التهاب سیاسی بازار جهانی | ایست دلار روی مرز 15 هزار تومان

11:21 - 1400/01/21
رشد روزافزون اخبار نامطلوب سیاسی چهره‌ی بازار جهانی را دگرگون کرده است. به نظر می‌رسد با اقدامات متقابل دولت چین، مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن که در مراحل پایانی به سر می‌برد به بن‌بست رسیده باشد. با بالا گرفتن مناقشه اخیر کره شمالی و آمریکا و حادثه اخیر در بندر فجیره امارات، ریسک‌های سیستماتیک با قدرت بیشتری در حال بروز در بازار جهانی هستند. ریسک‌های موجود در بازار داخلی نیز افت ابتدای هفته دلار و سکه را متوقف کردند و در پی آن نرخ ارز پس از گذشت تنها دو روز بازهم به کانال 15 هزار تومانی بازگشت.
التهاب سیاسی بازار جهانی | ایست دلار روی مرز 15 هزار تومان

دنیای بورس: اوضاع بازار جهانی مناسب نیست. بروز ریسک‌های جدید شتاب رشد اقتصاد جهانی را کند کرده و بر روند صعودی مورد انتظار اثر منفی گذاشته است. دو هفته پیش بود که خبر نزدیک شدن تیم‌های مذاکره کننده آمریکایی و چینی به طرح پیش‌نویسی از توافق تجاری اولیه بین دو کشور محرک رشد کامودیتی‌ها در بازار جهانی بود. با این حال پس از واکنش غافلگیرکننده ترامپ به درخواست تجدید نظر در بخشی از توافق حاصله از سمت پکن شرایط متحول شد. ترامپ تعرفه 10 درصدی اعمالی بر بخشی از کالاهای وارداتی چینی به ارزش بالغ بر 250 میلیارد دلار را به 25 درصد افزایش داد و تهدید کرد در صورت عدم آماده شدن توافق ظرف یک ماه دامنه تعرفه‌ها را بر روی تمام کالاهای ساخت چین گسترش خواهد داد.

واکنش متقابل پکن

مقامات چینی پس از این خبر به مذاکرات ادامه دادند اما موضع‌گیری اخیر آنها حاکی از عمق اختلافات بین طرفین است. طرف چینی اعلام کرده است که حاضر نیست با برداشت ثمره‌ای تلخ از توافق به منافع خود آسیب زند و در مقابله با تعرفه‌های آمریکایی دست به تلافی خواهد زد. از همین رو دولت چین بر بیش از 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه 25 درصدی اعمال کرده است. جالب است که اکثر کالاهای تعرفه خورده آمریکایی شامل محصولات کشاورزی و دامپروری است، بخشی که در حین مذاکرات گذشته بیشترین تفاهم بین دو کشور برای حذف تعرفه آن وجود داشت. از طرف دیگر دولت چین اعلام کرده است در خرید اوراق غرضه از آمریکا تجدید نظر خواهد کرد. حال باید منتظر واکنش ترامپ ماند اما چیزی که مشخص است دور شدن حصول توافقی است که امید اقتصاد جهانی به شمار می‌رفت.

 بروز ریسک‌ها از آسیای شرقی تا تنگه هرمز

علاوه بر جنگ تجاری، بالا گرفتن تنش‌های بین آمریکا و کره شمالی نیز نگرانی‌ها را افزایش داده است. جدال لفظی بین سران دو کشور، آزمایش دو موشک کوتاه برد در روزهای گذشته از طرف پیونگ یانگ و محاصره یک کشتی تجاری کره‌شمالی در ساموآ توسط نیروهای آمریکایی مشکل بین دو کشور را پیچیده کرده است. ریسک‌ها از خاورمیانه نیز چشم‌پوشی نکرده‌اند و دیروز در حادثه بندر فجیره نمود پیدا کردند. پس از آسیب دیدن چند تانکر نفتی متعلق به عربستان و امارات در بندر فجیره واقع در شرق امارات متحده عربی در نزدیکی تنگه هرمز، نفت نیز گارد صعودی به خود گرفته و پس از گذشت 10 روز از کانال 61 دلاری جدا شد.

واکنش سنگین بازار جهانی
تاثیر عوامل ذکر شده در بازار جهانی در ریزش دسته جمعی بازارهای سهام آمریکا، افت قیمت فلزات و صعود طلا و نفت نمایان شده است. در لحظه نگارش این گزارش (ساعت 19) طلا با افزیش 13 دلاری به سطح 1297 دلار مبادله می‌شود. نفت خام آمریکا و برنت با رشد 1.9 درصدی به ترتیب به قیمت 62.83 و 71.92 دلار به فروش می‌روند. آلومینیوم، مس، روی، سرب، نیکل و قلع در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفته‌اند. بازارهای سهام آمریکا نیز از موج کاهشی در امان نمانده‌اند و همگی یک‌دست سرخ‌پوش شده‌اند شاخص‌های «S&P 500» به میزان 2.24 درصد ،«Nasdaq 100» به مقدار 3.08 درصد و «Dow 30» به میزان 2.15 درصد کاهش یافته‌اند.

صعود دلار به بالای مرز روانی

بازار داخلی کشورمان نیز از موج ریسک‌های اخیر در امان نماده است. در همین راستا دلار و سکه از روند کاهشی دو روز ابتدایی هفته جدا شدند و در معاملات امروز به افزایش قیمت پرداختند. با بالا رفتن تنش‌های سیاسی خصوصا حول خرابکاری در بندر فجیره و واکنش‌های برخی مقام‌های خارجی از دیشب برخی از معامله‌گران بازار ارزی موقعیت خرید به خود گرفتند. این رویه در شروع معاملات امروز تداوم یافت و دلار با جهش 150 تومانی نسبت به قیمت بسته دیروز معاملات خود را آغاز کرد. امروز صبح و با نوسان دلار روزی مرز 14 هزار و 900 تومان و رشد تقاضای احتیاطی، بازارساز نیز نرخ ارز فروشی صرافی‌های خود را تا مرز 14 هزار و 850 تومان افزایش داد، اما این تغییر هم نتوانست از موج صعودی شاخص ارزی کشور جلوگیری کند. به این ترتیب دلار توانست بر مقاومت 15 هزار تومانی فایق آید. ساعت 18 امروز هر دلار آمریکا ضمن ثبت رشد 280 تومانی به بهای 15 هزار و 30 تومان به فروش رفت.

ارتفاع حباب سکه یک پنجم شد

سکه نیز امروز همچون دلار صعودی بود و ساعت 18 به بهای 5 میلیون و 35 هزار تومان به فروش رفت که 35 هزار تومان بیشتر از آخرین قیمت روز قبل بود. رشد کندتر سکه نسبت به دلار ناشی از افت ابتدای روز اونس طلاست. به دلیل افت ارزش یوآن به کف 9 ماهه از تقاضای فلز زرد کاسته شد. چین بزرگترین مصرف‌کننده طلا در سطح جهان محسوب می‌شود. در همین راستا اوج‌گیری ساعات اخیر اونس بر معاملات بازار سکه تاثیر نگذاشت  و می‌توان اثر آنرا در معاملات فردا جستجو کرد. با رشد ناهمگون اونس طلا و نرخ ارز، ارتفاع حباب سکه یک پنجم شد و در سطح 25 هزار تومان قرار گرفت. پیش از این تا تاریخ یکم اسفند گذشته که حباب سکه منفی بود دیگر شاهد چنین ارتفاع پایینی برای حباب سکه نبودیم.