گزارش پلتس از نوسان متانول در هفته گذشته

تخفیف 15 دلاری متانول ایران

11:23 - 1400/01/21
پلتس در آخرین گزارش هفتگی خود از بازار محصولات پتروشیمی به بررسی وضعیت متانول پرداخته است. بهای این محصول طی هفته گذشته در بازار کره‌جنوبی و چین افت کرد. تنزل ارزش پول ملی کره‌جنوبی و مکدر شدن سمت تقاضا به دلیل بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن منجر به افت 4 دلاری هر تن متانول در سی‌اف‌آر چین و رسیدن به سطح 275 دلار شد. یک محموله متانول صادره از ایران به قیمت 260 دلار در سی‌اف‌آر چین نیز به ثبت رسیده است.
تخفیف 15 دلاری متانول ایران

دنیای بورس: به گزارش پلتس،‌ چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار متانول کره‌جنوبی به دلیل تقاضای بی‌رمق داخلی و حجم کم واردات مبهم است، در حالی که خریداران بزرگ این بازار تقاضا برای ماه‌های ژوئن و جولای را سالم ارزیابی می‌کنند. بر اساس منابع نشریه پلتس تامین‌کنندگان خاورمیانه در نیمه دوم ماه ژوئن می‌توانند 15 تا 20 هزار تن متانول عرضه کنند، با این حال تقاضا از سمت مصرف‌کنندگان نهایی ضعیف است. بهای هر کیلوگرم متانول در سئول 10 وون افزایش یافته و به سطح 395 وون (33 سنت) رسیده است، با این حال دلیل عمده این رشد قیمت، تنزل ارزش پول کره‌جنوبی در مقابل دلار آمریکا و کاهش سطح واردات تجار این کشور برای متعادل ساختن سطح موجودی‌ها است. یک قرارداد خرید متانول از الجزایر به قیمت 315 دلار به ازای هر تن در سی‌اف‌آر کره‌جنوبی به ثبت رسیده است، اما هنوز مشخص نیست که موعد تحویل آن در نیمه ماه ژوئن است و یا اینکه در بازه 10 تا 25 ماه ژوئن از سمت الجزایر حرکت می‌کند.

از سمت دیگر افت قیمت نفت برنت به زیر مرز 70 دلاری به واسطه رشد فراتر از انتظار موجودی‌های تجاری نفت آمریکا و افزایش تنش در مناقشات تجاری پکن و واشنگتن، موجب تضعیف مجرای تقاضای مصرف‌کننده شده و صنعت پتروشیمی چین را متاثر کرده است. روز جمعه بهای هر تن متانول در بازار داخلی چین به 2340 یوآن رسید و تقاضا برای محصولات وارداتی ضعیف بود. از طرفی خبر یک قراداد برای متانول صادراتی ایران به قیمت 260 دلار برای هر تن به گوش می‌رسد، اما اطلاعات خریدار و فروشنده مشخص نشده است.