در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد

پیش بینی بورس هفته | انتظار برای سومین صعود متوالی سهام

11:25 - 1400/01/21
روند شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با رشد قابل توجه 4.3 درصدی دنبال شد. صعود قیمت‌ها در هفته گذشته در حالی شکل گرفت که اکثر سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار را برای هفته پیش رو صعودی ارزیابی کرده‌اند. با این حال، در آن سوی این نظرسنجی، تقریبا نیمی از کارشناسان و سهامداران روند شاخص سهام در هفته جاری را نزولی و کم‌نوسان دیده‌اند.
پیش بینی بورس هفته | انتظار برای سومین صعود متوالی سهام

دنیای بورس: با وجود وضع نامساعد بازار جهانی و افت محسوس قیمت‌ها در دو هفته اخیر، و از دست رفتن مرزهای روانی در دو روز گذشته، بسیاری از اهالی بورس تهران همچنان به رشد قیمت سهام در هفته  پیش رو امیدوارند. از منظر فعالان بازار، گزارش‌های ارسالی قابل قبول از سوی شرکت‌ها و همچنین جبران افت قیمت‌های جهانی از محل روند صعودی نرخ ارز در سامانه نیما از محرک‌های اصلی تقاضا در سهام وابسته به شمار می‌رود. این در حالی است که طیف دیگری از فعالان بدبین بورس تهران، با  اشاره به ریزش قیمت‌های جهانی انتظار عقبگرد شاخص سهام را دارند.

کارشناسان

صعودی‌: 46 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. در شرایطی که عوامل بنیادی متعددی از سهام حمایت می‌کنند، به نظر می‌رسد نگرانی‌های سیاسی و تنش‌های بین آمریکا و ایران تا حدی فروکش کرده است. امری که می‌تواند بار دیگر اعتماد به روند بازار سهام و تمرکز روی متغیرهای بنیادی را تقویت کند. عوامل بنیادی حمایت‌کننده از سهام را می‌توان در چند محور جستجو کرد.گزارش‌های سال گذشته شرکت‌ها و همچنین گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در روزهای اخیر از دلایل تقویت سهام به شمار می‌رود. علاوه بر این، افزایش نرخ ارز در بورس کالا و سامانه نیما پشتوانه بنیادی سهام کالایی به شمار می‌رود. تحت تاثیر این شرایط به نظر می‌ءرسد قیمت‌ها در هفته نیمه‌تعطیل جاری روند صعودی داشته باشند.

کم‌نوسان: 33 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. در حالی که عوامل بنیادی سهام از بازار حمایت می‌کند، برخی ابهامات در بازار وجود دارد که می‌تواند مانع از افزایش تقاضا شود. بحث پیرامون تنش‌های سیاسی همچنان وجود دارد و بعید است سهامداران نسبت به برخی صحبت‌های ترامپ در روزهای اخیر توجه چندانی داشته باشند؛ چرا که در این شرایط، مهمترین عامل جلب اعتماد، یک اقدام عملی را می‌طلبد. از سویی، هر چند توجه سهامداران حقیقی به سمت سهام کالایی بوده است، تنش تجاری بین قدرت‌های اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا شدت یافته و این امر خود ابهام بزرگی بر سر راه شرکت‌های کالامحور است که می‌تواند موجب احتیاط سهامداران شود.

نزولی: 21 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل را نزولی عنوان کرده‌اند. ریزش قیمت نفت مهمترین دلیل این دسته از کارشناسان برای نزول شاخص سهام در روزهای آتی عنوان شده است. خاصه آنکه در هفته اخیر قیمت سهام رشد قابل توجهی را تجربه کرده و احتمال شناسایی سود از بازار تحت تاثیر افت قیمت نفت و خروج از بازار شدت یافته است. امری که با فشار آمریکا بر خریداران نفت ایران احتمالا بیش از قبل اثرگذار باشد. علاوه بر این، برخی از تحلیل‌های نموداری به دنبال سقف‌شکنی شاخص سهام از دیگر عواملی است که می‌تواند منجر به عقب‌نشینی سهامداران شود.

سهامداران

صعودی: 50 درصد از سهامداران روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. فروکش هیجانات در بازار ارز و سکه بار دیگر توجه را به کسب سود از بازار سهام افزایش داده است؛ چرا که عوامل بنیادی پیرامون این بورس همچنان قدرتمند است. نرخ ارزی که شرکت‌ها مد نظر قرار می‌دهند در کنار آرام شدن تنش‌های بین آمریکا و ایران زمینه این افزایش توجه را فراهم کرده است. بر همین اساس، احتمالا در روزهای آتی صعود قیمت سهام ادامه‌دار باشد.

کم‌نوسان: 28 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی می‌گویند بورس این هفته شاهد نوسان محدود قیمت‌ها خواهد بود. به اعتقاد این افراد سطوح بالای قیمت‌ها در کنار ابهامات موجود در بازارهای جهانی و همچنین عوامل سیاسی مهمترین دلایل احتیاط و نوسان اندک قیمت‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر این، در هفته‌های نیمه‌تعطیل بورس‌بازان به طور کلی میزان فعالیت خود را کاهش می‌دهند. امری که منجر به افت ارزش معاملات می‌شود.

نزولی: 22 درصد سهامداران مزبور نیز روند شاخص کل را نزولی عنوان کرده‌اند. شناسایی سود به دنبال رشد اخیر قیمت‌ها در شرایط نزول قیمت نفت مهمترین دلیل این  سهامداران برای افت قیمت سهام ارزیابی شده است. علاوه بر این، به دلیل تعطیلی چند روزه در هفته آینده ممکن است برخی سهامداران با هراس از ابهامات موجود راه خروج از معاملات را در پیش بگیرند.