بازدهی سکه در اردیبهشت ماه مثبت شد

توقف افت‌های متوالی دلار

11:23 - 1400/01/21
سلسله افت‌های متوالی دلار طی معاملات روز چهارشنبه متوقف شد و شاخص ارزی کشور ضمن افزایش قیمت به کانال 14 هزار تومانی بازگشت. به این ترتیب بازده نرخ ارز در ماه اردیبهشت مثبت 4.2 درصد شد. بهای سکه همگام با دلار افزایش یافت تا بازدهی ماهانه این دارایی ارزشمند نیز مثبت شود.
توقف افت‌های متوالی دلار

دنیای بورس: دلار آمریکا نوسان پر دامنه‌ای را در چهارمین روز هفته تجربه کرد و در نهایت با توقف 5 کاهش متوالی بار دیگر وارد 14 هزار تومانی شد. هر دلار آمریکا ساعت 18 امروز به بهای 14 هزار و 240 تومان به معاملات خود پایان داد و 290 تومان نسبت به روز قبل کاهش قیمت یافت. به این ترتیب بازدهی دلار از ابتدای اردیبهشت مثبت 4.2 درصد شد. 4 دلیل عمده برای رشد امروز نرخ ارز شناسایی شده است.

بازارساط ارزی که در روزهای اخیر با انبساط شیر عرضه توانسته بود از قیمت دلار بکاهد، از ابتدای امروز از سمت عرضه خود کاست. البته افزایش 50 تومانی قیمت فروش صرافی‌های بانک مرکزی در ساعت پایانی معاملات دیروز نیز نشان از آن داشت که افت قیمت صرف تنها هدف بازارساز نیست، بلکه کنترل دامنه نوسان و متضرر کردن نوسان‌گیران هم از اولویت‌های آن محسوب می‌شود.

از سمت دیگر پس از 2 بار برخورد به کف قیمتی 13 هزار و 750 تومانی در در معاملات سه‌شنبه و چهارشنبه، کف قیمتی دلار برای معامله‌گران مشخص شد و پس از آن تقاضا برای دلار بالا گرفت. در همین راستا فعالیت نوسان‌گیران نیز شدت گرفت. دلالان با تکیه بر انواع شایعات در مورد اخبار داخلی حول ممکن نبودن مذاکره با آمریکا و به نتیجه نرسیدن لوایح «FATF» بر سطح تقاضا افزودند.

رشد دوباره درهم نیز ذهنیت کاهشی معامله‌گران را تغییر داد و به رشد دلار شدت بخشید. امروز نرخ حواله درهم پس از رسیدن به کف 3 هزار و 780 تومانی صعودی شد و تا مرز 3 هزار و 900 تومانی عقب‌نشینی کرد.

امروز قیمت سکه نیز به تبعیت از دلار صعودی شد. با توجه به ثبات نسبی قیمت اونس طلا، افزایش 1.8 درصدی شاخص ارزی کشور منجر به درصدی 2.6 درصدی بهای سکه شد. با توجه به تغییرات قیمتی صورت گرفته، بازدهی ماهانه سکه از ابتدای ماه مثبت 0.2 درصد شد.