آخرین تحولات بازار ارز و سکه

افت دلار در آغاز هفته جدید ادامه یافت

11:22 - 1400/01/21
بهای سکه و دلار در نخستین روز هفته کاهش یافت. فروکش هیجان و برقراری آرامش در معاملات ارزی کشور در برآیند اخبار مثبت و منفی رخ داد. انتظارات منفی‌ معامله‌گران با اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی در مورد عدم رویارویی با ایران تعدیل شد. به این ترتیب آرامش انتهای هفته قبل بازار ارز در معاملات روز شنبه نیز ادامه یافت و منجر به افت شاخص ارزی کشور شد. سکه نیز به تبعیت از دلار و اونس طلا به اصلاح قیمت پرداخت.
افت دلار در آغاز هفته جدید ادامه یافت

دنیای بورس: دلار معاملات آغازین هفته پایانی اردیبهشت را در فضایی آرام سپری کرد. شاخص ارزی کشور در نخستین روز هفته 120 تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 18 به بهای 14 هزار و 580 تومان به فروش رسید. پیش از این در تاریخ 11 اردیبهشت ماه شاهد حضور نرخ ارز زیر مرز 14 هزار و 600 تومانی بودیم و در 17 روز پس از آن قیمت دلار در سطوح بالاتری قرار داشت.
نوسان نرخ ارز طی هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر اخبار سیاسی نامطلوب قرار داشت. افزایش تنش‌ها در سطح منطقه و بالا گرفتن مجادلات لفظی به خصوص از سمت دولت‌ مردان آمریکایی و لحن تهدیدآمیز برخی تندروهای کاخ سفید جو بازار ارزی کشور را ملتهب کرده بود. در همین راستا نوسان‌گیران تلاش داشتند با تکیه بر اخبار نامطلوب سمت تقاضای احتیاطی دلار در بازار را افزایش داده و نرخ ارز را صعودی کنند. عمده تمرکز دلالان معطوف به خبر رویترز مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به زیر 500 هزار بشکه در ماه می بود. کانال‌های خبری نوسان‌گیران تلاش داشتند با بزرگ جلوه دادن تاثیر تحریم‌های نفتی آمریکا بار دیگر فضایی هیجانی را در معاملات دلار تقویت کنند.
خبر دیگری که مورد توجه نیروهای افزایشی بازار ارز قرار گرفت مربوط به افزایش صادرات نفت عربستان به هند بود. بر اساس این خبر فروش نفت شرکت آرامکو سعودی به شرکت ایندین اویل در نیمه دوم سال جاری میلادی به میزان 2 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. از آن جهت که هند یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران محسوب میی‌شود برخی نگرانی‌ها در مورد جایگزینی نفت عربستان در بازار مصرفی هند به جای نفت ایران به وجود آمد.

با این حال این حربه نوسان‌گیران با تاثیر بیشتر دو خبر مطلوب نقش بر آب شد. اظهارات محافظه‌کارانه دونالد ترامپ در اواخر هفته گذشته و عقب‌نشینی از موضع‌گیری خصمانه گروه تندرو کاخ سفید ملقب به "گروه بی" از تنش‌های موجود در سطح منطقه کاست. همچنین اخبار حاکی از استمداد ترامپ از همتای سوئیسی خود به منظور جلوگیری از درگیری و تمایل وی برای مذاکره با ایران است. علاوه بر این خبر تداوم صادرات نفت کشورمان به چین (بزرگترین خریدار نفت ایران) پس از اتمام معافیت‌های نفتی آمریکا، ضمن امید به افزایش درآمدهای ارزی از هیجان موجود در بازار داخلی کاست.

نقش بازارساز در حفظ روند نزولی دلار را نمی‌توان کتمان کرد. امروز عرضه کافی درهم منجر به عقب‌نشینی این ارز به زیر مرز 4 هزار تومانی شد و همین امر انتظار معامله‌گران دلاری را تحت تاثیر قرار داد. در آخرین دقایق معاملات امروز نرخ حواله درهم به 3 هزار و 990 تومان رسید.

 دو اهرم افت سکه

در معاملات امروز هر سکه طرح جدید 60 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 900 هزار تومان فروش رفت. کاهش همزمان قیمت جهانی اونس طلا و افت نرخ ارز در بازار داخلی مقدمه افت قیمت سکه را فراهم کرد. اونس طلا به دلیل اوج‌گیری مجدد شاخص دلار و عبور از مرز 98 واحدی طی دو روز پایانی هفته کاری بازار جهانی بیش از 5/1 درصد افت قیمت یافت یافت. با هم‌افزایی اثر کاهش دلار و طلای جهانی قیمت سکه بیش از 1/1 درصد افت کرد. با در نظر گرفتن تحولات قیمتی حادث، ارتفاع حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده از مرز 100 هزار تومانی گذشت و در سطح 114 هزار تومان قرار گرفت.