سکه از فاصله خود با مرز 5 میلیون تومانی کاست

دومین رشد متوالی دلار

11:23 - 1400/01/21
در نخستین روز خرداد ماه دلار و سکه دومین رشد متوالی خود را تجربه کردند تا قیمت سکه از مرز 4 میلیون و 800 هزار تومانی عبور کند و دلار به محدوده 14 هزار و 300 تومانی پای گذارد. دلار از همان ابتدا با گارد صعودی معاملات خود را آغاز کرد و بازارساز نتوانست با سیاست قیمت‌گذاری خود رشد شاخص ارزی کشور را متوقف کند. سکه نیز که در دوراهی اونس طلا و نرخ ارز قرار گرفته بود با دلار همگام شد و به افزایش قیمت پرداخت.
دومین رشد متوالی دلار

دنیای بورس: در پنجمین روز کاری هفته قیمت دلار 190 تومان دیگر افزایش یافت. ساعت 18 امروز هر دلار آمریکا به قیمت 14 هزار و 390 تومان به فروش رفت و رشد روزانه 1.4 درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب با دو صعود متوالی شاخص ارزی کشور، بازدهی دلار از ابتدای سال به 9.5 درصد رسید.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، بازار از همان ابتدا نشانه‌های صعودی از خود بروز داد و موقعیت بازیگران افزایشی دلار را مستحکم کرد. دلار از همان ابتدا با قیمت 14 هزار و 350 تومان کار خود را آغاز کرد. افزایش نرخ حواله درهم بر تداوم گارد صعودی دلار اثر گذاشت. بهای درهم از مرز 3 هزار و 900 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 925 تومان به کار خود پایان داد. نرخ ارز در شهر مرزی همسایه هرات نیز صعودی شد تا حمایت بیشتری از رشد دلار در بازار داخلی به عمل آید.

ذهنیت افزایشی معامله‌گران نیز سطح تقاضای احتیاطی را در بازار بیشتر کرد. همانطور که در روزهای گذشته به این جریان پرداخته شد رسیدن نرخ ارز به کف 13 هزار و 700 تومانی و عدم کشش بازار بر افت بیشتر، بر حجم تقاضا افزود. با این حال مقاومت 14 هزار و 500 تومانی نیز جلوی رشد بیشتر دلار را گرفت. نرخ ارز در اوج امروز خود توانست قله 14 هزار و 450 تومانی را نیز لمس کند، اما توانایی صعود بیشتر را از خود نشان نداد. در صورتی کی فردا دلار نتواند مرز حساس 14 هزار و 500 تومانی را بشکند به احتمال زیاد شاهد بازگشت دوباره نرخ ارز به قیمت‌های روزهای قبل در هفته آینده باشیم.

بازارساز ارزی نیز نتوانست مانع از صعود دلار شود. امروز نرخ مندرج بر صرافی‌های منتخب بانک مرکزی روی قیمت 13 هزار و 950 تومان فیکس بود و تا لحظه آخر بدون تغییر باقی ماند. تفاوت به وجود آمده بین قیمت فروش بازارساز و نرخ ارز در بازار آزاد، فاصله آربیتراژی 440 تومانی ایجاد کرد و بر سطح تقاضا افزود. حال باید منتظر واکنش بازارساز به این دو رشد متوالی دلار در روز پنجشنبه و هفته آینده باشیم.

بازار سکه نیز به تبعیت از بازار ارزی کشور روند افزایشی را پیمود. در حقیقت افسار نوسان سکه مدت‌هاست که در دستان دلار قرار دارد و این نکته در جریان معاملات امروز نمود پیدا کرد. اونس طلا در بازار جهانی طی معاملات چهارشنبه 3 دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد و در سطح 1273 دلار قرار گرفت، با این حال رشد 1.4 درصدی نرخ ارز توانست بهای سکه را به میزان یک درصد افزایش دهد. ساعت 18 امروز هر سکه طرح جدید به بهای 4 میلیون 820 تومان به فروش رسید که این مقدار 50 هزار تومان بیش از قیمت بسته شده سکه در آخرین معاملات روز سه‌شنبه بود. با دو صعود متوالی سکه در دو روز اخیر بازدهی این دارایی ارزشمند از ابتدای سال جاری مثبت 3.7 درصد شد. با تحولات قیمتی صورت گرفته، ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده نیز 12 هزار تومان کاهش یافت و در سطح 104 هزار تومان قرار گرفت.