در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

پیش بینی بورس هفته | پافشاری بورس‌بازان بر ادامه صعود سهام

11:54 - 1400/01/21
روند هفته گذشته بورس تهران در خلاف جهت انتظارات کارشناسان و فعالان این بازار رقم خورد. این مساله نتوانسته مانع از خوشبینی اهالی بورس به روند هفته جاری شود. عمده فعالان و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» مسیر شاخص کل در هفته جاری را رو به صعود ارزیابی می‌کنند. در عین حال سهم انتظارات از روند کم‌نوسان بورس نیز قابل‌توجه است.
پیش بینی بورس هفته | پافشاری بورس‌بازان بر ادامه صعود سهام

دنیای بورس: معاملات هفته گذشته بورس تهران تحت تاثیر عقب‌نشینی معامله‌گران با افت 4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. با این حال غالب کارشناسان و سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» معتقدند در هفته جاری شاخص سهام بار دیگر به مسیر صعودی باز می‌گردد.

کارشناسان

صعودی:52 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند قیمت سهام در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد فشار عرضه سهام در روزهای پایانی هفته گذشته کاهش یافت و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه‌دار باشد. از منظر این دسته از فعالان، بازار سهام حبابی نیست و همچنان در تناسب با نرخ تورم و ارز جای رشد بیشتر دارد. بر همین اساس کسب سطوح بالاتری برای شاخص سهام انتظار می‌رود. در عین حال تحولات اخیر بازارهای جهانی می‌تواند سهام شرکت‌های بزرگ کالایی را به تحرک در آورد و از زاویه رشد شاخص کل را در پی داشته باشد.

کم‌نوسان: 44 درصد از  کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی روند شاخص کل در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند روند هفته گذشته بورس شاید به مثابه هشدار برای سهامداران باشد تا الگوی معامله‌گری خود را با تحولات جدید بازار هماهنگ کنند. از سوی دیگر متغیرهای بنیادی در حمایت از سهام در بسیاری از نمادها پتانسیل رشد بیشتر قیمت‌ها را ندارند. بر این اساس احتمالا بورس در هفته جاری شاهد احتیاط سهامداران در غالب گروه‌های سهامی خواهد بود. کاهش محسوس ارزش معاملات در روزهای اخیر خود نشان‌دهنده آغاز یک فاز احتیاطی در بازار سهام است.

نزولی: تنها 4 درصد کارشناسان مزبور روند معاملات سهام در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این افراد احتمالا نگرانی سهامداران از تجربه نزول اخیر قیمت‌ها به تشدید صف‌های فروش و عرضه سهام منجر شود. از سوی دیگر عوامل بنیادی سهام در یک بازه طولانی‌مدت ثابت ماند؛ اما بورس بدون توجه به این موضوع رکوردهای متعددی را به ثبت رساند. بر این اساس به نظر می‌رسد بازار در حرکت به سوی ارزش ذاتی سهام با افت قیمت‌ها روبرو شود. از طرفی تحلیل‌های نموداری نیز به عنوان پشتوانه‌ای برای این انتظارات مطرح می‌شود. در کنار این موارد نگرانی‌های سیاسی نیز می‌تواند دیگر عامل اثرگذار در عقب‌نشینی قیمت‌ها باشد.

سهامداران

صعودی: 54 درصد سهامداران در این نظرسنجی روند صعودی را برای معاملات هفته آینده پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه نزول قیمت سهام در هفته گذشته را استراحت شاخص عنوان کرده‌اند و معتقدند شاخص کل همچنان پتانسیل کسب قله‌های بالاتر را دارد.

کم‌نوسان: 29 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» نیز معتقدند معاملات بازار سهام در این هفته تحت‌تاثیر برخورد محتاطانه معامله‌گران با هفته پرنوسان گذشته، ابهام در روند بازارهای جهانی و سرنوشت تنش‌های بین چین و آمریکا و همچنین نگرانی‌های سیاسی کم‌نوسان دنبال خواهد شد.

نزولی: 17 درصد از سهامداران حاضر در این نظرسنجی ریزش قیمت‌ها در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند.این سهامداران معتقدند قیمت غالب سهام از ارزش ذاتی در طی هفته‌های اخیر فاصله گرفته و حالا زمان اصلاح آن فرارسیده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت عمومی سهام در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.