انتخاب جدید ترامپ برای فدرال رزرو

جهش طلا به بالای مرز روانی

11:32 - 1400/01/21
بهای طلا در معاملات روز چهارشنبه بازارهای آسیایی صعودی شد. افزایش نگرانی‌ها از افت شتاب رشد اقتصاد جهانی بین معامله‌گران سوخت لازم را برای عبور مجدد فلز زرد از مرز روانی 1400 دلاری فراهم آورد. اظهارات یکی از مقامات کاخ سفید در خصوص طولانی شدن مذاکرات تجاری با چین، آمادگی اتحادیه اروپا برای مقابله با تعرفه‌های ایالات متحده و سیاست‌های مالی انبساطی بانک‌های مرکزی از عوامل موثر بر رشد طلا بودند.
جهش طلا به بالای مرز روانی

دنیای بورس: بهای طلا در شروع کار بازارهای اسیایی در روز چهارشنبه صعودی شد. هر اونس از فلز زرد با رشد 0.52 درصدی (معادل 7.34 دلار) به بهای 1425.7 دلار به فروش می‌رسید. بهای اونس طلا در بازار آتی کامکس نیویورک نیز برای تحویل در ماه آگوست 1.5 درصد (معادل 20.9 دلار) افزایش قیمت را تجربه کرده و به بهای 1429 دلار مبادله می‌شود.

در ابتدای هفته ترامپ و شی جین‌پینگ روسای جمهور آمریکا و چین در خصوص ادامه مذاکرات تجاری بین دو کشور به توافق رسیدند. اما معامله‌گران نگران هستند که نتایج مذاکرات به این زودی مشخص نشود. دیروز پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ سفید اعلام کرد که مذاکرات در جهت صحیح در حال پیشرفت است اما زمان می‌برد تا بتوان به یک توافق درست دست پیدا کرد.

پس از اینکه آمریکا روی 4 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا تعرفه اعمال کرد، ذهنیت سرمایه‌داران مکدر شد. اتحادیه اروپا خود را برای اقدامات متقابل آماده می‌کند اما برای مذاکره با کاخ سفید ابراز تمایل کرده است.

قیمت فلز زرد همچنین به دلیل سیاست‌های مالی انبساطی توسط بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف مورد حمایت قرار گرفت. انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا در ماه جاری میلادی نرخ بهره دلار را کاهش دهد. پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا، فدرال رزرو استرالیا هم نرخ بهرهرا به یک درصد کاهش داد که رکورد تاریخی پایین‌ترین میزان نرخ بهره این کشور به حساب می‌آید

شب گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که قصد دارد جودی شلتون مشاور اقتصادی خود در کمپین انتخاباتی 2016 را به عنوان یکی از اعضای فدرال رزرو انتخاب کند. شلتون در ماه گذشته و طی مصاحبه‌ای با شبکه «CNBC» اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن در فدرال رزرو، نرخ بهره دلار را ظرف دو سال به صفر درصد خواهد رساند.

در ماه‌های اخیر ترامپ هدف انتقادات خود را متوجه ژروم پاول رئیس فدرال رزرو کرده است و حتی یک بار بانک مرکزی آمریکا را به دیوانگی متهم کرد که به جای کاهش نرخ بهره دلار اقدام به افزایش آن کرده‌اند.