دلار با فرکانس کم به نوسان پرداخت

جهت مخالف سکه و اونس طلا

11:25 - 1400/01/21
در نخستین روز کاری هفته دلار و سکه در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند. با صعود اونس طلا به بالای مرز 1300 دلاری انتظار می‌رفت بهای سکه نیز در بازار داخلی افزایش یابد، با این حال تبعیت از دلار باعث شد تا بهای این دارایی ارزشمند در مسیر نزولی قرار گیرد. دلار نیز در ادامه روند کاهشی سه هفته اخیر به اصلاح قیمت پرداخت.
جهت مخالف سکه و اونس طلا

دنیای بورس: بهای سکه و دلار در معاملات آغازین هفته جدید کاهش یافت. ساعت 18 روز شنبه هر دلار آمریکا به قیمت 13 هزار و 580 تومان به فروش رفت و 170 تومان از ارزش خود را از دست داد. نکته قابل توجه معاملات ارزی امروز دامنه محدود نوسان بود. دلار که با قیمت 13 هزار و 750 تومان کار خود را شروع کرد خیلی زود به سقف روزانه 13 هزار و 770 تومانی رسید و با تغییر جهت به اصلاح قیمت پرداخت. به این ترتیب بازه نوسان نرخ ارز در معاملات امروز تنها 190 تومان بود. عمده دلیل کم تحرکی شاخص ارزی کشور سطح کم تقاضا به دلیل گارد احتیاطی معامله‌گران بود. به اعتقاد برخی از کارشناسان، معامله‌گران ارزی از اتخاذ موقعیت خرید یا فروش خودداری می‌کنند و منتظر سفر شینزو آبه به ایران هستند. نخست وزیر ژاپن پس از دیدار با ترامپ در توکیو به تهران سفر خواهد کرد و به گفته برخی رسانه‌های خارجی حامل پیام مقامات آمریکایی خواهد بود.

برآورده نشدن انتظارات بازیگران افزایشی بازار ارز نیز بر بی‌رمقی معاملات تاثیر گذاشت. دلالان انتظار داشتند که با رسیدن دلار به 13 هزار و 500 تومان و عدم تمایل این ارز به افت بیشتر کف قیمتی را مشخص کرده و موقعیت برای افزایش خرید فراهم آمده است. کاهش سرعت افت دلار نیز از دیگر ادله نوسان‌گیران برای پایان تنزل دلار بود. با این حال عدم تقاضای کافی از سمت مردم عادی نقشه دلالان را با شکست روبرو کرد تا استارت دلار در هفته جدید منفی باشد.

افت درهم نیز بر کاهش نرخ ارز اثر گذاشت. دیروز نرخ حواله درهم تا مرز 3 هزار و 730 تومان عقب‌نشینی کرد و ذهنیت معامله‌گران ارزی را تحت تاثیر قرار داد. بازارساز به دنبال آن است تا با تشکیل بازار متشکل ارزی از نفوذ نرخ حواله درهم بکاهد تا بتواند با اقتدار بیشتری بازار داخلی را کنترل کند.

سکه طرح جدید نیز 15 هزار تومان ارزان شد و راس ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 635 هزار تومان مبادله شد. افت سکه در حالی رخ داد که بسیاری از فعالان بازار انتظار رویه افزایشی از این دارایی ارزشمند داشتند. قیمت اونس طلا در آخرین روز معاملات بازار جهانی پیش از آغاز تعطیلات آخر هفته صعودی شد و توانست با گذر از مرز روانی و مهم 1300 دلاری به سطح 1305 دلار برسد. در همین راستا سکه نیز با رویه افزایشی کار خود را شروع کرد و حتی توانست در ساعت اول معاملات 10 هزار تومان افزایش یافته و به سطح 4 میلیون و 660 هزار تومان برسد. با این حال افت نرخ ارز در بازار داخلی جهت حرکتی سکه را معکوس کرد تا در نهایت شاهد افت 0.3 درصدی این دارایی ارزشمند باشیم. با تحولات قیمتی صورت گرفته به میزان 50 هزار تومان از سطح حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده کاسته شد و این متغییر در ارتفاع 81 هزار تومان قرار گرفت.