آمار اقتصادی قوی چین و توافق مکزیک و آمریکا بهای فلز زرد را نزولی کرد

افت دو اهرمی طلا

11:26 - 1400/01/21
فلز زرد پس از تجربه یک هفته افزایشی و اوج‌گیری تا مرز 1340 دلاری، با بازگشایی بازار جهانی از مدار صعود جدا شد و به اصلاح قیمت پرداخت. آمار مثبت و فراتر از انتظار اقتصادی چین در ماه گذشته ترس از اثرات سو جنگ تجاری را کاهش داد و عطش ریسک‌پذیری را بین معامله‌گران بیشتر کرد. از سمت دیگر با توافق بین مکزیک و آمریکا از وقوع یک جنگ تعرفه‌ای دیگر جلوگیری شد.
افت دو اهرمی طلا

دنیای بورس: با توافق مکزیک و آمریکا، انتشار داده‌های مطلوب اقتصادی چین و رشد بازارهای سهام در آسیا فشار بر طلا افزایش یافت و بهای اونس تنزل کرد.

ارزش هر اونس طلا در معاملات نقدی یک درصد (معادل 13.47 دلار) کاهش یافته و به سطح 1327 دلار رسیده است.

بهای  اونس طلا در بازار آتی کامکس برای تحویل در ماه آگوست نیز بیش از 1.16 درصد (معادل 15.65 دلار) رشد کرده و به قیمت 1330.65 دلار معامله می‌شود.

بر اساس داده‌های آماری رسمی منتشر در صبح امروز مازاد تجاری چین در ماه می بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یافته و برخلاف انتظارات انقباظی ناشی از جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن عمل کرده است.

همزمان در تعطیلات آخر هفته میلادی نیز آمریکا و مکزیک سر قضیه مهاجرت غیرقانونی به توافق رسیدند تا از یک جنگ تعرفه‌ای دیگر جلوگیری به عمل آید. ترامپ دولت مکزیک را تهدید کرده بود که در صورت عدم ساماندهی به وضعیت مرز مشترک خود با ایالات متحده، بر روی کالاهای وارداتی از این کشور تعرفه‌ی 5 درصدی اعمال خواهد کرد.

بر خلاف افت امروز برخی از کارشناسان هنوز معتقدند که  طلا هنوز از تمامی ظرفیت رشد خود استفاده نکرده است و با توجه به ریسک‌گریزی سرمایه‌داران امکان فتح قله 1400 دلاری تا انتهای سال برای این فلز گرانبها دور از دسترس نیست.

هنوز ریسک‌های بسیاری در چشم‌انداز اقتصاد جهانی وجود دارد. به غیر از حجم قابل ملاحظه‌ای از خطرات ژئوپلتیکی، واحدهای پولی پرنوسان ظاهر می‌شوند و با توجه به احتمال رکود فراگیر بازارهای سهام امن به نظر نمی‌رسند.

هفته گذشته فلز زرد به واسطه گزارش کار ضعیف آمریکا حمایت شد. این گزارش انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را بالا برد. پیش از انتشار این آمار نیز با توجه به جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده و کاهش شتاب رشد اقتصاد جهانی، انتظار کاهش نرخ بهره دلار از بانک مرکزی آمریکا وجود داشت.

رئیس فدرال رزرو آقای پاول هفته گذشته اعلام کرد که این نهاد برای گسترش پایدار اقتصادی اقدامات مناسب را پیگیری خواهد کرد.

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد که در صورتی که مذاکرات تجاری با پکن به خوبی پیشرفت نکند، طرح آمریکا برای تعرفه‌های بیشتر اجرایی خواهد شد. انتظار می‌رود دونالد ترامپ در حاشیه نشست گروه 20 در اوزاکا ژاپن با همتای چینی خود دیدار کرده و بر سر مشکلات مذاکرات تجاری دو کشور گفتگو کند.