ارتفاع حباب سکه کاهش یافت

افزایش هیجان سیاسی در معاملات ارزی

11:20 - 1400/01/21
دلار در معاملات امروز به پیشروی خود در کانال جدید ادامه داد و جایگاه خود را مستحکم‌تر کرد. سرایت نگرانی‌ها از افزایش تنش‌های سیاسی نوسان دلار را تحت تاثیر قرار داد و منجر به رشد 0.9 درصدی نرخ ارز شد. سکه نیز به دلیل رشد هم‌زمان اونس طلا در بازار جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی به افزایش قیمت پرداخت.
افزایش هیجان سیاسی در معاملات ارزی

دنیای بورس: در پنجمین روز کاری هفته دلار ضمن ثبت سومین رشد متوالی خود توانست 140 هزر تومان افزایش قیمت را تجربه کند و راس ساعت 18 به بهای 15 هزار و 370 تومان به فروش برسد. رشد 0.9 درصدی قیمت شاخص ارزی کشور به واسطه افزایش سطح نگرانی‌ها از اخبار سیاسی نامطلوب رقم خورد. دلار که معاملات صبح امروز را با قیمت 15 هزار و 200 تومان آغاز کرده بود، گارد صعودی خود را حفظ کرد و در مقاطعی موفق شد تا سقف 15 هزار و 440 تومان افزایش یابد. با این حال با کاسته شدن از سطح هیجان بازار، نرخ ارز نیز به اصلاح قیمت پرداخت.

نوسان‌گیران سعی داشتند با دامن زدن به اخبار سیاسی هیجان در بازار ارزی کشور و به تبع آن سطح تقاضای را افزایش دهند. سفر غیرمنتظره مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به عراق و روسیه، اظهارات تحریک‌آمیز برایان هوک نماینده ویژه آمریکا درباره مسائل ایران، احتمال خروج ایران از برجام در راستای اقدامات متقابل و واکنش احتمالی طرف اروپایی مانند سخنان یکی از مقامات سیاسی فرانسه در خصوص بازگشت تحریم‌ها در صورت خروج ایران از توافق برجام از جمله این اخبار بودند. همتی رئیس بانک مرکزی نیز تلاطم اخیر بازار دلار را ناشی از اخبار سیاسی توصیف کرد. با این حال از میانه روز و پس از قطعی شدن عدم خروج ایران از برجام در خلال صحبت‌های رئیس جمهور از هیجان معاملات ارزی کاسته شد و سطح تقاضای احتیاطی به وجود آمده در بازار رو به نقصان گذاشت.

از طرفی رشد قیمت درهم هم نیز سیگنال صعودی به دلار داد و رشد این ارز را تسهیل کرد. امروز نرخ حواله درهم تا مرز 4 هزار و 215 تومان رشد کرد و معاملات دلار را تحت تاثیر قرار داد. در صورتی که عرضه درهم طی روزهای آتی بهبود یابد می‌توان امیدوار بود که نرخ ارز نیز تعدیل شود. بازارساز ارزی نیز نتوانست دلار را به کانال پایین‌تر بازگرداند تا نرخ ارز برای دومین روز متوالی بالای مرز 15 هزار تومانی قرار گیرد. امروز صرافی‌های عامل بانک مرکزی قیمت 14 هزار و 990 تومان را بر روی تابلوی خود درج کردند که با توجه به فاصله قابل توجه با نرخ بازار آزاد صرفا باعث رشد فاصله آربیتراژی شد.

انقباض حباب سکه

امروز سکه نوسان محدودی را تجربه کرد و با شدت کمتری به افزایش قیمت پرداخت. هر سکه طرح جدید راس ساعت 18 به بهای 5 میلیون و 165 هزار تومان معامله شد که این قیمت تنها 15 هزار تومان بیش از بهای سکه در روز سه‌شنبه بود. به نظر می‌رسد با عبور از مقاومت 5 میلیون و 100 هزار تومانی فروش سکه توسط مردم عادی افزایش یافته باشد. عرضه سکه‌های پیش‌فروش نیز بر کند شدن شتاب رشد سکه اثر گذاشت. افزایش همزمان قیمت طلای جهانی و دلار منجر به صعودی شدن بهای سکه شد. در حالی که اونس طلا با کاهش احتمال دستیابی صلح تجاری بین پکن و واشنگتن به مرز 1290 دلاری رسیده و نرخ ارز 0.9 درصد افزایش یافته بود، سکه تنها 0.3 درصد رشد کرد. با این حال عدم رشد موزون سکه با مولفه‌های تاثیرگذار خود منجر به کاهش ارتفاع حباب سکه شد. حباب سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده که در ابتدای هفته در ارتفاع 212 هزار تومان قرار داشت با تحولات امروز به سطح 77 هزار تومان تنزل کرد.