نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(2 مرداد)

11:36 - 1400/01/21
در ادامه روند نوسانی شاخص بورس تهران، امروز شاهد رشد دوباره متوسط قیمت‌ها در بازاری با حجم محدود معاملات بودیم. بازار سهام که پس از انتشار کارنامه‌های فصلی ضمن تجربه یک موج صعودی قدرتمند، روز گذشته متوقف شده بود، امروز سوار بر موج انتشار گزارش‌های تیرماه به مدار مثبت برگشت. نکته جالب توجه این است که به‌رغم سطح نسبتا بالای شفافیت در بازار شاهد عقب‌نشینی شمار زیادی از فعالان سهام از متن معاملات و کاهش قابل ملاحظه جریان نقدینگی در بازار هستیم.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(2 مرداد)

دنیای بورس: امروز بار دیگر قیمت‌ها در بورس تهران فاز صعودی به خود گرفت و تقریبا بخش عمده افت شاخص در معاملات دیروز را جبران کرد. شاخص سهام روز گذشته با غلبه میل شناسایی سود در بین اهالی بازار به طور غیرمنتظره‌ای حدود 1800 واحد عقب نشسته بود. اکنون، در اخرین روز معاملات بار دیگر شاهد جبهه‌های فعال در بورس تهران و انتقال غالب از سمت فروشنده به خریدار بودیم که نهایتا منجر به رشد حدود 1700 واحدی شاخص کل تا نیم ساعت مانده به پایان معاملات این هفته شد. همچنان تقاضا در غول‌های کالایی اعم از پتروشیمی‌ها و فلزات و پالایشی دست بالا را دارد و حمایت قابل توجهی از نماگر اصلی  بازار رقم زده است. در عین حال، در گروه‌های کوچک‌تر هم بازار رفتار متعادل‌تری از خود نشان می‌دهد و همین سبب شده تا سرعت رشد دو شاخص اصلی، یعنی شاخص کل و شاخص هم‌وزن یکسان شود.

شاهد فاز انتظاری بورس

از روز گذشته توام با فشار عرضه در بازار و عقب‌نشینی سمت تقاضا ارزش معاملات خرد نیز به نحو محسوسی کاهش یافت. امروز نیز با وجود تحریک تقاضا، جریان نقدینگی در بورس تهران افت قابل ملاحظه‌ای را نسبت به میانگین سال جاری تجربه کرد. در واقع، تنزل ارزش معاملات خرد به محدوده 500 میلیارد تومان در شرایطی که اغلب نمادها با برگزاری مجامع سالانه به تابلوی معاملات پیوسته‌اند، به نوعی از احتیاط حاکم بر بازار و انتظار برای علائم حمایتی قوی‌تر از اطلاعات مندرج در گزارش‌های تیرماه خبر می‌دهد.

موج جدید گزارش‌های عملکرد

پس از انتشار کارنامه‌های فصلی که توانست موج صعودی قدرتمندی را در بازار سهام رقم بزند، از روز گذشته شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها طی تیرماه هستیم. مطالعه گزارش‌ها تا به اینجای کار نشاندهنده حرکت تولید و فروش اغلب شرکت‌ها بر مدار انتظارات و در مواردی هم فعالیت در سطحی مطلوب هستیم. در بین گزارش‌های مهمی که امروز منتشر شد می‌توان به عملکرد فولاد خوزستان اشاره کرد که بلافاصله پس از انتشار توانست تقاضا را در این سهم تحریک کند و قیمت سهم را ارتقا بخشد.