پالس‌های مثبت از نشست «G20» منجر به رشد اتیلن و پروپیلن شد

گزارش پلتس از بازار محصولات پتروشیمی

11:32 - 1400/01/21
بهای انواع محصولات پتروشیمی طی هفته گذشته افزایش یافت. بعد از دیدار ترامپ و شی جین‌پینگ روسای جمهور دو کشور آمریکا و چین، خوش‌بینی به چشم‌انداز اقتصاد جهانی افزایش یافت. تولیدکنندگان آسیایی به خصوص چینی‌ها نیز که تحت تاثیر فشار روانی جنگ تجاری و اثر مضاعف تعرفه‌ها شرایط سختی را سپری می‌کردند شرایط خود را بهبود بخشیدند.
گزارش پلتس از بازار محصولات پتروشیمی

دنیای بورس: پلتس گزارش هفتگی خود از بازار محصولات پتروشیمی آسیا را منتشر کرده است. با توجه به سهم بالای پتروشیمی‌ها در اقتصاد کشور و همچنین بورس تهران رصد نوسانات قیمتی و ریشه‌یابی آن اهمیت بالایی دارد. 

استایرن مونومر: بهای هر تن استایرن مونومر طی هفته قبل در سی‌اف‌آر چین بیش از 16 دلار رشد کرد و به قیمت 1074 دلار به فروش رسید. هر تن از این محصول در فوب کره ‌جنوبی نیز 1034 دلار قیمت‌گذاری شد. هفته قبل محموله‌های استایرن مونومر برای تحویل در ماه آگوست به قیمت 1060 دلار به ازای هر تن ارئه شدند که توجه چندانی از سوی خریداران جلب نکردند. کاهش سطح موجودی‌های این محصول پتروشیمی نیز بر رشد قیمت آن اثرگذار بود. بر اساس گزارش‌ها سطح ذخایر استایرن مونومر در بنادر شرق چین  با دریافت 6 هزار تن و خروجی 17 هزار و 300 تن در هفته قبل به 78 هزار تن تنزل کرد. پالس‌های مثبت از سمت نشست گروه 20 در اوزاکا ژاپن هم از رشد قیمت این محصول حمایت کرد. با این حال ضعف در صنایع پایین‌دستی و عدم تمایل به افزایش سطح ذخایر از سمت این صنایع از رشد بیشتر استایرن مونومر جلوگیری کرد. در عین حال بهای ماده بالادستی اتیلن بین 20 تا 30 دلار افزایش یافته و حاشیه سود تولید استایرن مونومر را 16.42 دلار کاهش داده و به سطح 173.24 دلار در هر تن رسانده است.  

 اتیلن: هفته قبل در سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا بهای اتیلن 20 دلار افزایش یافت و به سطح 700 دلار به ازای هر تن رسید. هر تن اتیلن در سی‌اف‌آر شمال‌شرق آسیا نیز 30 دلار رشد را تجربه کرد و به قیمت 790 دلار به فروش رسید. اکثر تجار این ماده پتروشیمی به دلیل مشخص نبودن وضعیت بازار در ماه آگوست تصمیم گرفتند با قیمت‌های شناور فعلی اقدام به خرید کنند. با اینکه بهای نفت کاهش یافته است اما به نظر می‌رسد با توجه به قدرت صنایع پایین‌دستی روند صعنودی فعلی برای اتیلن ادامه داشته باشد. از پلی‌اتیلن و مونو‌اتیلن‌گلایکول می‌ـوان به عنوان مهم‌ترین محصولات پایین‌دستی اتیلن نام برد. اسپرد قیمتی فعلی بین اتیلن و پلی‌اتیلن 220 دلار به ازای هر تن است که بالاتر از اسپرد سربه‌سری 150 دلاری است. از سمت دیگر به دلیل کاهش سطح فعالیت واحدهای تبدیل متانول به اولفین در چین قیمت اتیلن افزایش یافت. روز جمعه محموله اتیلن از خاور میانه به قیمت 800 دلار در هر تن برای تحویل در ماه آگوست و به منظور تولید استایرن مونومر شناسایی شد. پس از تعمیرات فصلی، فعالیت استیم کراکرها در خاورمیانه افزایش پیدا کرده و محصولات صادره از این منطقه افزایش یافته‌اند. «PTT» تایلند نیز آماده فروش 5 هزار تن اتیلن برای تحویل در ماه آگوست است. بر اطلاعات موجود از پتروشیمی‌های داخلی اتیلن به عنوان خوراک بین‌ مجتمعی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس قیمت اتیلن برای برخی پتروشیمی‌های داخلی مانند جم و مارون که اتیلن مازاد خود را به شرکت‌های پایین‌دست به فروش می‌رسانند از اهمیت برخوردار است. در این میان نحوه قیمت‌گذاری اتیلن داخلی تا حدودی مبهم است با این حال به نظر می‌رسد قیمت اتیلن در مناطق مختلف به خصوص شرق آسیا در نحوه قیمت‌گذاری این محصول اهمیت دارد. از سوی دیگر اتیلن به عنوان خوراک واحدهای پایین‌دستی مانند پتروشیمی غدیر (تولید پی‌وی‌سی) استفاده می‌شود.

مونو‌اتیلن‌گلایکول (MEG): هر تن مونواتیلن‌گلایکول طی هفته قبل در سی‌اف‌آر چین 10 دلار افزایش یافت و به بهای 546 دلار به فروش رسید. افزایش سطح کارآیی تولیدکنندگان پلی‌استر پایین‌دستی به 90 درصد تقاضا را برای این محصول پتروشیمی افزایش داد. با این حال از روز چهارشنبه و پس از اعلام خبر کاهش سطح تولید «PET» و سایر پلی‌استرها از رشد بیشتر مونواتیلن‌گلایکول جلوگیری به عمل آمد. کاهش سطح ذخایر «MEG» نیز بر رشد آن اثرگذار بود. هفته گذشته سطح ذخایر مونواتیلن‌گلایکول در بنادر شرق چین 69 هزار تن کاهش یافت و به سطح  یک میلیون و 182 هزار تن رسید که از اواسط فوریه گذشته تا به حال بی‌سابقه است. در انتهای هفته و پس از رسیدن سطح فروش به تولید پلی‌استر به 20 درصد تقاضا برای مونواتیلن‌گلایکول کاهش یافت. خط تولید مونواتیلن‌گلایکول شرکت پلی‌کم اندونزی نیز به ظرفیت 96 هزار تن در سال طی آخر هفته در جزیره جاوه مجددا آغاز به کار کرد. این خط تولید از ماه مارس و به دلیل پایین بودن حاشیه سود تعطیل شده بود.  شرکت نان‌یا پلاستیک تایلند نیز در روز سه شنبه خط تولید شماره 4 خود به ظرفیت 720 هزار تن در سال را راه‌اندازی کرد و احتمال دارد خط تولید شماره 2 این شرکت به زودی مجددا آغاز به کار کند.

پروپیلن: بهای هر تن پروپیلن طی هفته قبل در سی‌اف‌آر چین 20 دلار افزایش یافت و به قیمت 925 دلار مبادله شد. با تعطیلی دو تولیدکننده عمده پروپیلن در چین از بهای این محصول پتروشیمی حمایت به عمل آمد.  یکی از این دو تولیدکننده برای 5 روز در هفته جاری مشغول به فعالیت نخواهد بود و دیگری در تاریخ 21 ژولای به مدار تولید باز خواهد گشت. در بازار کره‌جنوبی تقاضای خاصی برای پروپیلن وجود نداشت و تایوان مصرف‌کنندگان نیاز خود را از ذخایر انبوه این ماده پتروشیمی تامین کردند. در اواسط ماه آگوست استیم کراکر شماره 2 پتروشیمی فارموسا تایوان به ظرفیت تولید سالانه 1.03 میلیون تن اتیلن، 515 هزار تن پروپیلن و 162 هزار تن بوتادین به دلیل تعمیرات تعطیل خواهد شد و قرار است از ماه سپتامبر دوباره در چرخه تولید قرار گیرد. این پتروشیمی دارای 3 استیم کراکر با خوراک نفتا در منطقه میلیائو است که در مجموع ظرفیت تولید 2.93 میلیون تن پروپیلن در سال را دارند.

 بوتادین: هفته قبل بوتادین در چین و کره مسیر متفاوتی را پیمود. هر تن از این محصول در سی‌اف‌آر چین 15 دلار کاهش یافت و به بهای 1090 دلار به فروش رسید، در حالی که در فوب کره جنوبی شاهد رشد 15 دلاری هر تن از این محصول و رسیدن به سطح 1070 دلار بودیم. در بین محموله‌ای خریداری شده برای تحویل در نیمه دوم ژولای و یا در آگوست، شدت تقاضا در کره‌جنوبی با اختلاف از سایر کشورها بیشتر بوده و همین امر به رشد قیمت بوتادین در این کشور کمک کرده است. دلیل این مهم اختلال در عرضه بوتادین در اوایل سال 2019 و پایین بودن سطح ذخایر این محصول پتروشیمی در کره‌جنوبی ارزیابی می‌شود.

پی‌وی‌سی: «PVC» هفته گذشته در سی‌اف‌آر چین 20 دلار افزایش قیمت یافت و بهای نهایی آن همچون سی‌اف‌آر جنوب‌شرق آسیا روی عدد 880 دلار به ازای هر تن قرار گرفت.  به دلیل نزدیک بودن به مهلت اعلام پیشنهادهای ماه آگوست، هفته گذشته شاهد تقاضای زیادی برای «PVC» نبودیم. انتظار می‌رود قیمت‌ها برای هر تن بین 10 تا 20 دلار کاهش بیابدو در ماه ژولای شاهد رشد 40 تا 50 دلاری هر تن از این محصول بودیم. به گفته برخی از فعالان بازار با راه‌اندازی ظرفیت بیشتر تولید این محصول در کشورهای جنوب شرق آسیا و چین، از ماه آتی میلادی شاهد افت قیمت خواهیم بود.شرکت پتروشیمی توسهو ژاپن قصد دارد واحد تولید «PVC» خود در فیلیپین با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن را طی ماه آگوست به صورت آزمایشی راه‌اندازی کند. تولیدکنندگان «PVC» در آسیا نگران رقبای خارجی خود هستند. افزایش قیمت پی‌وی‌سی در بازارهای آسیایی فاصله آربیتراژی خصوصا برای تجار آمریکایی ایجاد کرده است. بهای هر تن «PVC» در هیوستون طی هفته قبل تنها 805 دلار بود. با این حال با احتساب هزینه فریت 50 دلاری، انتقال هرتن «PVC» از آمریکا به آسیا 105 دلار خرج برمی‌دارد.

پلی‌اتیلن‌: هفته گذشته انواع پلی‌اتیلن به افزایش قیمت پرداختند. در فوب خاور‌میانه بهای هر تن پلی‌اتیلن سبک 12 دلار رشد کرد و به سطح 955 دلار رسید، پلی‌اتیلن سبک خطی نیز 27 دلار رشد کرد و هر تن از این محصول پتروشیمی به بهای 925 دلار به فروش رسید و پلی‌اتیلن سنگین نیز با 28 دلار افزایش بیشترین رشد را در بین محصولات هم‌رده به ثبت رساند و هر تن از آن به بهای 981 دلار معامله شد. پس از آنکه چین و آمریکا در نشست گروه «G20» در ژاپن در خصوص ادامه مذاکرات تجاری بین دو کشور به توافق رسیدند سطح تقاضا برای انواع پلی‌اتیلن بالا رفت. همچنین با توجه به حجم بالای واردات هند خصوصا در دو محصول پلی‌اتیلن سبک و سنگین بازارهای آسیایی به زودی با کمبود عرضه روبرو شده و احتمال دارد روند صعودی در خانواده پلی‌اتیلن حفظ شود. شرکت «PTT» تایلند قصد دارد واحد پلی‌اتیلن سبک خود به ظرفیت 300 هزار تن در سال را از اواسط اکتبر آینده و به مدت 15 روز از مدار تولید خارج کند. همچنین با در نظر گرفتن توافق تجارت آزاد آسه‌آن و چین و برای گسترش چند واحد تولیدی سطح واردات پلی‌اتیلن خطی توسط چین افزایش یافته است.

پلی‌پروپیلن: پلی‌پروپیلن رافیا طی هفته قبل در فوب خاورمیانه 25 دلار به ازای هر تن افزایش قیمت یافت و به بهای 1022 دلار به فروش رسید.  افزایش قیمت این محصول در معاملات آتی بر رشد قیمت بازاری آن موثر بود. پلی‌پروپیلن برای تحویل در سپتامبر در بازار آتی کامودیتی‌های دالیان چین افزایش یافته است. برخی ازدیاد سطح تولید واحدهای صنعتی را در این ماه عامل اصلی تقویت تقاضا شناسایی کرده‌اند. همچنین منتفی شدن افزایش تعرفه‌ روی برخی محصولات پتروشیمی از جمله پلی‌پروپیلن به 35 درصد از سطح 20 درصدی فعلی محرک رشد قیمت آنها بود. نشست گروه 20 و توافق شی و ترامپ برای ادامه مذاکرات تجاری شرایط انواع محصولات پتروشیمی را در بازارهای آسیایی بهبود بخشید. کاهش 3 درصدی مالیات صادرات هوموپلیمر پلی‌پروپیلن از ماه آوریل نیز بر رشد همزمان تقاضا و قیمت این محصول پتروشیمی اثر گذاشته است.

 ای‌بی‌اس: هفته گذشته بهای هر تن اکریلونیترایل بوتادین استایرن «ABS» 10 دلار زیاد شده و به سطح 1420 دلار رسیده است. پس از نشست گروه 20 در ژاپن تولیدکنندگان «ABS» سطح قیمت‌های خود را بالا بردند اما به دلیل کاهش فصلی تقاضا در ماه ژولای با استقبال چندانی مواجه نشدند. رشد بهای استایرن مونومر نیز به عنوان یک محصول بالادستی بر اوج‌گیری بهای «ABS» موثر بود. در حال حاضر حاشیه سود تولید «ABS» در محدوده منفی به سر می‌برد. از سمت دیگر بهای محصول بالادستی اکریلونیترایل در سی‌اف‌آر خاور دور به افت خود ادامه داد.

گزارش پلتس از بازار محصولات پتروشیمی11