حجم ذخایر نفتی آمریکا کاهش یافت

کاهش قیمت نفت با موضع‌گیری جدید سران سعودی

11:23 - 1400/01/21
طلای سیاه معاملات روز چهارشنبه خود را نزولی آغاز کرد و وارد کانال 62 دلاری شد. اظهارات یکی از مقامات سعودی در مورد اینکه عربستان تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه بین ایران و آمریکا به کار خواهد بست مهم‌ترین عامل کاهش قیمت نفت بود. از طرفی رشد سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا بر خلاف پیش‌بینی کاهشی فشار را بر قیمت نفت افزایش داد.
کاهش قیمت نفت با موضع‌گیری جدید سران سعودی

دنیای بورس: به گزارش «Investing» بهای نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» امروز 0.97 درصد (معادل 60 سنت) کاهش یافته و به قیمت 62.5 دلار معامله می‌شود.

نفت برنت نیز ضمن تجربه افت 0.62 درصدی (معادل 45 سنت) به سطح 71.7 دلار رسیده است.

یکی از مقامات رسمی سعودی اعلام کرد : "عربستان تمامی قدرت خود را به کار خواهد برد تا از وقوع جنگ پیشگیری کند و تلاش این کشور همواره برای گسترش صلح بوده است!". این مقام رسمی همچنین اضافه کرد: "دولت عربستان متعهد است تا تعادل را به بازار نفت بازگرداند و ثبات را بر اساس اصول پایدار حفظ کند".

مناقشات تجاری چین و آمریکا نیز از نگرانی‌های بزرگ بازار جهانی نفت به شمار می‌رود.

سه‌شنبه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال 2019 را از 3.3 درصد به 3.2 درصد کاهش داد و در هشداری اعلام کرد که جنگ تجاری پکن و واشنگتن بزرگترین تهدید چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.

با سیگنال‌های مختلف و بعضا متناقض از سمت کشورهای تولید کننده نفت در ماه اخیر، قیمت طلا سیاه با نوسان زیادی روبرو شده است. خالد الفالح وزیر نفت عربستان در ابتدای هفته خاطر نشان کرد که روند نزولی تولید نفت این کشور تا انتهای سال جاری بیش از توافق اوپک ادامه خواهد یافت.

از سمت دیگر الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در گفتگو با خبرنگاران گفت که توافق اوپک پلاس باید نسبت به حالت کنونی تغییر کند و این موضوع در جلسه ماهانه بعدی اوپک برای کاهش قیمت نفت مطرح خواهد شد.

به گفته نوواک گزینه فعلی، پرهیز از کاهش تولید بیش از تطابق با توافق قبلی است که در این صورت کمبود عرضه در نیمه دوم سال جاری میلادی به آسانی رفع خواهد شد.

سه‌شنبه شب موسسه نفت آمریکا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که سطح موجودی‌های تجاری نفت این کشور بر خلاف انتظار کاهش 599 هزار بشکه‌ای به میزان 2.4 میلیون بشکه افزایش یافته است. معمولا انقباض کانال تقاضا منجر به افزایش بیش از پیش‌بینی‌ ارتفاع این موجودی‌ها می‌شود و فشار را بر قیمت نفت بیشتر می‌کند. شامگاه چهارشنبه داده‌های رسمی اداره انرژی امریکا در همین خصوص اعلام خواهد شد.