به بهانه افزایش سرمایه 61.5 درصدی فولاد مبارکه

کارنامه 13 ساله «فولاد» در بورس

11:45 - 1400/01/21
شرکت فولاد مبارکه روز گذشته خبر از موافقت و مصوبه هیئت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه 61.5 درصدی از محل سود انباشته داد. به همین بهانه در این گزارش ضمن بررسی روند تاریخی افزایش سرمایه این شرکت، مزایای تقسیم سود کم در مجامع عمومی عادی سالانه «فولاد» را مرور می‌کنیم. بررسی روند 13 ساله سودآوری، ارزش بازار، افزایش سرمایه در قالب جداولی ارائه می‌شود که می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را به مخاطب بدهد.
کارنامه 13 ساله «فولاد» در بورس

دنیای بورس: شرکت فولاد مبارکه در کنار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حال حاضر به عنوان بزرگترین شرکت‌های بورسی به لحاظ ارزش بازار شناخته می‌شوند. این شرکت طی سال‌های اخیر روند رو به رشد سودآوری را تجربه کرده است که تکیه اصلی آن بر تولید محصولات انحصاری، افزایش قیمت‌های جهانی و بهبود کیفیت تولیدی به لحاظ کنترل هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مناسب در شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه است. از سوی دیگر فشار شرکت‌های تولید کننده محصولات نیمه آماده و نهایی فولادی بر شرکت‌های سنگ‌آهنی برای خرید ارزان‌تر سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله نیز نقش بسزایی در کاهش بهای تمام شده تولید و افزایش سودآوری فولادسازان کشور داشته است.
از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه با گسترش حجم فعالیت‌های خود طی سال‌های اخیر، همزمان با رشد قیمت‌های جهانی و نرخ دلار (که تاثیر ترکیبی آن بر قیمت فروش محصولات منعکس می‌شود) شرایط درآمدزایی خود را متحول کرده‌است که به طور خاص در جهش‌های سال 92 و 97 نمایان است. بهبود وضعیت حاشیه سود خالص (حاصل تقسیم سود حالص بر فروش) نیز طی سال‌های اخیر به جهش سودآوری شرکت کمک بسزایی کرده‌ و جهش‌های بزرگ سود خالص را در پی داشته‌است. در نمودار ترکیبی زیر روند فروش، سود خالص و حاشیه سود خالص فولاد مبارکه را از سال 84 تا 97 ملاحظه می‌کنیم.

کارنامه 13 ساله «فولاد» در بورس9


یکی از دلایل مهم در بهبود وضعیت درآمدزایی، رشد تولید و افزایش حاشیه سود خالص شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه معادن و تامین داخلی مواد اولیه است که هزینه خرید کنسانتره، سنگ‌آهن و گندله را به طرز محسوسی کاهش داده‌است.
علاوه بر این درآمدزایی سرمایه‌گذاری‌ها و تسعیر نرخ ارز در سرفصل سایر درآمدهای غیرعملیاتی این شرکت روند رو به رشدی را تجربه می‌کند.
نکته‌ای که در این خصوص مطرح می‌شود به سیاست تقسیم سود کمتر در مجامع سالانه و تلاش شرکت برای حفظ سرمایه و استفاده از آن از طریق افزایش سرمایه برای سرمایه‌گذاری مجدد در مواردی‌ست که به آن اشاره شد. سرمایه‌گذاری‌هایی که به رشد تولید، درآمدزایی و کاهش بهای تمام شده تولید کمک شایانی کرده‌است و در نهایت منجر به افزایش ثروت سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر شده‌است.
در نمودار زیر وضعیت درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد مبارکه به تصویر کشیده شده‌است.


کارنامه 13 ساله «فولاد» در بورس7


افزایش سرمایه‌های متوالی از محل سود انباشته و آورده نقدی به دلیل حجم مناسب سود انباشته طی سال‌های اخیر نیز از نتایج عملکرد مناسب و سیاست عدم تقسیم سود بالا در این شرکت است.
در نمودار زیر روند سود انباشته، افزایش سرمایه و ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه طی سال‌های 84-97 آورده شده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که روند ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه در بورس اوراق بهادار تهران معادل تغییرات ثروت سهامداران این شرکت در دوره یاد شده‌است.


کارنامه 13 ساله «فولاد» در بورس4

*قسمت کمرنگ روند سرمایه شرکت فولاد مبارکه در تصویر بالا (پاره‌خط آبی کمرنگ) مربوط به افزایش سرمایه پیشنهادی هیئت مدیره این شرکت به سازمان بورس است که هنوز محقق نشده.
در نهایت اشاره به موضوع چشم‌انداز رکود اقتصاد جهانی و تاثیرپذیری قیمت جهانی محصولات کالایی نیز باید مدنظر سرمایه‌گذاران و سهامداران سهام کالایی قرار گیرد. موضوعی که می‌تواند فروش و سودآوری شرکت فولاد مبارکه را در ماه‌های آتی تحت تاثیر قرار دهد. هرچند در وضعیت فعلی، این شرکت بخش عمده فروش‌های خود را به طور سلف و تا پایان آبان محقق کرده‌است.