ذخایر تجاری نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهش یافت

رشد آماری طلای سیاه

11:32 - 1400/01/21
طلای سیاه پس از افت نگران کننده روز سه‌شنبه در معاملات امروز بازارهای آسیایی وضعیت خود را بهبود بخشیده و به رشد قیمت پرداخت. تمدید طرح کاهش تولید اوپک پلاس و کاهش فراتر از انتظار سطح موجودی‌های تجاری نفت ایالات متحده منجر به نفت به مدار صعودی شد. در عین حال بانک آمریکایی مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را تا انتهای سال 2019 تعدیل کرد.
رشد آماری طلای سیاه

دنیای بورس: پس از تجربه افت 3 دلاری روز گذشته، نفت معاملات امروز را صعودی آغاز کرد و توانست بخشی از کاهش سه‌شنبه را جبران کند.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» برای تحویل در آگوست 0.3 درصد (معادل 17 سنت) افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای 56.4 دلار به فروش رسید. بهای نفت برنت نیز برای تحویل در ماه سپتامبر 12 سنت یا 0.2 درصد رشد کرده و به سطح 62.5 دلار به ازای هر بشکه رسید.

دوشنبه سران اوپک و کشورهای همکار آن همچون روسیه با کنار گذاشتن اختلاف نظرهای داخلی در خصوص تمدید طرح تولید کاهش این کارتل نفتی تا پایان ماه مارس سال 202 میلادی به توافق رسیدند. جلسه اوپک پلاس نشان داد کشورهای عضو در مواقع دشوار کنار یکدیگر ایستاده تا با توجه به ضعف اقتصاد جهانی بار دیگر تعادل را به بازار جهانی نفت بازگردانند.

دیشب همچنین موسسه نفت آمریکا «API» در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که طی هفته گذشته سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا بسیار فراتر از انتظار افت 3 میلیون بشکه‌ای و به مقدار 5 میلیون بشکه کاهش یافته است. امشب اداره انرژی آمریکا «EIA» داده‌های رسمی در خصوص ذخایر تجاری طلای سیاه ایالات متحده را منتشر خواهد کرد.

طرح توافق کاهشی اوپک به منظور کاهش سطح ذخایر تجاری نفت کشورهای اوپک به اجرا در آمد. تمدید این طرح به مدت 9 ماه دیگر می‌تواند بیشتر بر بازار نفت تاثیر گذاشته و قیمت این ماده ارزشمند را بالاتر ببرد.

با این حال نشانه‌های ضعف اقتصاد جهانی چشم‌انداز تقاضا برای نفت را تهدید می‌کند. شاخص‌های اقتصادی ضعیف خصوصا در بخش صنعت در کشورهای مختلف از آسیای جنوب شرقی تا اتحادیه اروپا و و آمریکا و همچنین گشایش جبهه جدید در جنگ تجاری توسط آمریکا و اعمال تعرفه روی کالاهای اروپایی نشان دهنده این است که دست‌اندازهای زیادی در مسیر توسعه اقتصاد جهانی وجود دارد و همین مساله می‌تواند بر روی تقاضای برای این ماده ارزشمند اثرگذار باشد.

بانک انگلیسی «Barclays» ‌پیش‌بینی خود از رشد تقاضا نفت در سال جاری میلادی را به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است که از سال 2011 بی‌سابقه است.

بانک مورگان استنلی نیز پیش‌بینی بلند مدت خود از قیمت هر بشکه نفت برنت را از 65 دلار به 60 دلار اصلاح کرد و تعادل فعلی در بازار جهانی نفت را تا پایان سال 2019 برقرار دانست.

نشانه‌هایی از بهبود وضعیت صادرات نفت ونزوئلا در ماه ژوئن و رشد تولید نفت آرژانتین در ماه می نیز فشار را بر بهای طلای سیاه حفظ کرده است.