وزیر نفت کشورمان در خصوص احتمال فروپاشی اوپک هشدار داد

اعتراض زنگنه به عدم استقلال اوپک

11:31 - 1400/01/21
به نظر می‌رسد اوپک و کشورهای هم‌پیمان آن قصد دارند در نشست این هفته طرح کاهش تولید خود را تا انتهای سال 2019 میلادی تمدید کنند. وزیر نفت کشورمان که برای حضور در این نشست به اتریش سفر کرده است اعلام کرد ایران نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی این کارتل نفتی و در کنار روسیه، عربستان و عراق از تمدید طرح کاهش تولید حمایت می‌کند. با این وجود روند فعلی سیاست‌گذاری‌های اوپک به مذاق زنگنه خوش نیامده است.
اعتراض زنگنه به عدم استقلال اوپک

دنیای بورس: به گزارش رویترز دوشنبه صبح بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان به خبرنگاران اعلام کرد که از تمدید طرح کاهشی اوپک به مدت 6 تا 9 ماه دیگر حمایت می‌کند. ایران پیش از این با سیاست‌های که عربستان سعودی برای جلب رضایت آمریکا مطرح می‌کرد مخالف بود. ای قضیه خصوصا در پاییز سال گذشته به اوج رسید، زمانی که آمریکا تحریم‌های نفتی علیه ایران را بیشتر رکد و از اعضای اوپک خصوصا عربستان خواست تا با افزایش سطح تولید خود جای خالی ایران در بازار جهانی را پر کند.

زنگنه در هنگام ورود خود به وین به خبرنگاران گفت: "من هیچ مشکلی با کاهش تولید ندارم... از آنجایی که موضع من از پیش مشخص است نشست بی دردسری خواهم داشت."

ایالات متحده عضو اوپک نیست و در طرح کاهش تولید این کارتل نفتی مشارکت نکرده است و پس از اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا روی ایران به دلیل برنامه هسته‌ای کشورمان، واشنگتن از عربستان خواست که به منظور جایگزینی نفت ایران در بازار جهانی سطح تولید خود را بالا ببرد.

اوپک و کشورهای همکار آن به رهبری روسیه از سال 2017 سطح تولید خود را پایین آوردند تا از افت بیشتر نفت جلوگیری کنند. همزمان آمریکا استخراج نفت خود را گسترش داده و جلوتر از عربستان و روسیه بدل به بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان شده است.

نگرانی از ضعف بیشتر تقاضا به واسطه گره خوردن مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و احتمال شدت یافتن جنگ تجاری بین دو کشور بر چالش‌های 14 عضو اوپک افزوده است.

روز شنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که شخص وی با مقامات عربستان به این توافق رسیده است که طرح کاهش تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه‌ای (معادل 1.2 درصد سطح تقاضای جهانی) به مدت 6 تا 9 ماه – تا انتهای دسامبر 2019 یا مارس 2020- ادامه یابد.

خالد‌الفلیح وزیر نفت عربستان نیز گفت که توافق اوپک پلاس احتمالا برای 9 ماه دیگر تمدید شود و نیازی برای کاهش بیشتر تولید نخواهد بود.

طرح کاهش تولید اوپک پلاس روز یکشنبه هفته آتی به اتمام می‌رسد و قرار است نشست اوپک در شهر وین در روز دوشنبه برگزار شود.

بیژن زنگنه اعلام کرده است که به دنبال کاهش بیشتر سطح تولید اعضای اوپک نیست، اما هر پیشنهادی در خصوص امضای توافقی جدید با کشورهای همکار اوپک به رهبری روسیه را رد خواهد کرد.

 زنگنه از اینکه پوتین به شخصه در جلسه گروه 20 در اوزاکا و پیش از برگزاری نشست اوپک در وین تمدید طرح کاهشی را اعلام کرده است ناراحت است.

وزیر نفت کشورمان در همین خصوص اعلام کرد: "مهم‌ترین نکته برای من این است که اوپک، اوپک باقی بماند. این نهاد در حال حاضر اختیار خود را از دست داده و در آستانه نابودی قرار دارد. ایران تصمیمی مبنی بر ترک اوپک ندارد اما من معتقدم که با روند فعلی اوپک به زودی خواهد مرد."

تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا صادرات نفت کشورمان در ماه ژوئن به سطح 0.3 میلیون بشکه در روز تنزل کرده است. تحریم‌های جدید فشار مضاعفی را بر کشورمان اعمال کرده‌ است. در سال 2012 و در تحریم‌های پیشین ایالات متحده پیش از امضای برجام، با اینکه اتحادیه اروپا نیز به جبهه تحریم‌کنندگان ایران پیوست، صادرات نفت کشورمان حدود یک میلیون بشکه در روز باقی ماند.