ایمان مقدسیان به پرسش «دنیای بورس» پاسخ گفت

راز ماندگاری در بازار سهام چیست؟/ حد زیان را رعایت کنید

11:57 - 1400/01/21
«دنیای بورس» پس از ریزش‌های اخیر به دنبال جواب این سوال است که «راز ماندگاری در سهام چیست؟». منظور از این پرسش این است که بسیاری در دوره رونق به بورس تهران جذب می‌شوند اما این افراد در مدت زمان نه‌چندان طولانی خواسته یا ناخواسته از کورس سهام خارج می‌شوند. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که تجربه دیگر فعالان بازار در این خصوص چیست. بر این اساس در این گزارش نظر یکی از کارشناسان بازار را جویا شده‌ایم که به صورت کوتاه در ادامه آورده شده است.
راز ماندگاری در بازار سهام چیست؟/ حد زیان را رعایت کنید

دنیای بورس: یک کارشناس بورسی معتقد است عدم رعایت یکی از ساده‌ترین اصول روانشناختی منجر به تصمیمات نادرست در بازار سهام می‌شود. در واقع، موانع روانی و رفتاری رعایت حد زیان است که باعث می‌شود تا افراد نتوانند دست به انتخاب‌های منطقی بزنند و به دلیل زیان از این ناحیه با دلسردی از بازار سهام خارج می‌شوند.

ایمان مقدسیان:

در دوران مدرسه معلم‌ها میگفتند «اگر درسی رو که داده می‌شه همون روز بخونید، بهتر در ذهنتون می‌مونه و عملکرد بهتری خواهید داشت». قاعده‌ای به نظر راحت و آسان، اما تعداد کمی رعایت می‌کردند و معمولا بیشتر دانش‌آموزان شب امتحانی بودند. در بازار سهام هم اصلی داریم به نام حد ضرر. هم اهالی باتجربه و هم تازه‌واردهای بورسی می‌دانند که داشتن حد ضرر مهم است و حتی شاید راز ماندگاری رعایت همین اصل ساده باشد، اما به‌رغم سادگی در ظاهر، رعایت این اصل برای بیشتر سرمایه‌گذاران تبدیل به دشوارترین کارها می‌شود. در مورد چرایی آن زیاد می‌توان نوشت؛ از جمله آن که در برخی بازارهای موازی از جمله مسکن و طلا تعیین حد زیان امری شناخته شده نیست و وقتی فعالان این بازارها در سهام حضور پیدا می‌کنند، در پذیرش زیان مشکل دارند.

سرمایه‌گذاران به دلایلی مانند غرور، عدم اعتماد به نفس و بردداشت‌های اشتباه از سرمایه‌گذاری در بورس در زیان دست به فروش نمی‌زنند و در نتیجه زیان روز به روز عمق بیشتری پیدا می‌کند و جبران آن سخت‌تر می‌شود. یکی از فعالان بازار در کانال خودش مطلبی نوشته بود که به نظر خیلی منطقی است. این که یک فعال بازار باید بتواند تا صعود بعدی خود را زنده نگه دارد. اصل بر حفظ سرمایه و زیان نکردن و بعد در صورت امکان سود کردن است.

تحلیل شروین شهریاری را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل مهدی ساسانی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب

تحلیل محسن احمدی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل پشوتن مشهوری‌نژاد را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل محمد گرجی‌آرا را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل ولی نادی قمی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)