«نیما» مسوول ریسک‌های تجارت نیست

11:31 - 1400/01/21
بانک مرکزی اعلام کرد که سامانه نیما ریسک‌های معمول تجارت را قرار نیست پوشش دهد. این اعلامیه در پاسخ به خبر یکی از خبرگزاری‌های کشور بوده است.

دنیای بورس: یکشنبه این هفته یکی از خبرگزاری‌ها از «تخلف چند صد میلیاردی صرافان در سامانه نیما» نوشت. به گزارش خبرگزاری مهر، صرافی «ن» متهم شده که در سامانه نیما اقدام به کلاهبرداری چند صد میلیارد تومانی از واردکنندگان متقاضی دریافت ارز از این سامانه کرده بود و به دستور بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب اهواز، تمام حساب‌های ارزی و ریالی این صرافی مسدود شد.

در پاسخ به این خبر، روابط عمومی بانک مرکزی با توجه به مطلب منتشره و با عنایت به طرح سوالات مشابه در این خصوص توضیحات زیر را به‌منظور تنویر افکار عمومی و روشنگری در فضای رسانه‌ای اعلام کرد:

1. سامانه نیما بستری برای انجام مبادلات بین بانک‌ها، صرافی‌ها و سایر طرفین مبادلات تجاری کشور است و تاکنون موردی از اختلال یا نفوذ در آن مشاهده نشده است.

2. اطلاعات منتشره در گزارش خبرگزاری، حاکی از عدم ایفای تعهد توسط یکی از طرفین قرارداد است که ریسکی محتمل در تمام معاملات بوده و ارتباطی با بستر انجام معامله ندارد. در این راستا امنیت سامانه نیما مشروط به سلامت طرفین معاملات کماکان پابرجاست و کوچک‌ترین ریسکی از این محل متوجه مشتریان و مراجعان نخواهد بود.

3. با توجه به عدم‌امکان دسترسی به اطلاعات حساب عرضه‌کنندگان ارز در بانک‌های خارجی، پوشش ریسک‌های ناشی از رفتار عرضه‌کنندگان و متقاضیان ارز توسط سامانه نیما انتظاری نادرست است و هر دو گروه باید پس از اطمینان از صحت و سقم اطلاعات طرف مقابل اقدام به انجام داد و ستد کنند.

4. هشدارهای لازم توسط سامانه، به‌منظور آگاهی دادن به تمام واردکنندگان و صادرکنندگان بانک‌ها و صرافی‌ها در زمان آغاز فرآیند معامله داده شده است و این افراد باید ملاحظات و نکات امنیتی مطروحه را در طول فرآیند مدنظر داشته باشند.

5. انجام معاملات خرید و فروش ارز توسط وارد‌کنندگان و صادرکنندگان به دو روش زیر قابل‌انتخاب بوده که به تبع مسوولیت این انتخاب نیز بر عهده متقاضی خواهد بود:

الف) پرداخت یا واریز ارز پس از دریافت ریال

ب) پرداخت یا واریز ارز قبل از دریافت ریال

نکته پایانی اینکه رسالت سامانه نیما ایجاد فضای مناسب برای اطلاع خریداران و فروشندگان ارز از میزان عرضه و تقاضای آن و تسهیل داد و ستد بوده و پوشش ریسک‌های معمول تجارت را در برنمی‌گیرد.