گزارش بلومبرگ از رویدادهای اقتصادی هفته جاری

بازار جهانی در یک نگاه

11:21 - 1400/01/21
بلومبرگ به آخرین بررسی تحولات در اقتصاد جهانی پرداخته است.  تصمیم‌ بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها در خصوص نرخ بهره، رشد تولید ناخالص داخلی آلمان در ماه آوریل، گزارش خرده‌فروشی، نرخ بیکاری و تولیدات صنعتی چین و گزارش‌های اقتصادی ترکیه پس از تحولات سیاسی داخلی این کشور مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی است.
بازار جهانی در یک نگاه

دنیای بورس: بلومبرگ در گزارشی به تحولات بازار جهانی در هفته جاری پرداخته است. نگرانی جنگ تجاری چین و آمریکا بر پیکره اقتصاد جهانی سایه افکنده است. مذاکرات آخر هفته دو ابرقدرت اقتصادی بی‌نتیجه باقی ماند، با این حال هنوز امید به دستیابی به توافق وجود دارد.

هفته گذشته ترامپ تعرفه اعمالی بر 250 میلیارد کالای وارداتی از چین را به 25 درصد رساند و تهدید کرد در صورتی که طی یک ماه آینده طرف چینی به یک توافق همه‌جانبه نرسد، این تعرفه‌ها را بر روی تمامی کالاهای ساخت چین بسط خواهد داد.

همزمان دولت چین از آمریکا خواسته است تا به منظور حصول توافق تجاری، تعرفه‌های جدید را لغو کند، خرید کالاهای آمریکایی از چین متناسب با نیاز بازار باشد و متن توافق با حفظ عزت دو ملت به تعادل برسد.

در صورت تداوم جنگ تعرفه‌ای شاید مصرف‌کنندگان آمریکایی متضرر شوند. از طرفی احتمال می‌رود که بانک مرکزی چین نیز به جرگه کاهش‌دهندگان نرخ بهره بپیوندد.

بازار جهانی در یک نگاه4

با مکدر شدن دوباره چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی، رصد داده‌هایی که در ادامه خواهد آمد برای بررسی شرایط عمومی بازار جهانی مفید واقع خواهد شد.

 

آسیا

به غیر از مساله جنگ تجاری، داده‌های اثرگذار بسیاری در هفته جاری منتشر خواهند شد. چهارشنبه گزارش‌های سرمایه‌گزاری، خرده‌فروشی، تولیدی و نرخ بیکاری چین منتشر خواهد شد و سنگ محکی برای سنجش ثبات نسبی اخیر اقتصاد این کشور خواهد بود. بر اساس اطلاعات گروه اقتصادی بلومبرگ انتظار می‌رود نرخ خرده فروشی و تولید صنعتی چین بهبود بیابد.

بازار جهانی در یک نگاه9

در نمودار بالا روند تولید صنعتی با رنگ سیاه، نرخ خرده‌فروشی با رنگ صورتی، تولید ناخالص داخلی ماهانه با رنگ سبز
و نرخ سرمایه‌گزاری با رنگ آبی به نمایش درآمده است.

 انتظار می رود انتشار گزارش نرخ تورم هند در روز دوشنبه اندکی قیمت‌ها را افزایش دهد. پس از اینکه بانک مرکزی استرالیا نرخ بیکاری را به عنوان شاخصی موثر بر نرخ بهره شناخت، اهمیت گزارش نرخ بیکاری چهارشنبه این کشور دو چندان شده است. بانک مرکزی اندونزی نیز سه‌شنبه به موضوع تغییر نرخ بهره خواهد پرداخت. انتظار می‌رود سیاست فعلی بانک مرکزی اندونزی ادامه یابد.

 

آمریکا و کانادا

به غیر از مساله مهم جنگ تجاری، مهم‌ترین گزارش این هفته نرخ خرده‌فروشی آمریکا در ماه آوریل است که چهارشنبه منتشر شده و انتظار می‌رود نسبت به آمار ماه مارس کم‌هیجان‌تر باشد. بر اساس نظر تحلیل‌گران بلومبرگ پیش‌بینی می‌شود پس از رشد 1.6 درصدی ماه مارس نرخ خرده‌فروشی در آوریل 0.2 درصد افزایش یابد. گزارش آغاز به ساخت خانه‌های جدید و گزارش ماهانه بسیاری از شرکت‌های آمریکا، چهره اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم سال را روشن‌تر خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد اقتصدی در سه ماهه دوم 2019 آرامتر شود. برخی از مقامات فدرال رزرو نیز دوشنبه در مورد سیاست آتی این نهاد به سخنرانی خواهند پرداخت. بانک کانادا هم بخشی از سیاست‌های مالی خود را در روز سه‌شنبه رسانه‌ای خواهد کرد.

 

اروپا، خاورمیانه و آفریقا

چهارشنبه تولید ناخالص داخلی آلمان و کشورهای شرق اروپا منتشر خواهد شد. با این حجم زیاد از داده‌های اقتصادی بسیاری از جزئیات رشد غافلگیرکننده تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در ماه آوریل روشن خواهد شد. بسیاری از معامله‌گران منتظر روند حرکت بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا هستند.

 

بازار جهانی در یک نگاه12

در نمودار بالا روند رشد «GDP» آلمان از ابتدای سال 2015 به تصویر کشیده شده است. انتظار می‌رود رشد ناخالص تولید داخلی آلمان منطبق با روند اتحادیه اروپا باشد.

سه‌شنبه در انگلیس از اولین گزارش اشتغال پس از تهدید بانک مرکزی این کشور در مورد افزایش نرخ بهره رونمایی خواهد شد. در ترکیه نیز تعداد زیادی گزارش اقتصادی پس از ابطال انتخابات شهرداری استانبول منتشر خواهد شد. تنش‌های داخلی ترکیه در ماه گذشته قدرت لیر را کاهش داده و بانک مرکزی این کشور را مجبور به افزایش نرخ بهره کرده است. سه‌شنبه گزارش تولید صنعتی این کشور نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت که معیاری برای سنجش عمق نوسان اقتصادی این کشور خواهد بود.

آمریکای جنوبی

در مواجهه با عدم قطعیت در مورد تصویب طرح‌های اصلاحی دولت و اقتصاد شکننده، بانک مرکزی برزیل روز سه‌شنبه تصمیم خود در مورد کاهش نرخ بهره به کف تاریخی 6.5 درصدی را اعلام خواهد کرد. نشست بانک مرکزی مکزیک هم چهارشنبه برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود که نرخ بهره 8.25 درصدی ثابت بماند. این میزان نرخ بهره در دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. نوسان اقتصادی بالا در ماه آوریل از تداوم سیاست‌های مالی انقباظی حمایت خواهد کرد.

 بازار جهانی در یک نگاه12

در نمودار بالا نرخ بهزه بانک مرکزی مکزیک در 10 سال گذشته به نمایش درآمده است.

چهارشنبه نرخ تورم آرژانتین در ماه آوریل منتشر خواهد شد. پس از تصمیم رئیس جمهور آرژانتین مبنی بر ثابت نگه داشتن قیمت‌ها و تعویق طرح قطع یارانه‌های اقتصادی، انتظار می‌رود تورم این کشور نسبت به ماه قبل 4 درصد افزایش یافته باشد.