آرا را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل ولی نادی قمی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)