نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(12 تیر)

11:32 - 1400/01/21
معاملات امروز همچون روز گذشته با محوریت سهام گروه‌های کوچک‌تر دنبال شد و شاخص هم‌وزن توانست با سرعت بالاتر به سیر صعودی خود ادامه دهد. در این میان، هلدینگ‌های بزرگ نیز به واسطه تقسیم سودهای سالانه و رشد خالص ارزش دارایی خود با تقاضای قوی به کمک شاخص کل آمدند و زمینه را برای ورود موقت این نماگر به کانال 249 هزار واحد فراهم کردند.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(12 تیر)

دنیای بورس: بازار سهام معاملات امروز را با تقویت تقاضا و رشد متوسط قیمت‌ها آغاز کرد. هر چند فشار قیمت‌های جهانی غول‌های گروه فلزات را در معرض‌ عرضه‌های شدیدی قرار داد اما ادامه سیر صعودی قیمت سهام هلدینگ‌های بزرگ بورسی در نقش حامی شاخص کل عمل کرد و به ارتقای این نماگر در معاملات امروز انجامید.

برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ و تقسیم سودهای زیرمجموعه هلدینگ‌های بزرگ باعث نفوذ تقاضا به لایه‌های دوم رونق تورمی بورس تهران طی دو روز اخیر انجامیده و توجه معامله‌گران را به نمادهایی چون «فارس»، «وصندوق» و «وامید» جلب کرده است. این در حالی است که سهام تولیدکنندگان بزرگی چون ملی مس ایران و فولاد مبارکه و به تبع آن، سایر همگروهی تحت فشار عرضه قرار گرفته‌اند. آمریکا با وضع تعرفه بر کالایی اروپایی جبهه‌های جدید از جنگ تجاری را فعال کرد و قیمت جهانی کالاها را تحت فشار گذاشت و اثرات منفی آن نیز به سهام وابسته در بورس تهران سرایت کرد.

جبهه‌های فعال تقاضا

اگرچه سهام گروه‌های کالایی در معاملات چند روز اخیر متاثر از ناپایداری روند بازار جهانی با عرضه‌های قوی‌تری مواجه شدند، اما در جبهه مقابل، تقاضا همچنان در گروه‌های کوچک‌تر غلبه دارد. در این میان، می‌توان به استقبال سهامداران از سهام گروه‌های دارویی، کاشی‌سازان، ماشین‌الات، ساختمانی، گروه زراعت و دیگر گروه‌های کوچک و متوسط مشاهده کرد. این دسته از سهم‌ها به طور مشخص از روز گذشته با تقاضای قدرتمندی مواجه شدند و امروز نیز با جذب پول‌های خرد غالبا با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان دادند.

دریافت مجوزهای افزایش نرخ فروش کالا و اهرم بالای افزایش قیمت در سودآوری این طیف از بنگاه‌ها و چابکی این گروه‌ها با تزریق پول‌های خرد و نقدینگی‌های نسبتا کمتر از عوامل رالی صعودی این دسته از سهم‌ها ارزیابی می‌شود. البته ایجاد جبهه‌های یکدست تقاضا و عدم تفکیک سهام این گروه‌ها نشاندهنده ضعف تحلیل در بازار سهام به شمار می‌رود.