بررسی هفتگی افزایش سرمایه بورسی‌ها

11:25 - 1400/01/21
تازه‌ترین تحولات بورسی افزایش سرمایه شرکت‌ها و پیامدهای مالیاتی آن ظرف یک هفته اخیر مورد بحث و تامل قرار گرفت.

دنیای بورس: یکی از معافیت‌های مالیاتی افزایش سرمایه در سال گذشته، براساس قانون بودجه سالانه و برای شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بود. شرکت‌هایی که بیشتر از نصف سرمایه خود زیان انباشته داشته باشند، مشمول این ماده هستند و با تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتقال آن به سرفصل سرمایه در ترازنامه از شمول آن خارج می‌شوند.

برداشت از شرایط معافیت مزبور آن بود که ثبت افزایش سرمایه تا پایان سال گذشته صورت گیرد، به‌همین خاطر سازمان بورس و سازمان مالیاتی همکاری خوبی با شرکت‌های بورسی در این زمینه داشتند.

با این وجود ثبت افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها تا روزهای اولین ماه سال جاری طول کشید. از جمله دو شرکت فرابورسی «وسدید» و «تپکو» که هفته گذشته در کدال اطلاع‌رسانی کردند. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

جم ح: حراج حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده «پتروشیمی جم» شنبه هفته گذشته با قیمت حدود ۱۲۰۰ تومان شروع شد که بیش از ۳۰ درصد بالاتر از قیمت معاملات اولیه آن بود. از ۴۲۰۰ میلیون سهام جدید کمتر از ۹۰ میلیون یعنی حدود ۲ درصد پذیره‌نویسی نشد که عمده آن باید تا یکشنبه هفته جاری به فروش برسد. درحال حاضر تفاوت حدود ۶۰ تومانی بین قیمت سهم و حق‌تقدم با درنظرگرفتن ۱۰۰ تومان واریزی وجود دارد.

اما باید در نظر داشت جم پس از این حراج، مجمع سالانه خود را برگزار کرده و سود نقدی به سرمایه جدید خواهد داد. البته پتروشیمی جم این روزها از جهت دیگری هم ممکن است مورد توجه قرار گیرد و آن هم عرضه اولیه شرکت «پلی پروپیلن جم» (جم‌پیلن) است که معارفه آن‌ شنبه هفته پیش برگزار شد. پتروشیمی جم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۶۶ درصد از جم‌پیلن را در مالکیت خود داشته و تامین‌کننده خوراک این مجتمع هم هست. جم در ۹ ماه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ برای هر سهم با سرمایه جدید ۱۶۰ تومان سود شناسایی کرده است.

کمرجان ح: «بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار» با مجوزی که برای مرحله دوم افزایش سرمایه از مجمع فوق‌العاده اردیبهشت‌ماه سال قبل دریافت کرده بود، در جلسه هیات‌مدیره اردیبهشت‌ماه امسال خود سرمایه‌اش را از ۴ میلیارد تومان به ۷ میلیارد تومان رساند. محل این افزایش سرمایه ۷۵ درصدی از مطالبات و آورده نقدی برای اصلاح ساختار مالی است.

کمرجان که با سرمایه ۲ میلیارد تومانی در مهرماه ۱۳۸۸ وارد فرابورس شد، تولید‌کننده تیغه و بلوک مورد استفاده در فعالیت‌های ساختمانی است که افزایش سودآوری آن به افزایش نرخ فروش محصولات و نیز رونق ساخت‌و‌ساز بستگی دارد.

گزارش سه ماه منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ نشان می‌دهد نرخ فروش محصولات کمتر از ۲۰ درصد رشد داشته اما سود خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد کرده است. همچنین درآمد فروش ۳ ماه اول سال مالی نسبت به سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته که اگر به همین منوال پیش برود فروش سالانه کمرجان را که همیشه کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بوده، به بالاتر از این مقدار می‌رساند.

ارزش بازار کمرجان درحال حاضر بالای ۶۰ میلیارد تومان است. سرمایه جدید تا مجمع سالانه آتی منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۸ به ثبت خواهد رسید. حق‌تقدم سهم در قیمت‌های منفی اما نزدیک به خود سهم با احتساب ۱۰۰ تومان واریزی معامله شد؛ درحالی‌که سهم صف خرید داشت.

دعبید ح: «داروسازی دکتر عبیدی» هم از مجمع فوق‌العاده سال قبل مجوز افزایش سرمایه ۲۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را در اختیار داشت و آن‌را در جلسه هیات‌مدیره اردیبهشت امسال اجرایی کرد. دعبید طی چند سال اخیر همزمان با نوسازی و توسعه خط تولید خود، در چند مرحله سرمایه خود را به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رساند.

در عین حال سهامدار عمده دعبید (کوبل دارو) هم بخشی از سهم شناور را جمع کرد که نهایتا مجموع این عوامل در دو سال اخیر ارزش بازار شرکت را به رقم بی‌سابقه ۶۵۰۰ میلیارد تومانی رساند. بدیهی است قیمت‌های بالای ۳۰۰۰ تومانی دعبید، سهامدار عمده را هم ترغیب به فروش و شناسایی سود کند؛ کمااینکه دوشنبه هفته قبل حدود یک میلیارد تومان سهم در این قیمت‌ها فروخت.

براساس طرح توجیهی هیات‌مدیره، با بهره‌گیری از منابع این افزایش سرمایه، فروش شرکت از ۶۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۸۳۰ میلیارد تومان در پایان سال مالی منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۸ خواهد رسید.

فالوم ح: حراج حق‌تقدم استفاده‌نشده «آلومتک» دوشنبه گذشته منجر به کشف قیمت ۱۲۰ تومانی شد که چند برابر قیمت حدود ۲۰ تومانی معاملات اولیه بود. البته این کشف قیمت با معامله حدود ۶ هزار حق‌تقدم صورت گرفت که با توجه به وجود بیش از ۱۲۴ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده باید منتظر روزهای بعد و ادامه معاملات ماند.

کل حق‌تقدم منتشر‌شده بیش از ۳۰۴ میلیون بود که حدود ۱۸۰ میلیون آن در مهلت ۹۰ روزه (۶۰ روز به علاوه تمدید ۳۰ روزه) پذیره‌نویسی شد. البته مرحله حراج در این افزایش سرمایه از ۳۰ اردیبهشت شروع شده بود که به‌خاطر عدم کشف قیمت در زمان مناسب تا ۱۲ تیرماه تمدید شد.

فالوم منابع این افزایش سرمایه از آورده نقدی را صرف اصلاح ساختار مالی و سرمایه در گردش خواهد کرد. فالوم در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ به‌ازای هر سهم (۱۷۵) ریال زیان شناسایی کرده و برای هر سهم حدود (۹۱۷) ریال زیان انباشته دارد که علامتی از بهبود وضعیت عملیاتی در آن دیده نمی‌شود.

با این وجود سهامداران این شرکت و به‌ویژه سهامدار عمده ۴۲ درصدی آن یعنی «سرمایه‌گذاری ملی ایران» (ونیکی) ظاهرا عجله‌ای در پیش بردن روند افزایش سرمایه برای بهبود وضع شرکت ندارند. فالوم در سال ۱۳۹۳ سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها حدود ۲۵۶ درصد افزایش داده بود.در هفته گذشته سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۵ شرکت را صادر کرد که همه آنها از محل مطالبات و آورده نقدی هستند.

«سیمان مازندران» (سمازن) حدود ۳۳ درصد برای اصلاح ساختار مالی، «آهنگری تراکتورسازی ایران» (خاهن) حدود ۱۵ درصد برای تامین سرمایه در گردش، «تامین سرمایه امید» (امید) حدود ۱۶ درصد برای جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت، «سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» (اعتلا) حدود ۳۳ درصد برای اصلاح ساختار مالی و نهایتا «مبین وان کیش» (اوان) ۱۰۰ درصد برای افزایش توان مالی شرکت می‌توانند افزایش سرمایه بدهند. 

شرکت «مهندسی نصیر ماشین» (خنصیر) اعلام کرد که برای هر حق‌تقدم استفاده‌نشده مبلغ ۲۲۶۲ ریال به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد. «تولید تجهیزات سنگین هپکو» (تپکو) که تاخیر در ثبت افزایش سرمایه حدود ۸۰۳ درصدی آن سبب نگرانی سهامداران شده بود هفته گذشته اعلام کرد که سرمایه جدید در ۲۶ فروردین ماه سال جاری در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

همچنین «گروه صنعتی سدید» (وسدید) در یک شفاف‌سازی اعلام کرد که تاخیر در ثبت افزایش سرمایه‌اش با توجه به تمدید معافیت مالیاتی در سال جدید، هیچ‌گونه تبعات (جریمه) مالیاتی برای شرکت نخواهد داشت.

«صنعتی جام‌دارو» (فجام) نیز که در مجمع فوق‌العاده اواخر بهمن سال گذشته افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته را مصوب کرده بود بالاخره توانست در روزهای اول خرداد آن را به ثبت برساند. افزایش سرمایه ۲۵ درصدی «بیمه آرمان» (آرمان) از دومحل آورده و اندوخته هم با گذشت ۱۴ ماه از تصویب در مجمع فوق‌العاده به ثبت رسید. معاملات اولیه حق‌تقدم «کارت اعتباری ایران‌کیش» (رکیش) و «معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) هفته گذشته به پایان رسید.

بررسی هفتگی افزایش سرمایه بورسی‌ها11