نرخ صادرات ویتنام به آمریکا پس از افزایش تعرفه روی کالاهای چینی گسترش یافته است

ویتنام برنده جنگ تجاری واشنگتن و پکن

11:24 - 1400/01/21
در سه ماهه نخست سال 2019 ویتنام یکی از سریع‌ترین اقتصادهای رو به رشد تامین‌کننده بازار آمریکا بوده است. اگر این کشور بتواند با همین شتاب به رشد اقتصادی خود را ادامه دهد، به زودی جایگاه بریتانیا به عنوان بزرگترین صادرکننده به ایالات متحده را تصاحب خواهد کرد.
ویتنام برنده جنگ تجاری واشنگتن و پکن

دنیای بورس: به گزارش بلومبرگ واردات کالاهای ویتنامی به آمریکا در سه ماه نخست سال جدید میلادی شاهد جهش خیره‌ کننده 40.2 درصدی بوده است و همزمان مقدار سفارش‌ها از کره‌جنوبی 18.4 درصد افزایش یافته است. رشد واردات از کشورهای کوچک‌تر آسیای جنوب‌شرقی مرهون التهاب به وجود آمده در مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن ارزیابی می‌شود که منجر به کاهش 13.9 درصدی واردات آمریکا از چین شده است.

اگر سرعت رشد صادرات ویتنام تا پایان سال جاری میلادی حفظ شود، جایگاه این کشور در صدر جدول کشورهای صادرکننده به آمریکا بالاتر از ایتالیا، فرانسه، انگلستان و هند خواهد بود.

در صورت تداوم شرایط کنونی تا انتهای سال جایگاه هند دو پله و جایگاه فرانسه یک پله در لیست کشورهای صادرکننده به ایالات متحده ارتقا خواهد یافت. همزمان جایگاه ایرلند چهار پله و ایتالیا و انگلستان هر کدام دو پله تنزل خواهد یافت.

قدرت اقتصادی ویتنام در حالی با سرعت رو به افزایش است که سایر کشورهای خاور دور در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط سخت به وجود آمده در اثر افزایش تنش‌های جنگ تجاری بین دو غول برتر اقتصادی دنیا هستند. صادرات کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور و تایوان در ماه آوریل منقبض شده است، در حالی که همزمان صادرات ویتنام نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 7.5 درصد افزایش یافته است.

ویتنام از تغییر منابع تامین‌کننده واردکنندگان آمریکایی در واکنش به افزایش تعرفه روی کالاهای چینی سود برده است. اقتصاد این کشور با نیروی کار ارزان به سرعت به رشد خود ادامه می‌دهد.