تحولات بازار ارز و سکه در هفته گذشته

سبقت دلار از بورس

11:20 - 1400/01/21
بازار دلار و سکه طی هفته قبل تحت تاثیر افزایش تنش‌های سیاسی قرار داشت. وضعیت مبهم آینده برجام، نبود اقدامی عملی از سمت طرف اروپایی و افزایش فشارهای تحریمی آمریکا منجر به افزایش نگرانی بین معامله‌گران شد و سطح تقاضای احتیاطی برای دلار و سکه را افزایش داد. نرخ ارز با موج‌سواری برخی دلالان بر روی اخبار نامطلوب غیراقتصادی وارد کانال 15 هزار شد و در انتهای معاملات پنجشنبه به قیمت 15 هزار و 750 تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب برای نخستین بار در سال جدید بازدهی دلار از شاخص بورس جلو افتاد. سکه نیز همچون دلار ولی با سرعت کمتر صعودی شد و قیمت خود در کانال جدید را تثبیت کرد.
سبقت دلار از بورس

دنیای بورس: هر دلار آمریکا روز پنجشنبه 200 تومان افزایش قیمت یافت و معاملات هفتگی خود را روی رقم 15 هزار و 570 تومان به پایان رساند. با توجه به خبر تحریم  فلزات کشورمان توسط آمریکا و واکنش سرد اتحادیه اروپا به ضرب‌العجل 60 روزه ایران، نوسان‌گیران انتظار داشتند که تغییرات پردامنه‌تری را برای شاخص ارزی کشور رقم زنند. اما نبود تقاضای کافی از سمت مردم عادی این نقشه دلالان را با شکست مواجه کرد. به این ترتیب دلار توانست بازده هفتگی 6.6 درصد را برای خود به ثبت رساند. پیش از این در دو هفته‌ی ابتدایی اردیبهشت ماه شاهد افزایش 2.6 و 4.3 درصدی نرخ ارز بودیم. با پایان یافتن معاملات پنجشنبه بازدهی نرخ ارز از ابتدای سال به 18.4 درصد رسید تا دلار بتواند از حیث سودآوری از بازار سهام جلو بیافتد. بازدهی شاخص کل بورس تهران در سال جدید مثبت 18.3 درصد بوده است.

هفته قبل گسترش دامنه نگرانی‌های ناشی از اخبار سیاسی نامطلوب به معاملات بازار ارز، سوخت رشد دلار را بیشتر کرد. از ابتدای هفته و با داغ شدن بازار انواع شایعات در خصوص خروج ایران از برجام و اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن نیروی دریایی آمریکا به خلیج فارس نرخ ارز صعودی شد. تداوم تنش‌ها میان طرفین و بالا رفتن جدال‌های لفظی نیز شرایطی را پیش آورد که به موجب آن قیمت دلار توانست روز پنجشنبه از سد 15 هزار و 500 تومانی عبور نماید. حال مقاومت 16 هزار و 200 تومانی پیش روی دلار قرار دارد. با این حال تکذیب خروج قطعی ایران از برجام و استراتژی بازارساز در آخرین روز هفته توانست  از التهاب بازار ارزی کشور  بکاهد. صرافی‌های معتمد بازارساز روز پنجشنبه قیمت فروش خود را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک کردند و ضمن کم کردن فاصله آربیتراژی، بخشی از تقاضای احتیاطی از سمت مردم عادی را حذف کردند.

حال دو رویکرد در مورد آینده قیمتی دلار در هفته پیش رو نزد کارشناسان رواج دارد. عده‌ای معتقدند با توجه به فروکش تنش‌های سیاسی، بازارساز می‌تواند با عرضه مناسب نرخ ارز را وادار به عقب‌نشینی کند. از سمت دیگر برخی تحلیل‌گران تکنیکال شکست مقاومت 15 هزار و 500 تومانی را مقدمه‌ای برای رشد بیشتر دلار می‌دانند.

حباب سکه 50 هزار تومان شد

 هر سکه طرح جدید در معاملات پنجشنبه 15 هزار تومان گران شد و به قیمت 5 میلیون و 180 هزار تومان به فروش رفت.  افزایش سطح نگرانی‌های ناشی از تنش‌های سیاسی معاملات سکه را نیز همچون دلار متحول کرد و منجر به حفظ گارد صعودی این دارایی ارزشمند شد. سکه که در دو هفته ابتدایی اردیبهشت به ترتیب 3 و 3.5 درصد رشد کرده بود، طی هفته قبل حدود 2.2 درصد افزایش قیمت یافت. این در حالی است که هر دو پارامتر افزایش بهای سکه در هفته قبل صعودی بودند، اونس طلا خود را به مرز 1290 دلاری نزدیک کرد و نرخ ارز 6.6 درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد افزایش عرضه مناسب سکه‌های امامی پیش فروش شده منجر به افت شتاب رشد سکه شده باشد. در همین راستا شتاب رشد طلای خام و نیم‌سکه و ربع سکه  از سکه تمام بیشتر بود. هفته قبل رشد ناموزون قیمت سکه و نرخ دلار تعادل حباب سکه را به هم زد. حباب سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده که در ابتدای هفته در ارتفاع 212 هزار تومان قرار داشت در آخرین معاملات پنجشنبه به سطح 50 هزار تومان تقلیل یافت.