خرید سامانه اس-400 از روسیه برای اردوغان دردسرساز می‌شود؟

تحریم‌های جدید در انتظار ترکیه

11:29 - 1400/01/21
تیم ترامپ سه بسته جدید تحریمی برای ترکیه در واکنش به خرید سامانه ضد موشکی اس-400 از روسیه آماده کرده است. سنگین‌ترین بسته تحریمی علیه آنکارا که هم‌اکنون مورد بحث بین شورای امنیت ملی، دولت و وزارت خزانه‌داری آمریکا است اقتصاد بحران‌زده ترکیه را بیش از پیش دچار مشکل خواهد کرد. به نظر می‌رسد واشنگتن تحریم‌های کاتسا «CAATSA» را برای صنایع دفاعی ترکیه به اجرا درآورد.
تحریم‌های جدید در انتظار ترکیه

دنیای بورس: به گزارش بلومبرگ اگر رجیب طیب اردوغان به خرید سامانه ضدموشکی اس-400 از روسیه اصرار ورزد، آمریکا فروش جنگنده‌های جدید اف-35 به این کشور را متوقف خواهد کرد. نظری که بیش از همه بین مقامات آمریکایی طرفدار دارد نشانه رفتن بسیاری از شرکت‌های کلیدی صنایع دفاع ترکیه است که با روسیه مراوده دارند. به نظر می‌رسد بخش دفاعی ترکیه تحت قانون کاتسا «CAATSA» قرار خواهد گرفت. این تحریم شرکت‌های هدف را از سیستم مالی ایالات متحده محروم‌ می‌کند و هرگونه داد و ستد با شرکت‌های آمریکایی را برای آنها غیر ممکن خواهد ساخت. پس از این خبر ارزش لیر ترکیه 1.5 درصد افت کرد.

این تصمیمات نشان‌دهنده این است که تا چه حد روابط بین ترکیه و ایالات متحده، دو متحد عضو ناتو طی سال‌های اخیر رو به افول گذاشته است. این روند نزولی بین اتحاد دو کشور شاید محرک اردوغان در خرید سامانه اس-400 از روسیه باشد. ترکیه اخیرا بسیاری از قطعات جنگنده اف-35 را برای شرکت لاک‌هد مارتین «Lockhead Martin»  تولید کرده است و انتظار می‌رفت تعداد قابل توجهی از این جنگنده را خریداری کند.

بنا بر اظهار نظر تعدادی از افراد آگاه تحریم‌ها تا اوایل ژولای که موعد دریافت تجهیزات اس-400 توسط ترکیه است به اجرا درنخواهند آمد. دونالد ترامپ تمایل ندارد پیش از نشست «G20» در ژاپن تصمیمی در این مورد اتخاذ کند. وی امیدوار است در این نشست با اردوغان دیدار کرده و در این مورد به رایزنی کند.

ترامپ تحت فشار کنگره قرار دارد تا ترکیه را از خرید اس-400 منصرف کرده و سامانه ضد موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را به جای مدل روسی به آنکارا عرضه کند. اعضای کنگره تحریم‌های «CAATSA» را برای ترکیه در صورت خرید قطعی سامانه اس-400 غیرقابل اجتناب می‌دانند.

مقامات آمریکایی تاکنون تلاشی بسیاری کرده‌اند تا به آنکارا در مورد عواقب تحریم «CAATSA» هشدار دهند. به گفته یکی از مقامات آمریکایی که سامانه اس-400 را پلتفرم جاسوسی روسیه می‌خواند، ایالات متحده بهترین پیشنهاد فروش برای سامانه پاتریوت خود را به ترکیه ارائه داده است.

ترامپ پیش از این نیز از تعرفه برای ابراز خشم خود علیه اردوغان استفاده کرده است. سال گذشته پس از اینکه ترکیه از تحویل اندرو برانسون کشیش آمریکایی به آمریکا طفره رفت، ترامپ دو تن از مقامات ترک را تحریم کرد و تعرفه روی فولاد وارداتی از این کشور را دو برابر کرد. پس از این اتفاق برانسون تحویل مقامات آمریکایی شد و تحریم‌ها بلافاصله رفع شدند. طی سال قبل و پس از آنکه مشخص شد ترکیه از تصمیم خود کوتاه نخواهد آمد، ایالات متحده گزینه‌های مختلفی را برای مقابله با این کشور مورد بررسی قرار داده است.

وس میشل مسئول امور اتحادیه اروپا در دولت ترامپ که اوایل امسال از مقام خود کنار رفت؛ سال گذشته اعلام کرد در صورتی که ترکیه به خرید سامانه اس-400 اصرار ورزد روابط آنکارا و ترکیه چنان آسیب خواهد دید که ترمیم آن مشکل باشد.

با این حال ترکیه هنوز از خرید سامانه دفاعی از روسیه منصرف نشده است. برخی مقامات ترک اعلام کرده‌اند که اردوغان امیدوار است ترامپ را متقاعد سازد که در صورت خرید اس-400 از روسیه، خطری متوجه روابط بین آنکارا و واشنگتن نخواهد بود.