با گزارش سه‌شنبه شب موسسه نفت آمریکا «API» بهای طلای سیاه کاهش یافت

رشد غافلگیرکننده ذخایر تجاری نفت آمریکا

11:21 - 1400/01/21
تحت تاثیر افزایش فراتر از انتظار موجودی‌های تجاری نفت ایالات متحدهT طلای سیاه معاملات چهارشنبه را در محدوده منفی آغاز کرد. رشد تولید صنعتی چین در ماه آوریل نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند و فشار را روی نفت حفظ کرد. با این وجود تنش‌های اخیر خاورمیانه از افت بیشتر نفت جلوگیری کرد.
رشد غافلگیرکننده ذخایر تجاری نفت آمریکا

دنیای بورس: هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» 0.73 درصد افت قیمت داشته و به بهای 61.33 دلار معامله می‌شود. نفت برنت نیز با کاهش 0.34 درصدی در سطح 71 دلار به ازای هر بشکه قیمت‌گزاری شده است.

گزارش شب گذشته موسسه نفت آمریکا «API» حاکی از افزایش فراتر از پیش‌‌بینی‌ سطح موجودی‌های تجاری نفت این کشور است. سطح ذخایر بنزین و میعانات ایالات متحده نیز طی هفته گذشته رشد داشته است. بر اساس این گزارش ذخایر تجاری نفت آمریکا طی هفته قبل 8.6 میلیون بشکه رشد کرده و به 477.8 میلیون بشکه رسیده است. این افزایش در حالی رخ داد که تحلیل‌گران کاهش 800 هزار بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند.

سطح انبارهای نفت صادراتی آمریکا در اوکلاهاما نیز به میزان 2.1 میلیون بشکه افزایش یافته است. اداره انرژی آمریکا عصر امروز داده‌های رسمی این ذخایر را اعلام خواهد کرد و در صورت تطابق داده‌های آماری فشار بر روی قیمت طلای سیاه بیش از پیش افزایش می‌یابد.

با این حال ریسک‌های ژئوپلتیک موجود مانع از ریزش سنگین بهای نفت خواهد بود. حادثه بندر فجیره برای تانکرهای عربستانی، تحرکات اخیر آمریکا در مناطق نفتی عراق و حمله دیروز پهپادهای حوثی به تاسیسات نفت آرامکو سعودی از جمله ریسک‌های یاد شده هستند.

اوپک نیز پیش‌بینی خود از سطح تقاضا در سال جاری را افزایش داده و اعلام کرده است که اگر کشورهای عضو این کارتل نفتی به سیاست کاهشی خود ادامه دهند با ضعف عرضه مواجه خواهیم شد.

رشد تولید صنعتی چین در ماه آوریل نیز کمتر از اوج چهار و نیم ساله ماه مارس و به میزان 5.4 درصد بود و این فرضیه را در ذهن متبادر کرد که پکن در هنگامه جنگ تجاری باید محک‌های موثرتر و قوی‌تری به اقتصاد خود تزریق کند. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان به شمار می‌آید و هرگونه اخلال در روند رشد اقتصادی این کشور، جبهه تقاضا در بازار نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.