دلایل عدم امکان افزایش وام دو خودروساز

11:34 - 1400/01/21
قائم‌ مقام بانک مرکزی با اشاره به امتیازات اعطایی به ایران خودرو و سایپا ، علت کاهش تمایل به دریافت وام را اعلام کرد و گفت: امکان افزایش وام به این دو خودروساز نیست.

تسنیم: اکبر کمیجانی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر عدم تحویل خودروهای صفر به خریداران به دلیل عدم تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی برای تکمیل قطعات خودروهای ناقص گفت: سال گذشته بانک مرکزی در راستای تقاضاهای مکرر هر ساله خودروسازان، گزارشی آماده و به شورای پول و اعتبار ارائه داد.

وی افزود: بعد از کلی بحث در شورای پول و اعتبار سرانجام به این جمع بندی رسیدیم که فرصت ‏هایی را به خودروسازان با رعایت مصوبات، آئین نامه ها و مقررات بدهیم، ضمن اینکه عوامل بازدارنده را برداشتیم و راه را بازکردیم.در جلسه مهر سال قبل شورای پول و اعتبار تقاضای خودروسازان مبنی بر جداسازی تسهیلات شرکت های اصلی از گروه های زیرمجموعه و ذینفع خودروسازی را تصویب کرد.

امتیازات بانک مرکزی به خودروسازان

این مقام بانکی به ابلاغ مصوبه مذکور در 30 مهر 97 به بانک‏ ها اشاره و تاکید کرد: در این مصوبه بنا شد ایران ‏خودرو و سایپا از شرایط نداشتن چک برگشتی و بدهی غیرجاری شرکت های گروه در زمان اخذ تسهیلات و ایجاد تعهدات برای شرکت‏ های اصلی مستثنی شوند.در همان زمان مصوب و ابلاغ شد به میزان 20 درصد سرمایه پایه هر بانک به شرکت‏ های خودروسازی تسهیلات پرداخت شود.

کمیجانی گفت: اما در همان ایام مسائل و مشکلاتی برای خودروسازان پیش آمد که منجر به کاهش تولید آنها و تصویب مصوبه 24 آذر 97 از سوی معاون اول رئیس جمهور شد. طبق آن مصوبه، بانک مرکزی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی موظف به پرداخت تسهیلات ارزی 844 میلیون یورویی شد،ضمن آنکه بنا شد سقف ریالی به دو خودروساز نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی دو خودروساز با قطعه سازان بود،گفت: بر همین اساس 23 بهمن 97 بانک مرکزی مقداری شرایط را سهل تر از مصوبه قبلی کرد و ابلاغ شد برای مدت یک سال خودروسازان بتوانند از این تسهیلات دریافت کنند.

پرداخت تسهیلات ریالی به دو خودروساز

قائم مقام بانک مرکزی ضمن اشاره به پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد‌‌‌ تومانی به ایران خودرو و سایپا گفت: بنا شد 2 هزار میلیارد‌‌‌ تومان برای شرکت اصلی ساپیا و 2 هزار میلیارد‌‌‌ تومان برای شرکت اصلی ایران خودرو پرداخت شود. این تسهیلات باید به نام خودروسازان و به حساب قطعه سازان مورد تایید وزارت صنعت پرداخت می شد.

کمیجانی با اشاره به فشار زیاد سیستم بانکی در ماه های پایانی سال افزود: با این وجود، اما پول خودروسازان را پرداخت کردیم، 3.9 از 4 هزار میلیارد‌‌‌ تومان به خودروسازان( 2 هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و 1.9 هزار میلیارد تومان به سایپا) پرداخت شد.البته برای کمک به بانک هایی که مشکل داشتند، این آمادگی را ایجاد کردیم که از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.خودروسازان تا زمانی که تسهیلات ریالی دریافت می‌کردند، درخواست دریافت تسهیلات ارزی و ال سی جدید برای ترخیص قطعاتی که از قبل وارد کرده بودند را نداشتند.

علت کاهش تمایل خودروسازان به دریافت تسهیلات ارزی

وی با بیان اینکه مشکل اصلی خودروسازان در دریافت تسهیلات ارزی، نوسان قیمت ارز در زمان تحویل و تسویه بوده،ادامه داد: خودروسازان تا پایان خرداد 98 فرصت داشتند تا از این تسهیلات استفاده کنند ولی با این وجود به موضوع نوسان ارزی تاکید داشتند.برای گشایش ال سی، نرخ ارز به قیمت روز محاسبه می‌شود و خودروسازان نگران هستند در زمان نوسان قیمتی و افزایش نرخ ارز در زمان پرداخت تعهدات، رقم بیشتری را به بانک‌ها پرداخت کنند برهمین اساس، خواستار دریافت تسهیلات به نرخ ریالی ثابت هستند ولی مقررات ارزی این اجازه را به بانک مرکزی نمی‌دهد.

این مقام بانکی از پیشنهاد بانک مرکزی به خودروسازان برای پرداخت تسهیلات ارزی در قالب یوان و روپیه خبر داد و گفت: اما خودروسازان درباره مابه‌تفاوت قیمت ارز در زمان گشایش ال سی و پرداخت تعهدات مشکل دارند، فرآیند دریافت ال سی و پرداخت تعهدات حداقل 3 ماه طول می‌کشد.دولت، وزارت صنعت و خودروسازان باید به فکر محلی برای تامین مابه‌ تفاوت تسهیلات ارزی باشند، افزایش تسهیلات ریالی، رشد نقدینگی و آثار تورمی به همراه دارد که برای بانک مرکزی مقدور نیست.

کمیجانی تأکید کرد: خودروسازان هر ساله از برخی محدودیت‏ های مقرراتی، مشروط به واگذاری دارایی های مازاد و سهام بانک پارسیان (درخصوص شرکت ایران خودرو) مستثنی شده اند ولی اقدام قابل توجهی در این خصوص انجام نداده اند.