بازگشت سکه به مرز روانی

تثبیت دلار در کانال جدید

11:21 - 1400/01/21
دلار و سکه در دومین روز کاری هفته به روند نزولی روز شنبه ادامه دادند و به اصلاح قیمت پرداختند. صرافی‌های معتمد بازارساز با کاهش پلکانی نرخ فروش خود توانستند ضمن پاسخ‌گویی به نیاز بازار، تقاضای احتیاطی را حذف کنند. سکه نیز به تبعیت از دلار، اما با هیجان کمتر کاهشی شد و قیمت آن تا مرز روانی 5 میلیون تومانی عقب نشست.
تثبیت دلار در کانال جدید

دنیای بورس: هر دلار آمریکا طی معاملات امروز 320 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 18 به بهای 14 هزار و 750 تومان به فروش رفت. روند نزولی شاخص ارزی کشور که از ابتدای هفته آغاز شده بود در معاملات امروز نیز نمود پیدا کرد تا نرخ ارز در دو روز گذشته حدود 5.2 درصد کاهش داشته باشد. افت 2.1 درصدی قیمت دلار در روز یکشنبه بیشتر مرهون مدیریت بازارساز بود. با فروکش هیجانات ناشی از اخبار سیاسی سطح تقاضا برای دلار در بازار پایین بود و همین امر دست بازارساز را برای قدرت نمایی باز گذاشت. صرافی‌های عامل بانک مرکزی که در ابتدای روز قیمت 14 هزار و 880 تومان را برای فروش دلار انتخاب کرده بودند، با گذشت معاملات به صورت پلکانی به کاهش نرخ فروش پرداختند و در انتهای به سطح 14 هزار و 650 تومان رسیدند. به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز کاهش تنش‌های سیاسی اخیر در محدود کردن سطح تقاضا تاثیرگذار بود. از سمت دیگر پس از چند افزایش متوالی، بازار دلار نیاز به اصلاح داشت. نوسان‌گیران نیز که از ادامه دالی صعودی دلار ناامید شده بودند، موقعیت فروش به خود گرفتند تا در قیمت‌های پایین‌تر خرید خود را افزایش داده و مقدمه رشد دوباره دلار را فراهم کنند. در اخبار امروز شایعه رفع مشکل عرضه درهم در دبی نیز بر رفتار دلار اثر گذاشت. نرخ حواله درهم طی معاملات امروز 70 تومان کاهش یافت و به سطح 4 هزار و 30 تومان رسید. اگر مشکل عرضه درهم حل شده باشد می‌توان به کنترل نوسان دلار و ادامه روند کاهشی در روزهای آتی هفته امیدوار بود.

هیجان کمتر سکه نسبت به دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 18 امروز ضمن ثبت افت روزانه 70 هزار تومانی به بهای 5 میلیون تومان به فروش رفت. با توجه به تعطیلی بازار جهانی و عدم تغییر بهای اونس طلا، تغییر قیمت در بازار دلار برای نوسان سکه کافی بود. یکشنبه به واسطه مدیریت عرضه صحیح صرافی‌های عامل بانک مرکزی و کم‌رمقی تقاضا در بازار داخلی، نرخ ارز حمایت 15 هزار تومانی را واگذار کرده و وارد کانال 14 هزار شد. افت 2.1 درصدی شاخص ارزی کشور منجر به کاهش 1.4 درصدی بهای سکه شد. به اعتقاد برخی کارشناسان همان گونه که هفته قبل سطح هیجان افزایشی دلار بیش از سکه بود، معکوس شدن جهت حرکت و بازگشت به رویه کاهشی این دارایی ارزشمند نیز نسبت به نرخ ارز آرام‌تر می‌باشد. بن نظر می‌رسد بازیگران بازار سکه رفتار معقولانه‌تری نسبت به همتایان خود در بازار دلار پیشه کرده‌اند و وزن بیشتری به منطق در معاملات نسبت به هیجان احساسی داده‌اند. امروز حباب سکه با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ارتفاع 129 هزار تومانی ایستاد.