میزان اثرگذاری تحریم پتروشیمی‌ها

11:29 - 1400/01/21
باید بررسی شود که در فروش محصول‌های شرکت‌های پتروشیمی در ماه‌های اخیر و بعد از انتشار اخبار پیرامون تحریم‌ها، کاهشی رخ داده یا خیر؟
میزان اثرگذاری تحریم پتروشیمی‌ها

دنیای اقتصاد: دولت ترامپ برای پیشبرد اهداف خود در زمینه فشار حداکثری بر ایران، در آخرین تصمیمات اقدام به ثبت ۳۹ شرکت پتروشیمی ایرانی در لیست تحریم‌ها کرد. از نظر کارشناسان، این تحریم‌ها موضوعی جدید نبوده و بیشتر جنبه نمایشی دارد به‌طوری که معتقدند صنایع فعال در کشور از جمله پتروشیمی‌ها سال گذشته نیز از تحریم‌ها متاثر شدند و تحریم های جدید بیشتر کاربرد نمایشی دارد.

در سوی دیگر، آمار عملکرد شرکت های بورسی نشان دهنده پیش‌خور شدن اثرات تحریم در ماه‌های گذشته است. بر این اساس پس از انتشار اخبار در زمینه تحریم‌ها، واکنش چندان شدیدی از سوی بازار سهام و شرکت‌های پتروشیمی فعال در بورس مشاهده نشد؛ به‌طوری که تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، پروژه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آن تنها اثری جزئی بر معاملات نخستین روز پس از مخابره این اخبار یعنی شنبه ۱۸خرداد داشت. از آن تاریخ به بعد نیز یعنی در ۶روز کاری اخیر، بازدهی ۵درصدی در کارنامه بورس تهران به ثبت رسیده که این نیز مهر تاییدی بر بی واکنشی بازار سهام به تحریم‌های جدید است.

در این میان بررسی دقیق‌تر موضوع و تاثیر تحریم‌ها از دید کارشناسان بیانگر آن است که با توجه به عوامل ۶گانه‌ از جمله ترکیب سهامداری، تنوع بازار صادراتی پتروشیمی ایران، وجود بخش‌های خصوصی قوی شرکت‌های پتروشیمی داخلی و خارجی، دیپلماسی قوی و فعال دولت با کشورهای بزرگ خریدار، تجربه بالای ایران و شرکت‌های صادراتی در دوران تحریم‌های قبلی و عدم جایگزینی سریع برخی از محصول‌های تولیدکنندگان منطقه‌ای و خارجی تاکیدی است بر این موضوع که تحریم صنعت پتروشیمی ایران امکان پذیر نخواهد بود.

البته فعالان بورسی باید به هرگونه خبر یا عامل تاثیرگذار بر روند شرکت و صنعت توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ به‌طوری که خبر تحریم‌های فوق را نیز مدنظر قرار داده و این موارد را در خرید و فروش‌های خود لحاظ کنند، گزارش‌های ماهانه عملکرد شرکت ها، گزارش‌های ۳ماهه و همچنین مجامع شرکت‌های مرتبط با این امر را پیگیری کرده و اخبار را به دقت رصد کنند.

به این ترتیب باید بررسی شود که در فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمی در ماه‌های اخیر و بعد از انتشار اخبار پیرامون تحریم‌ها، کاهشی رخ داده یا خیر؟ در این میان انتشار گزارش‌های روزانه توسط گمرک و همچنین گزارش‌های عملکرد ماهانه از سوی سازمان بورس، شفافیت زیادی پیش روی معامله‌گران قرار خواهد داد و می‌توانند به درستی از شرایط مزبور عبور کنند.

مطالب مربوط به باشگاه اقتصادانان را هم پی بگیرید: