آخرین تحولات بازار ارز و سکه

فروکش هیجان معاملات دلار

11:21 - 1400/01/21
دامنه نوسان نرخ ارز و سکه در معاملات سه‌شنبه محدود بود. تلاش نوسان‌گیران افزایشی با تکیه بر اخبار مربوط به افزایش ریسک‌های بین‌المللی و تنش‌های منطقه‌ای بی‌نتیجه ماند. به این ترتیب نه تنها تقاضای احتیاطی وارد بازار نشد، بلکه هیجان ابتدای هفته حاکم بر معاملات دلار فروکش کرد. سکه نیز با دو اهرم رشد دلار و اونس طلا از مرز روانی 5 میلیون تومانی فاصله گرفت.
فروکش هیجان معاملات دلار

دنیای بورس: هر دلار آمریکا طی معاملات سه‌شنبه 80 تومان افزایش قیمت یافت و راس ساعت 18 به بهای 15 هزار و 110 تومان به کار خود پایان داد. امروز نرخ ارز توانست با دومین صعود متوالی خود افت دو روز ابتدایی هفته را جبران کند. پس از ورود نرخ ارز به کانال 15 هزار تومانی در آخرین لحظات معاملات دوشنبه از هیجان حاکم بر بازار ارز کاسته شد. این رویه در آغاز داد و ستدهای امروز نیز تکرار شد و دلار ضمن تجربه نوسان محدود تغییر قیمتی محسوسی را تجربه نکرد. نرخ ارز در شروع معاملات سه‌شنبه با قیمت 15 هزار و 100 تومان کار خود را آغاز کرد. نوسان‌گیران سعی داشتند با مانور روی اخبار سیاسی و منطقه‌ای هیجان معاملات را بالا ببرند و به مقاومت 15 هزار و 200 تومانی حمله کنند. واکنش‌ دیشب ترامپ به حادثه بندر فجیره و حمله پهپادهای حوثی به تاسیسات انتقال نفت عربستان که در کانال‌های اطلاع‌رسانی نوسان‌گیران افزایشی انعکاس پیدا کرد، با بی‌اعتنایی معامله‌گران روبرو شد.

برخی از تحلیل‌گران افزایش عرضه بازارساز را زمینه‌ساز کنترل هیجان معاملات دلار قلمداد می‌کنند. به اعتقاد این عده با وجود انبوه اخبار نامطلوب تنها مدیریت بازارساز می‌توانست تعادل را در بازار ارزی کشور حفظ کند. از سمت دیگر برخی از افراد معتقدند موج افزایشی اخیر دلار توان خریداران را کاهش داده است و دلار نیاز به استراحت دارد تا مسیر آینده قیمتی خود را مشخص کند.

امروز هر سکه طرح جدید 15 هزار تومان رشد کرد و ساعت 18 به بهای 5 میلیون و 50 هزار تومان به فروش رفت. رشد همزمان اونس طلا در بازار جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی، دو بال رشد سکه در معاملات امروز بودند. امروز هر اونس طلا 1.1 درصد افزایش قیمت یافت و به بهای 1297 دلار به فروش رفت. دوشنبه شب وزارت اقتصاد چین اعلام کرد که به تلافی اقدامات اخیر ترامپ، بر روی بیش از 60 میلیارد دلار کالای وارداتی آمریکایی تعرفه 25 درصدی اعمال خواهد کرد. از سمت دیگر چین در خرید اوراق قرضه ایالات متحده تجدید نظر خواهد کرد. با انتشار این خبر بازارهای سهام آمریکا کاهشی شدند و قیمت اکثر کامودیتی‌ها افت کرد. در همین راستا جریان نقدینگی از دارایی‌های پرریسک به سمت پناهگاه‌های امن سرمایه تغییر جهت داد و قیمت فلز زرد تا سقف 1303 دلار نیز افزایش یافت. با این وجود اظهارات بعدی ترامپ در مورد خوش‌بینی به حصول توافق و جهش خیره‌کننده بیت‌کوین به بالای مرز 8 هزار دلاری بخشی از رشد اخیر طلا را اصلاح کرد.