دلار کمترین قیمت در سال 98 را به ثبت رساند

تداوم مخالف‌خوانی سکه و ارز

11:26 - 1400/01/21
در معاملات آغازین هفته، بهای سکه بازهم در جهت مخالف با دلار حرکت کرد و در آستانه کانال 4 میلیون و 600 هزار تومانی قرار گرفت. اونس طلا در حالی توانست سکه را با خود همراه کند که نرخ ارز در چهارمین افت متوالی خود به کف قیمتی از ابتدای سال رسید و فاصله خود با مرز روانی 13 هزار تومانی را کمتر کرد.
تداوم مخالف‌خوانی سکه و ارز

دنیای بورس: امروز دلار معاملات خود را در کانال 13 هزار و 200 تومانی آغاز کرد و با سرعت کم به اصلاح قیمت پرداخت. با این حال در ادامه روز افت دلار شدت گرفت و راس ساعت 18 به بهای 13 هزار و 10 تومان به فروش رسید. این نرخ 290 تومان کمتر از قیمت بسته شده در دوشنبه گذشته و پیش از شروع تعطیلات بود. افت 80 تومانی نرخ حواله درهم و رسیدن به سطح 3 هزار و 580 تومانی تاثیر به سزایی در حفظ رویه کاهشی دلار داشت.

به این ترتیب با چهارمین افت متوالی دلار، بهای این ارز به کمترین میزان خود در سال 98 رسید. پیش از این در تاریخ 26 اسفند نرخ ارز شاهد قیمت‌های کمتر بود. دو راهی پیش‌روی معامله‌گران ارزی که بیشتر ناشی از اخبار متناقض سیاسی است منجر به بالا رفتن گارد محافظه‌کارانه در داد و ستد دلار و افزایش قدرت بازارساز شده است. صرافی‌های بانک مرکزی با استفاده از تردید دلالان با افزایش فشار عرضه و کاهش پلکانی قیمت توانستند نرخ ارز را تا آستانه مرز روانی مهم 13 هزار تومانی پایین بکشند.

تناقض خبری

با اینکه بیشتر توجه بازار ارز به خبر سفر نخست وزیر ژاپن به کشورمان معطوف بود، خبر مربوط به تحریم صنعت پتروشیمی تصمیمات دلالان را با تردید جدی روبرو کرد. بسیاری از افراد معتقدند که پتروشیمی ایران از پیش تحریم بوده و تنوع محصولات این صنعت برگ برنده‌ای برای مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است، در سمت دیگر نظریه‌ای وجود دارد که با شدت گرفتن تحریم‌ها تخفیف‌های محصولات پتروشیمی ایران نیز افزایش یافته و از سطح درآمدهای ارزی کشور کاسته می‌شود.

حرکت مخالف سکه

در روزی دلار کاهشی بود سکه بازهم همچون دوشنبه گذشته در مسیر مخالف حرکت کرد و افزایش قیمت را تجربه کرد. ساعت 18 امروز هر سکه طرح جدید به بهای 4 میلیون 590 تومان به فروش رفت و رشد روزانه 30 هزار تومانی را تجربه کرد. عامل اصلی حفظ گارد صعودی سکه، افزایش بهای اونس طلا در بازار جهانی طی روزهای تعطیل انتهای هفته قبل بود. افزایش تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن و نامشخص بودن وضعیت توافق تجاری میان دو کشور و آغاز جنگ جدید تعرفه‌ای آمریکا با مکزیک از جمله مولفه‌های افزایش فلز زرد بودند. بهای هر اونس طلا پیش از تعطیلات انتهای هفته میلادی به سطح 1340 دلار رسیده است. سکه با حمایت طلا معاملات امروز را صعودی آغاز کرد و قیمت‌های فراتر از مرز 4 میلیون 600 هزار تومانی را تجربه کرد، با این حال کاهش شاخص ارزی کشور برای چهارمین روز متوالی رشد سکه را به 0.6 درصد محدود کرد.