نرخ ارز به کانال 13 هزار تومان بازگشت

پایان پنج افت متوالی دلار

11:27 - 1400/01/21
عمر دلار در کانال 12 هزار تنها یک روز بود و شاخص ارزی کشور طی معاملات دوشنبه با عبور از مرز 13 هزار تومانی به 5 افت متوالی خود پایان داد. حال دو دیگاه در بین معامله‌گران ارزی مطرح است. عده‌ای با تمرکز بر ظرفیت بنیادی افزایش امروز را استراحتی کوتاه مدت قلمداد می‌کنند، در حالی که گروه دیگر رشد دلار را ادامه‌دار می‌بینند. بهای سکه نیز بدون توجه به افت اونس طلا در بازار جهانی و به تبعیت از دلار افزایش پیدا کرد.
پایان پنج افت متوالی دلار

دنیای بورس: هر دلار آمریکا طی معاملات روز دوشنبه 360 تومان به ارزش خود افزود و راس ساعت 18 به بهای 13 هزار و 60 تومان به فروش رسید. با رشد 2.8 درصدی امروز، نرخ ارز به 5 افت متوالی دلار پایان داده شد و بازدهی آن از ابتدای سال به منفی 0.68 درصد رسید. دلار کار خود را با نرخ 12 هزار و 800 تومان آغاز کرد که 100 تومان بیش از قیمت بسته شده در پایان معاملات یکشنبه بود. در طول روز رفته رفته به بهای دلار افزوده شد و سرانجام در ساعت 16:30 دقیقه مرز 13 هزار تومانی شکسته شد.
حال دو دیدگاه در خصوص روند آتی دلار در بین معاله‌گران وجود دارد. گروهی رشد امروز را استراحتی کوتاه در مسیر نزولی دلار می‌پندارند. این دسته با تمرکز بر ظرفیت بنیادی کاهش بیشتر نرخ ارز همچون افت تقاضای فیزیکی در بازار آزاد، آغاز به کار بازار متشکل ارزی در روزهای آتی و حضور شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در کشورمان اصلاح یک روزه قیمت را ناگزیر می‌دانند. آنها همچنین مقاومت نرخ ارز در صعود به بالای مرز 13 هزار تومانی را به عنوان پارامتری از بازگشت نرخ ارز در روزهای آینده می‌شناسند.

در طرف دیگر عده‌ای قرار دارند که معتقدند بهای دلار در روزهای آینده نیز گارد صعودی خود را حفظ خواهد کرده و موقعیت خود در کانال 13 هزار را به تثبیت خواهد رساند. افزایشی‌های بازار رسیدن دلار به کف 4 ماهه در روز یکشنبه را عاملی می‌دانند که به موجب آن سمت تقاضا تقویت شده است. آنها همچنین روند نزولی اخیر را پیش‌خور شدن اثر سفر نخست وزیر ژاپن به ایران دانسته و فکر می‌کنند نتایج این سفر هرچه که باشد نمی‌تواند به افت بیشتر دلار منتهی شود.

افزایش ارزش درهم نیز بر روند افزایشی دلار اثر گذاشت. امروز نرخ حواله درهم 100 تومان افزایش یافت و به سطح 3 هزار و 590 تومان رسید. بازارساز ارزی هم نتوانست مانع از اوج‌گیری مجدد شاخص ارزی کشور شود. برخی کارشناسان عقیده دارند بازارساز تمایلی به افت قیمت بیشتر دلار نداشته، قیمت‌های پایین‌تر فعالیت‌های سفته‌بازانه را گسترش می‌دهد. در همین راستا صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ فروش مندرج بر تابلوی خود را نسبت به دیروز افزایش دادند.

سکه نیز به مدار صعود بازگشت. هر سکه طرح جدید طی معاملات امروز 60 هزار تومان افزایش قیمت یافت و راس ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 510 هزار تومان به فروش رسید. رشد سکه در حالی صورت گرفت که طلا در بازگشایی بازار جهانی سود انباشته هفته گذشته را تخلیه کرد. اونس طلا در معاملات امروز 11 دلار کاهش یافته و به سطح 1329 دلار رسیده است. با این وجود اثر افزایشی نرخ ارز بر نفوذ اونس طلا غلبه کرد تا بهای سکه 1.35 درصد رشد کند. به این ترتیب بازدهی سکه از ابتدای به منفی 3 درصد محدود شد و ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع 86 هزار تومان قرار گرفت.