اثر تشدید جنگ تجاری بر ارزهای بین‌المللی

ین صعود کرد/یوآن و دلار استرالیا کاهش یافتند

11:21 - 1400/01/21
تحت تاثیر مستقیم مناقشات تجاری چین و آمریکا ارزش ین با بازگشایی بازارهای جهانی صعودی شد، در حالی که یوآن چین و دلار استرالیا با افت قیمت مواجه شدند. شاخص دلار کاهش یافت ولی یورو بدون تغییر هفته جدید کاری را آغاز کرد.  
ین صعود کرد/یوآن و دلار استرالیا کاهش یافتند

دنیای بورس: به گزارش رویترز به نظر می‌رسد مذاکرات تجاری دو غول اقتصادی دنیا در گفتگوهای یکشنبه به بن‌بست رسیده باشد. واشنگتن خواهان تغییرات اساسی در قوانین چین است، در حالی که پکن اعلام کرده است که دیگر حاضر به خوردن "میوه‌ تلخی" نیست که به منافعش آسیب بزند.

مناقشات تجاری دو کشور روز پس از افزایش تعرفه‌های آمریکا بر روی بیش از 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چینی به حد بحرانی رسیده است. چین اعلام کرده که دست به اقدامات متقابل خواهد زد ولی هنوز از ارائه جرئیات بیشتر خودداری کرده است.

با تشدید شدن اختلاف طرفین مذاکره بهای ین در آغاز کار بازار جهانی صعودی شده و یوآن چین و دلار استرالیا با افت قیمت دست و پنجه نرم می‌کنند. با این وجود نوسان این ارزها محدود بوده است و دلیل عمده آن احتمال حل موانع توافق تجاری بین پکن و واشنگتن در دیدار روسای جمهور دو کشور در نشست «G20» است.

یکشنبه لری کودرو مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد احتمال دارد که ترامپ و شی جیپینگ در نشست گروه 20 که اواخر ماه ژوئن در ژاپن برگزار خواهد شد، دیدار کرده و در مورد اختلاف‌ها به مذاکره بپردازند.

دلار استرالیا با افزایش ریسک‌های سیستماتیک و با افت روابط تجاری با چین (بزرگترین شریک تجاری این کشور) کاهشی شده و ارزش آن با افت 0.3 درصدی به 0.6976 دلار آمریکا رسیده است. دلار استرالیا پیش از این و با تغییر سیاست بانک مرکزی این کشور افت کرد و به کمترین سطح خود از اوایل ژانویه رسید.

ارزش دلار آمریکلا نسبت به فرانک سوئیس هم 0.05 درصد افت کرده و به سطح 1.0109 رسیده است. جمعه گذشته نسبت جفت ارز دلار به فرانک با رسیدن به 1.0098 به کف ماهانه خود رسید.

ارزش یورو نیز با باقی ماندن در سطح 1.1231 دلار آمریکا ثابت باقی ماند. شاخص دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز معتبر نیز با افت 0.02 درصدی در سطح 97.31 واحد قرار دارد.