آغاز کم نوسان نرخ ارز در هفته انتهایی خرداد

دلار در میانه کانال 13 هزار تومانی باقی ماند

11:27 - 1400/01/21
دلار معاملات هفته جدید را منفی آغاز کرد، اما نتوانست خود از میانه کانال 13 هزار تومانی جدا کند. کاهش دلار در حالی ثبت شد که شماری از فعالان بازار انتظار داشتند روند افزایشی انتهای هفته قبل تکرار شود و چه بسا نرخ ارز واکنش شدیدتری به بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای نشان دهد. سکه نیز هم‌راستا با دلار به نوسان پرداخت و کاهشی شد، با این حال رشد انتهای هفته اونس طلا در بازار جهانی کاهش این دارایی ارزشمند را محدود کرد.
دلار در میانه کانال 13 هزار تومانی باقی ماند

دنیای بورس: پس از چندین روز نوسان حول مرز روانی 13 هزار تومانی بهای دلار طی معاملات پنجشنبه گذشته بیشترین رشد خود از 29 بهمن ماه را تجربه کرد و نرخ ارز به میانه‌ی کانال 13 هزار تومانی پرش کرد. دو پارامتر اصلی سوخت صعود دلار را فراهم آوردند. در درجه اول سفر شینزو آبه نخست وزیر کشور ژاپن به کشورمان آن چنان که باید نتوانست انتظارات از پیش‌ساخته و ذهنی معامله‌گران را برآورده کند. برخی از افراد امید داشتند آبه کلید حل معظلی باشد که به واسطه آن از فشار تحریم‌ها کاسته شده و امکان حل مشکلات از طریق راهکار دیپلماتیک فراهم آید. با این حال حادثه دوم تاثیر به سزایی در افزایشی شدن دلار داشت. حمله به دو تانکر حمل مواد پتروشیمی در دریای عمان آن هم به هنگامه دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر کشورمان، نگرانی‌ از افزایش سطح تنش‌ در منطقه را افزایش داد. در همین راستا تقاضا برای دلار افزایش پیدا کرد تا نرخ ارز 3.83 درصد رشد کرده و به سطح 13 هزار و 550 تومان برسد. دلار شنبه گذشته را با قیمت 13 هزار و 100 تومان آغاز کرده بود و به این ترتیب رشد هفتگی 1.9 درصد را برای خود به ثبت رساند. پنجشنبه سکه طرح جدید نیز با جهش 3.5 درصدی بیشترین رشد روزانه از 4 دی ماه گذشته تجربه کرد و به قیمت 4 میلیون و 680 تومان به کار خود پایان داد.

آغاز غافلگیرکننده دلار در هفته پایانی خرداد
معاملات امروز دلار و سکه در حالی آغاز شد که تشدید مولفه‌های افزایشی این انتظار را در معامله‌گران ایجاد کرده بود که قرار است روند صعودی دلار ادامه یابد و حتی برخی افزایشی‌های بازار نیم نگاهی به مرزشکنی دوباره دلار و کانال 14 هزار تومانی داشتند. پس از حادثه برای دو تانکر در دریای عمان نیروی دریایی ارتش به یاری خدمه کشتی‌ها شتافت، که این امر مورد استقبال روسیه نیز واقع شد. اما مقامات آمریکایی بازهم در ارزیابی شتاب‌زده انگشت اتهام را به طرف ایران گرفتند و در این راه با اظهارات برخی از متحدان خود همچون انگلیس و امارات حمایت شدند. در این شرایط دلار معاملات خود در هفته جدید را استارت زد. اما آنچه که پیش آمد کاملا بر خلاف انتظار افزایشی‌های بازار بود. نرخ ارز در معاملات امروز 100 تومان کاهش یافت و هر دلار آمریکا راس ساعت 18 به بهای 13 هزار و 450 تومان به فروش رفت. با اینکه دلار نتوانست نوسان پردامنه‌ای داشته باشد و قیمت آن در میانه کانال 13 هزار تومانی باقی ماند، اما افت امروز مهر تاییدی بود بر گفته‌های رئیس بانک مرکزی. همتی دیروز اعلام کرد: «در شرایط فعلی راه‌های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده‌ایم و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.».

نقش حیاتی درهم در نوسان دلار

برخی معتقدند بازگشت معاملات ارز بر مدار منطق و عقلانیت با افت نرخ حواله درهم امکان پذیرفت. امروز نرخ حواله درهم از سطح 3 هزار و 700 تومان عقب نشست و کاهش دلار را استارت زد. به نظر این دسته از معامله‌گران ارزی بازیگران بازارساز با انبساط شیر عرضه کاهش درهم را ممکن کردند. به این نکته پیش‌تر در سخنان همتی به صورت ضمنی اشاره شده بود: «باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد، بازار حواله است و این یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی بوده است که در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته حدود ۹,۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است.»

تبعیت نوسان‌گیران از بازارساز

گروهی دیگر نیز خبر مربوط به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را یکی از عوامل اصلی افت نرخ ارز محسوب می‌کنند. به گزارش خبرآنلاین بازار متشکل ارزی از اوایل تیرماه آغاز به کار خواهد کرد. این بازار می‌تواند به وضعیت بازار ارزی کشور سامان دهد و جلوی فعالیت‌های سفته‌بازانه را بگیرد. از طرفی برخی نوسان‌گیران که دیدند توانایی مقابله با بازارساز را ندارند با روند نزولی امروز همراه شدند تا ضرر نکنند و در قیمت‌های پایین‌تر به دلار ارزان‌تر دسترسی داشته باشند.

واکنش خفیف سکه به افت نرخ ارز

در روزی که به 2 رشد متوالی دلار پایان داده شد، بهای سکه نیز اصلاح شد. افت شاخص ارزی کشور بازهم توانست سکه را با خود همراه کند، اما اوجگیری اونس طلا در بازار جهانی اصلاح قیمت سکه را محدود کرد. ساعت 18 امروز هر سکه طرح جدید به بهای 4 میلیون و 675 هزار تومان به فروش رفت که این مقدار تنها 5 هزار تومان کمتر از بهای بسته شده سکه در روز پنجشنبه بود. با تغییرات قیمتی صورت پذیرفته امروز ارتفاع حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده به سطح 39 هزار تومان رسید.

رفت و برگشت اونس طلا از اوج 14 ماهه

در انتهای هفته گذشته اونس طلا توانست با حمایت چند فاکتور از جمله ابهام در نتیجه جنگ تجاری بین چین و آمریکا، کاهش هزینه نگهداری فلز زرد به واسطه افت شاخص دلار و ضعیف‌ترین رشد صنعتی چین در 17 سال گذشته به اوج 14 ماهه 1355 دلاری رسید. با این حال آمار مطلوب خرده‌فروشی آمریکا در ماه در ماه می ترمز رشد طلا را کشید و قیمت آنرا تا 1342 دلار محدود کرد. سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری نشست فدرال رزرو برگذار می‌شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا تا انتهای سال 2019 دو باز نرخ بهره دلار را کاهش دهد که این خبر خوبی برای طلا به شمار می‌آید.