سکه به کاهش اونس طلا اعتنایی نکرد

خط بطلان دلار به دو افت متوالی

11:29 - 1400/01/21
دلار و سکه در معاملات روز چهاشنبه به دو اصلاح پیاپی خود پایان دادند و صعودی شدند. تغییرات نرخ حواله درهم بیش از پیش در بازار ارزی کشور خودنمایی کرد و افسار نوسان دلار را به دست گرفت. ابهام در مورد وضعیت آینده نرخ ارز منجر به افت تقاضا شده است. با این حال دو خبر می‌تواند در کوتاه مدت سمت و سوی نوسان دلار را تحت تاثیر قرار دهد. سکه نیز همگام با دلار افزایش قیمت پرداخت. رشد سکه در حالی روی داد که اونس طلا در بازار جهانی کاهش یافته بود.
خط بطلان دلار به دو افت متوالی

دنیای بورس: دلار در پنجمین روز معاملاتی هفته نتوانست سومین افت متوالی را تجربه کند. راس ساعت 18 امروز هر دلار آمریکا به بهای 13 هزار و 300 تومان به فروش رفت که این رقم 50 تومان بیش از قیمت بسته شده روز قبل بود. رشد 0.38 درصدی شاخص ارزی کشور در حالی رخ داد که دلار حول و حوش ساعت 12 ظهر تا قیمت 13 هزار و 70 تومان تنزل کرده بود. به این ترتیب بازدهی دلار از ابتدای سال به سطح مثبت 1.14 درصد رسید.

یکه‌تازی درهم

در روزی که معامله‌گران به اخبار غیراقتصادی از جمله حمله راکتی به مقر شرکت‌های نفتی بین‌المللی در شهر بصره بی اعتنا بودند، نرخ حواله درهم نقش کلیدی خود در نوسان بازار ارز را به رخ کشید. حول و حوش ظهر امروز قیمت درهم تا مرز 3 هزار و 600 تومان عقب‌نشینی کرد و همین نکته باعث شد تا دلار تا مرز 13 هزار و 70 تومانی افت کند. با این حال درهم رفته رفته به افزایش قیمت پرداخت و همزمان مسیر حرکت شاخص ارزی کشور عوض شد تا در نهایت 50 تومان به ارزش دلار افزوده شود.

دو خبر تعیین‌کننده در کوتاه مدت

برخی از تحلیل‌گران دلار معتقدند در شرایط فعلی تقاضای چندانی در بازار ارزی کشور وجود ندارد و همین امر کنترل نوسان را برای بازارساز تسهیل کرده است. با این حال دو خبر می‌تواند به مسیر آینده دلار جهت دهد. از یک سمت کاهشی‌ها قرار دارند که تمام تمرکز خود را بر روی خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی معطوف کرده‌اند. در روزهای اخیر بسیار به این خبر در کانال‌های خبررسانی معامله‌گران پرداخته شده است. انتظار می‌رود شروع به کار بازار متشکل ارزی از ابتدای تیر ماه کلید بخورد. با فعالیت این بازار از تاثیر ارزهایی چون درهم بر نوسان دلار کاسته خواهد شد. در واقع می‌توان انتظار داشت اثر بازارهای همسایه بر نرخ دلار کمرنگ شود و فضای چندانی برای فعالیت‌های سفته‌بازانه وجود نداشته باشد. همتی رئیس بانک مرکزی در همین راستا عنوان کرده است که این نهاد در حال ثبت نام از صرافی‌ها است و مسائل مربوط به برقراری ارتباط سیستم‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات بانک‌ها با این شبکه در حال انجام است که در آینده نزدیک نهایی می‌شود. از سمت دیگر افزایشی‌های بازار نتیجه نشست «FATF» و تصمیم این نهاد بین‌المللی در خصوص ایران را مدنظر قرار داده‌اند.

بی‌اعتنایی به اونس طلا

امروز هر سکه طرح جدید بهار آزادی نیز 25 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 550 هزار تومان به فروش رسید. نوسان نرخ ارز بازهم تاثیر خود بر تغییرات سکه را ثابت کرد و رشد 0.4 درصدی دلار به افزایش 0.54 درصدی ارزش سکه انجامید. رشد بیشتر سکه نسبت به دلار در حالی شکل گرفت که اونس طلا در بازار جهانی نزولی شده و تا مرز 1343 دلاری عقب نشسته بود. افزایش خوش‌بینی نسبت به تداوم مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا محرک افت فلز زرد محسوب می‌شود. دیروز ترامپ در یک توئیت اعلام کرد که قصد دارد هفته آینده در حاشیه نشست گروه 20 با همتای چینی خود دیدار کرده و در مورد مناقشات تجاری بین دو کشور به گفتگو بنشیند. وزارت امور خارجه چین نیز ضمن استقبال از این پیام ابراز امیدواری کرد که نتایج مثبتی از مذاکرات حاصل شود. با تغییرات قیمتی صورت گرفته حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع 67 هزار تومانی قرار گرفت.