تغییرات هفتگی در افزایش سرمایه بورسی‌ها

11:52 - 1400/01/21
در حالی که تازه‌ترین تحولات افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی در هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت که عنوان مطلب این هفته به حراج حق تقدم‌ها در وقت اضافه اشاره دارد.

دنیای بورس – علیرضا توکلی: حراج حق‌تقدم «پارس دارو» (دپارس) که در مهلت مقرر کشف قیمت نشده بود در یکشنبه یعنی اولین روز از بازه تمدید آن حدود ۳ هزارتومان کشف قیمت شد و با استقبال روزهای بعد قیمت ۳۴۰۰ تومان را هم دید. در این چهار روز از حدود ۹ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده بیش از 5.5 میلیون به فروش رفت. سهام شرکت‌های دارویی در یکسال گذشته رشد قابل‌توجهی کردند که بخشی از آن را می‌توان به جبران افت بیش از حد آن در سال‌های گذشته نسبت داد و بخش دیگر را به استقبال بازار از افزایش نرخ داروها که در پی رشد قیمت ارز صورت گرفته است.

برخی از فعالان بازار، میزان رشد سهام این صنعت را در حدی می‌دانند که حتی به استقبال تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی مواد اولیه به ارز نیمایی هم رفته است، اما عده‌ای دیگر تنها با اشاره به میزان ورود نقدینگی به بازار، هدف‌های بالاتری برای آنها متصور می‌شوند. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

سهرمز ح: «سیمان هرمزگان» در مجمع فوق‌العاده مردادماه امسال خود افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را تصویب کرد تا سرمایه ۲/ ۵۴ میلیارد تومانی خود را دوبرابر کند. سهرمز که سال مالی منتهی به پایان آبان دارد، در مجمع سالانه بهمن ماه گذشته خود ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد و سهامداران حقیقی که سود خود را در اسفند سال گذشته دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از آن برای دوبرابر کردن تعداد سهام خود استفاده کنند و اگر هم سود را دریافت کرده‌اند، مجددا آورده نقدی خود را به حساب شرکت واریز کنند.

سهامدار عمده و سهامداران درصدی هم احتمالا مطالبات سود سهام خود را به سهم تبدیل می‌کنند تا عملا عمده سود نقدی سال گذشته صرف خرید سهام جدید شود. از مبلغ بیش از ۵۴ میلیارد تومان افزایش سرمایه، حدود ۵۳ میلیارد تومان آن قرار است صرف طرح توسعه برای افزایش حدود ۱۸ درصدی تولید کلینکر شود. حدود یک‌سوم از مبلغ مزبور به‌صورت ریالی و دوسوم بقیه به‌صورت ارزی هزینه خواهد شد. البته در طرح توجیهی تهیه شده نرخ هر یورو برای هزینه خرید و نصب ماشین‌آلات و تجهیزات برابر ۹۵۰۰ تومان فرض شده که نرخ سامانه نیما در پایان دی‌ماه سال گذشته است.

پیش‌بینی مدیران سهرمز اجرای طرح توسعه مزبور در یکسال بوده و قرار است تمام ۳۳۰ هزارتن کلینکر تولید شده صادر شود. سیمان هرمزگان به‌خاطر نزدیکی به دریا مزیت مناسبی برای صادرات به‌ویژه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد و البته با توجه به وجود کارخانه‌های آسیاب سیمان در برخی از کشورهای مزبور می‌تواند کلینکر تولیدی خود را به‌صورت دلاری صادر کند. گرچه سود اصلی کارخانجات سیمان در ارزش افزوده ناشی از تبدیل کلینکر به محصول نهایی سیمان است، اما توجه به بالارفتن نرخ دلار، صادرات کلینکر سود مناسبی را عاید شرکت می‌کند. براساس مفروضات شرکت، در یک‌سال اول پس از راه‌اندازی طرح توسعه با فرض رسیدن به ظرفیت تولید ۵۰ درصدی، حدود ۱۰ میلیارد تومان به سود خالص شرکت اضافه می‌شود.

سهرمز از طریق سهامدار عمده خود «مدیریت سرمایه‌گذاری امید» (وامید) از شرکت‌های وابسته به بانک سپه محسوب می‌شود. حق‌تقدم سهرمز که در روزهای ابتدای شهریورماه با قیمت حدود ۴۵۰ تومان کشف قیمت شد، در هفته گذشته مورد استقبال خریداران قرار گرفت. با درنظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی بیش از ۱۲۰ تومان تفاوت قیمت بین سهم و حق‌تقدم آن وجود دارد. براساس گزارش ۹ ماهه حسابرسی نشده منتهی به ۳۱/ ۵/ ۹۸ مقدار فروش شرکت حدود ۲۰ درصد کاهش داشته، اما فروش ریالی ۱۳ درصد افزایش داشته و البته سود عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت مانده است که نشان می‌دهد سهرمز نتوانسته تغییر قابل‌توجهی در عملکرد خود ایجاد کند.

البته باید این نکته را درنظر داشت در سال‌هایی که کارخانجات سیمان به‌جهت رکود فراگیر و با نرخ دلار کمتر از ۴ هزار تومانی، قادر به فروش داخلی و حتی فروش صادراتی سودآور نبودند، سهرمز به‌خاطر موقعیت مناسب خود تقریبا تمام تولیدش را به فروش می‌رساند یا صادر می‌کرد، درحالی‌که با شرایط فعلی احتمالا باید با شرکت‌های داخلی بر سر صادرات بیشتر رقابت کند.

پارسیان ح: «بیمه پارسیان» در مجمع فوق‌العاده نیمه مردادماه ۱۰۰ میلیارد تومان به سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی خود به‌صورت قطعی افزود و اختیار افزایش ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر را از محل مطالبات و آورده نقدی به هیات‌مدیره داد تا طی دوسال آینده اجرایی شود. افزایش سرمایه یک‌سومی مرحله اول شامل ۷۰ میلیارد تومان (حدود ۲۳ درصد) از مطالبات و آورده نقدی و ۳۰ میلیارد تومان (۱۰ درصد) از اندوخته است که درواقع به ازای هر ۳۰ سهم تعداد ۷ حق‌تقدم و ۳ سهام جایزه در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. باتوجه به تعهداتی که شرکت‌های بیمه دربرابر بیمه‌گذاران دارند، معمولا افزایش سرمایه این شرکت‌ها با هدف کلی «بالابردن رتبه توانگری مالی» و «حفظ یا گسترش سهم از بازار بیمه» صورت می‌گیرد. البته بیمه پارسیان با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی خواهد توانست در بازار «بیمه اتکایی» (Re-Insurance) فعالیت خود را ادامه دهد.

البته طبیعی است که منابع حاصل از افزایش سرمایه صرف (گسترش) سرمایه‌گذاری‌های شرکت (عمدتا سپرده بانکی و سهام) شود که پشتوانه تعهدات بیمه‌ای شرکت خواهد بود. بیمه پارسیان علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که خود در شرکت‌های بورسی انجام داده از طریق دو زیرمجموعه‌ای که مالکیت تقریبا ۵۰ درصدی آنها را دارد نیز در این زمینه فعال است.

قیمت سهام بیمه پارسیان در یکسال گذشته ۳ برابر شده، گرچه برخی از کارشناسان بازار نمادهای صنعت بیمه را با توجه به احتمال تجدید ارزیابی دارایی‌ها (و نه افزایش احتمالی سودآوری) مستعد رشد قیمت می‌دانند. حق‌تقدم پارسیان اوایل شهریور با قیمت حدود ۱۲۰ تومان معامله شد و با رشد بازار هم‌اکنون به دوبرابر آن قیمت رسیده است و در حال‌حاضر با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی، حدود ۳۰ تومان ارزان‌تر از خود سهم بوده و تا پایان مهرماه فرصت پذیره‌نویسی دارد.

وهنر ج: «گروه توسعه هنر ایران» اولین شرکت بازارسرمایه است که موضوع اصلی فعالیتش در زمینه هنر است و در دومین سال فعالیت خود قرار دارد. وهنر در مجمع سالانه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ خود کمتر از ۸ تومان از سود ۲۶ تومانی را تقسیم و بقیه (حدود ۱۷ درصد) را در مجمع فوق‌العاده اواخر شهریور امسال، به سرمایه ۸۵ میلیارد تومانی‌اش  افزود تا تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان شود. با ثبت این سرمایه شرکت می‌تواند مرحله دوم افزایش سرمایه را که مبلغی بیش از ۷۰ میلیارد تومان است و دراختیار هیات‌مدیره قرار گرفته است، اجرایی کند. مجموع منابع ۸۵ میلیارد تومانی حاصل از دو مرحله، صرف «گسترش سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های هنری و فرهنگی» خواهد شد.

به‌صورت جزئی ۳۰ میلیارد تومان صرف بازرگانی (خرید و فروش) آثار تجسمی، ۲۴ میلیارد تومان تملک شرکت فیلم‌سازی، ۱۶ میلیارد تومان مرمت و بهره‌برداری از آثار تاریخی و نهایتا ۱۵ میلیارد تومان برای خرید دفتر مرکزی هزینه شده و در مقابل براساس پیش‌بینی هیات‌مدیره در سال اول پس از افزایش سرمایه ۲۰ میلیارد تومان به سود ۹ میلیارد تومانی شرکت افزوده خواهد شد. نماد وهنر پس از چندبار گشایش ناموفق در بازارپایه «ج»، نهایتا در ۲۶ شهریور در تابلوی زرد با قیمت ۲۱۰ تومان معامله شد که طی آن بیش از ۲۴۰ نفر ۴۰ میلیون سهم وهنر را از چهار حقوقی درصدی خریدند.

براساس گزارش هیات‌مدیره «خالص ارزش دارایی‌های» (NAV) در ۳۰/ ۹/ ۹۷ حدود ۱۲۶ تومان است. پس از افزایش سرمایه هم بازگشایی سهم با رشد بیش از ۳۲ درصدی و صف‌های خرید روزهای بعد همراه بود که برخی از حقوقی‌ها به تقاضای خریداران هنردوست پاسخ دادند. در هفته گذشته ۱۲ شرکت بازار سرمایه پیشنهاد هیات‌مدیره خود را برای افزایش سرمایه روی کدال قرار دادند که نشان از جنب و جوش شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق بورس است.

در سوی دیگر، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه یک شرکت فرابورسی را صادر کرد. «صنایع ماشین‌های اداری ایران» (مادیرا) در دهمین ماه حضور خود در بازار سرمایه توانست مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی (حدود ۱۶۶ درصدی) را دریافت کند که نیمی از آن از محل «سودانباشته» و نیمی دیگر از محل «مطالبات و آورده نقدی» است. منابع مالی این فرآیند ضمن اصلاح ساختار مالی مادیرا صرف راه‌اندازی خطوط تولید ماشین لباسشویی و یخچال خواهد شد.

شنبه گذشته شرکت «بورس اوراق بهادار تهران» با نماد «بورس» خبر از ثبت افزایش سرمایه جدید ۲۰۰ میلیارد تومانی خود به‌صورت سهام جایزه داد که روز سه‌شنبه در پرتفوی سهامداران اضافه شد و احتمالا در همین هفته قابل معامله شود. «فرابورس ایران» هم در همان روز شنبه، ثبت افزایش سرمایه ۴۰ درصدی‌اش را که به‌صورت سهام جایزه بود اعلام کرد و دو روز بعد نماد آن برای توضیح وضعیت سودآوری شرکت در سال جاری توسط «اداره نظارت بر ناشران فرابورسی» سازمان بورس و اوراق بهادار بسته (تعلیق) شد. توضیحی که خواسته شده درباره پوشش ۸۲ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده فرابورس برای سال جاری است که مقام ناظر اصرار دارد که با این وضعیت، روی رقم نهایی پیش‌بینی درآمد سال جاری تجدیدنظر شود. 

«فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس» افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته را که حدود یک ماه پیش در مجمع فوق‌العاده به تصویب رسانده بود، ثبت کرد. «بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار» (کمرجان) به دارندگان حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده اطلاع داد که ۱۳ هزار و ۴۰۴ ریال برای هر حق‌تقدم به‌صورت خالص در حراج به‌دست آورده که به حساب آنها واریز خواهد کرد. حراج حق‌تقدم «گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو» (خگستر) با جو مثبتی که در گروه خودرویی وجود داشت روز یکشنبه که آخرین مهلت حراج بود، نیم ساعت پیش از پایان زمان معاملات به اتمام رسید. بیش از ۶۰ درصد از حق‌تقدم‌های منتشرشده خگستر در دوره پذیره‌نویسی اولیه، مورد استفاده سهامداران قرار نگرفته بود.

تغییرات هفتگی در افزایش سرمایه بورسی‌ها3