افت همگام دلار و سکه

بازارساز ارزی قاعده بازی را عوض کرد

11:28 - 1400/01/21
دلار و سکه در حالی معاملات روز دوشنبه را آغاز کردند که بازارساز استراتژی خود را برای مدیریت بازار ارزی کشور تغییر داد. پیش از این بانک مرکزی سعی داشت با افزایش فشار عرضه نوسان‌گیران را متضرر کند تا کنترل بیشتری بر شرایط بازار داشته باشد. با این حال سیاست بازارساز به سمت مدیریت دامنه نوسان تغییر جهت پیدا کرده تا بتواند در هنگام نیاز از فراز و فرود افسار گسیخته دلار جلوگیری کند. سکه نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و با افت اونس طلا در بازگشایی بازار جهانی مزید علت شد تا قیمت خود را اصلاح کند.
بازارساز ارزی قاعده بازی را عوض کرد

دنیای بورس: دلار در معاملات امروز رویه کاهشی را پیش گرفت و به اصلاح قیمت پرداخت. ساعت 18 امروز هر دلار آمریکا به بهای 13 هزار و 440 تومان به فروش رسید که 260 تومان کمتر از قیمت بسته شده در انتهای روز گذشته بود. نکته جالبی که در معاملات امروز مشخص شد تغییر سیاست بازارساز برای مدیریت کارآمدتر دامنه نوسان‌ارزی بود. پیش از این بانک مرکزی سعی داشت با کاهش محسوس نرخ ارز دلالان را متضرر کرده و تمایل آنها به باقی ماندن در جریان معاملات را کم کند. در همین راستا نرخ ارز در 19 روز ابتدای خرداد ماه حدود 12 درصد کاهش یافت، اما در سه روز کاری هفته جدید دامنه این نوسان به شدت محدود شده است و دلار در حرکتی زیگزاگی تنها 110 تومان از پنجشنبه هفته قبل افت قیمت را تجربه کرده است.

سمت و سوی سیاست جدید بازارساز

میزان تغییرات نرخ ارز در هفته بسیار محدود بوده است. فی‌الواقع دلار در روزهای اخیر در بازه بین 13 هزار و 450 تومانی تا 13 هزار و 750 تومان اسیر بوده و نتوانسته مرزهای مذکور را بشکند. دلیل این اتفاق تمایل بازارساز به کنترل بیشتر بر نوسانات نرخ ارز ارزیابی می‌شود. دو مشکل عمده بر سر سیاست کاهشی پیشین بانک مرکزی وجود داشت. از یک طرف بسیاری از کارشناسان افت دلار به کانال 12 هزار تومانی را دستوری می‌دانستند که با خبر مهم به سادگی بازگشت نرخ ارز را به همراه خواهد داشت. این عده نوع مبارزه بازارساز با نوسان‌گیران را باعث هزینه‌کرد منابع ارزی کشور می‌پنداشتند.

از سمت دیگر افت قابل توجه دلار و تنزل به کانال 12 هزار تومانی بازارساز را با مشکلی جدید مواجه کرد. در نرخ‌های پایین فعالیت‌های سفته‌بازانه نوسان‌گیران به طرز قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. دلالان که احتمال می‌دادند خوش‌بینی‌های سیاسی دوام چندانی نداشته باشد برای دستیابی به منابع ارزان‌تری ارزی سمت خرید را تقویت می‌کردند تا در هنگام افزایش مجدد نرخ دلار سود بیشتری کسب کنند. بازارساز نیز برای مقابله با تشکیل فاصله آربیتراژی ترجیح داد دامنه نوسان را محدود کند تا هزینه کمتری متقبل شود. سیاست فعلی بازارساز این امکان را میسر می‌سازد که مقابله با شوک‌های خبری آسان‌تر شود. در روزهای آتی اخبار مربوط به تصمیم «FATF» در خصوص ایران و کاهش تعهدات ایران به مفاد برجام می‌تواند مورد جوسازی دلالان قرار گیرد.

نشانه‌های استراتژی جدید بازارساز

یکی از مواردی که مشخص کرد بانک مرکزی سیاست خود در قبال کنترل بازار ارزی را تغییر داده است، قیمت‌گذاری صرافی‌های معتمد این نهاد بود. امروز صرافی‌های بازارساز در شروع معاملات نرخ فروش مندرج بر تابلوی خود را نسبت به یکشنبه تغییری ندادند و دلار را به همان قیمت 13 هزار و 500 معامله کردند. در ادامه روز نیز تنها 150 تومان از این نرخ اصلاح شد تا نمایان شود بازارساز تمایلی به کاهش پر دامنه دلار ندارد. از سمت دیگر نرخ حواله درهم نیز کاهشی شد. امروز درهم از کانال 3 هزار و 700 تومانی عقب نشست اما افت آن محدود بود و در نرخ 3 هزار و 675 تومان به کار خود پایان داد. به نظر می‌رسد بازارساز با همراهی پتروشیمی‌ها عرضه درهم را افزایش داده است. با فرا رسیدن فصل مجامع بورسی شرکت‌های پتروشیمی بخشی از منابع ارزی خود را برای تقسیم سود به فروش می‌رسانند.

افت دو سویه سکه

امروز سکه نیز همگام با دلار به افت قیمت پرداخت و راس ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 680 هزار تومان به فروش رسید. این قیمت 90 هزار تومان کمتر از نرخ بسته شده روز قبل بود و افت 1.9 درصدی را برای سکه رقم زد. علاوه بر افت دلار کاهش قیمت اونس طلا در بازگشایی بازار جهانی نیز مزید بر علت شد تا سکه چاره‌ای جز اصلاح قیمت نداشته باشد. فلز زرد با شناسایی سود معامله‌گران فشار فروش را تجربه کرد. از سمت دیگر صعود شاخص دلار به اوج دو‌هفته‌ای کاهش این ماده گرانبها را تسهیل کرد. با افت شاخص دلار قدرت خرید ارزهای رقیب کاهش می‌یابد و معامله‌گران غیرآمریکایی قدرت خرید کمتری برای طلا خواهند داشت. امروز حباب سکه 24 هزار تومان افزایش یافت و در ارتفاع 72 هزار تومان ایستاد.