ژروم پاول: فشارهای سیاسی به منزله توهین به فدرال رزرو است

عقبگرد طلا با مقاومت بانک مرکزی آمریکا

11:30 - 1400/01/21
با کم شدن احتمال کاهش مورد انتظار نرخ بهره دلار توسط بانک مرکزی آمریکا در ماه ژولای، طلا از اوج 6 ساله عقب‌نشینی کرد. دیشب آقای پاول رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود تصمیم‌گیری در خصوص کاهش نرخ بهره را منوط به مطالعه دقیق‌تر بازار دانست و از فشارهای سیاسی روی این نهاد مالی انتقاد کرد. دونالد ترامپ از جمله منتقدان پاول به شمار می‌آید و عقیده دارد سیاست‌های فعلی فدرال رزرو مانع از اوج‌گیری اقتصاد ایالات متحده شده است.
عقبگرد طلا با مقاومت بانک مرکزی آمریکا

دنیای بورس: پس از سخنرانی آقای ژروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا و کاهش احتمال افت نرخ بهره دلار در ماه آتی میلادی قیمت طلا در بازارهای آسیایی طی معاملات روز چهارشنبه نزولی شد.

هر اونس طلا در بازار جهانی 0.97 درصد (معادل 13.62 دلار) افت کرده و به قیمت 1410.4 دلار به فروش می‌رسد. قیمت طلا در بازار آتی کامکس نیویورک هم 0.35 درصد (معادل 4.72 دلار) افت کرده و هر اونس از این فلز گرانبها به بهای 1414 دلار معامله می‌شود.

شب گذشته آقای پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که فدرال رزرو در حال بررسی مذاکرات ناتمام تجاری بین چین و آمریکا و رشد اقتصاد این کشور برای تصمیم‌گیری در خصوص کاهش نرخ بهره دلار است. وی همچنین تاکید کرد که نظرات سیاسی تاثیری بر تصمیم‌گیری این نهاد نخواهد داشت.

آقای پاول در بخشی از سخنان خود گفت که فشارهای سیاسی کوتاه مدت به منزله توهین به فدرال رزرو است و استقلال این نهاد مالی را زیر سوال می‌برد.

سیگنال‌های خرسی آقای پاول منجر به عقب‌نشینی فلز زرد از اوج 6 ساله شد. کاهش نرخ بهره دلار سطح تقاضا برای طلا را افزایش داده و منجر به صعود آن خواهد شد. پیش از این 80 درصد معامله‌‌گران معتقد بودند فدرال رزرو در ماه آتی میلادی نرخ بهره دلار را 0.5 درصد کاهش خواهد داد.

آقای جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس نیز به صورت جداگانه‌ای اعلام کرد که اوضاع اقتصاد آمریکا آنچنان هم بد نیست که کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره دلار را تضمین کند.

پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به انتقاد از سیاست‌های آقای پاول و همکارانش پرداخته بود که با وقت‌کشی مانع از کاهش نرخ بهره دلار شده و از شتاب دادن به رشد اقتصاد این کشور پرهیز کرده‌اند.

در انتهای هفته نشست بیست اقتصاد برتر دنیا در اوزاکا ژاپن نیز از جمله رویدادهای جذاب برای فعالان بازار طلا به شمار می‌آید. قرار است روسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه این نشست در مورد مذاکرات ناتمام تجاری دو کشور گفتگو کنند. مناقشات تجاری و جنگ تعرفه‌ای پکن و واشنگتن مدت‌هاست که سوخت صعود فلز زرد را فراهم آورده‌ است و در صورت حصول توافق از سطح ریسک‌های اقتصادی کاسته شده و طلا از موقعیت جذاب فعلی خواهد افتاد.