سمت و سوی فلز زرد در هفته جاری

کارشناسان وال‌استریت در انتظار تداوم رشد طلا

11:28 - 1400/01/21
طلا رشد خود را بر اساس افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و رقبای تجاری‌اش پی‌ریزی کرده است. اکثریت سرمایه‌داران نگران افت شتاب رشد اقتصاد جهانی هستند که این انتظار را به وجود آورده است که کمیته بازار باز فدرال رزرو پیش از اتمام تابستان نرخ بهره دلار را کاهش دهد. حمله به دو تانکر در دریای عمان نیز سطح ریسک‌ها را افزایش داده و منجر به شدت گرفتن خرید طلا شده است. بر همین اساس در نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو اکثریت کارشناسان وال‌استریت و فعالان بازار هفته صعودی را برای فلز زرد پیش‌بینی کرده‌اند.
کارشناسان وال‌استریت در انتظار تداوم رشد طلا

دنیای بورس: فلز زرد در معاملات جمعه به اوج 14 ماهه رسید و بر اساس آخرین نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو اکثریت کارشناسان وال‌استریت و فعالان مین‌استریت اعتقاد دارند شتاب صعودی طلا در هفته پیش‌رو نیز خودنمایی خواهد کرد.

از 22 متخصص بازار شرکت‌ کرده در این نظرسنجی 16 نفر (73 درصد) رای به صعود طلا داده‌اند. و 3 رای (14 درصد) به هریک از دو گزینه عدم تغییر و نزولی بودن اختصاص داده شده است.

558 فعال بازار مین‌استریت نیز در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند که مجموع 389 نفر (70 درصد) هفته صعودی برای طلا در نظر دارند. 122 نفر دیگر (22 درصد) رای به ریزش بهای فلز زرد داده‌اند و 47 نفر (8 درصد) سطوح قیمتی کنونی را پایدار پنداشته‌اند.

 

کارشناسان وال‌استریت در انتظار تداوم رشد طلا15

 

از نظر افشین نبوی رئیس شکرت تجاری «MKS» با توجه به رشد روزافزون تنش‌های تجاری و رویارویی ایران و آمریکا، بستر مناسبی برای تداوم رشد طلا مهیا شده است.  وی همچنین افزود: «چهارشنبه آینده نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برگزار خواهد شد و اکثر افراد انتظار دارند که نرخ بهره دلار کاهش یابد».

ریچارد بیکر سردبیر نشریه «Eureka Miner Report»  معتقد است نه تنها نقش پناهگاه امن سرمایه از طلا حمایت می‌کند بلکه سرکوب نرخ بهره دلار و افزایش تقاضا برای اوراق قرضه آمریکا نشانه‌های مثبتی برای تداوم رشد فلز زرد به شمار می‌آیند. وی در ادامه گفت: «بهای نفت به دلیل ضعف تقاضا کاهشی شده است و از سمت مقابل طلا به افزایش قیمت پرداخته است. مدل پیش‌نگر بهای طلا که بر اساس قیمت نفت برنت، اوراق قرضه 10 ساله آمریکا، یورو و ین کار می‌کند، از ماه مارس به درستی روند قیمتی را پیش‌بینی کرده است و بر اساس این مدل بهای طلا در بازار آتی کامکس به بالای مرز 1360 دلار بازخواهد گشت و قیمت هر اونس نقره بیش از 15 دلار خواهد بود».

مدیر موسسه آدرین دی نیز ضمن توجه به تغییر تمایل بازار گفت فاکتورهای صعودی در حال خودنمایی در بازار طلا هستند.

جیم ویکوف تحلیل‌گر ارشد اقتصادی کیتکو نیز بر اساس آنالیز فنی و نموداری هفته مثبتی را برای فلز زرد پیش‌بینی کرده است.

فیل فلین تحلیل‌گر ارشد گروه «Price Futures» نیز رای به رشد طلا داده است. وی گفته است: «افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک در کنار بدگمانی به رشد اقتصاد جهانی از طلا حمایت می‌کند. تداوم نگرانی‌ها از کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی باعث می‌شود تا سرمایه‌داران به دید پوشش سرمایه به طلا نگاه کنند».

از طرف دیگر رئیس استراتژی کامودیتی‌های ساکسو بانک و دیوید مادن تحلیل‌گر بازار «CMC» معتقدند که فدرال رزرو در ماه ژولای اقدام به کاهش نرخ بهره نخواهد کرد و همین موضوع شرایط بازار طلا را از حالت کنونی تغییر خواهد داد و فلز زرد وارد محدوده خرسی خواهد شد.

نیل ملور استراتژیست ارزی بانک نیویورک مالن شرایط طلا در هفته جاری را خنثی می‌بیند. از نظر آقای ملور فدرال رزرو در نشست آتی موضعی خنثی اتخاذ خواهد کرد و کاهش نرخ بهره دلار به ماه‌های دیگر سال موکول خواهد شد.