سکه از مرز مقاومتی عبور کرد

دلار در کانال قیمتی جدید

11:20 - 1400/01/21
دلار سرانجام توانست در چهارمین روز کاری هفته از مرز روانی 15 هزار تومان عبور کند و در کانال جدید به نوسان بپردازد. افزایش تنش‌های سیاسی سطح نگرانی معامله‌گران را بالا برد و در آستانه خروج آمریکا از برجام منجر به صعود نرخ ارز به اوج خود از نیمه اول مهر شد. سکه نیز در ثبات نسبی اونس طلا در بازار جهای همگام با دلار به افزایش قیمت پرداخت و توانست پس از چند تلاش نافرجام از مرز مقاومتی عبور نماید.  
دلار در کانال قیمتی جدید

دنیای بورس: امروز هر دلار آمریکا با افزایش 300 تومانی راس ساعت 18 به قیمت 15 هزار و 230 تومان به فروش رفت. افزایش نگرانی‌ها از اخبار سیاسی نامطلوب منجر به مرزشکنی دلار و حضور در کانال 15 هزار تومانی شد. به این ترتیب نرخ ارز با رشد 2 درصدی توانست به اوج خود از 10 مهر ماه برسد. به اعتقاد برخی از بازیگران بازار ارز موج اخبار منفی معمالات دلار در چند روز اخیر را تحت تاثیر قرار داده و موج صعودی اخیر بیشتر حول شایعات شکل گرفته است. بسیاری از افراد انتظار داشتند تا معافیت نفتی هند و چین تمدید شود و ادعای ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران در حد حرف باقی بماند. با این وجود عدم برآورده شدن این انتظار موجب شد تا منفی‌گرایی و واکنش شدید به سیگنال‌های سیاسی بعدی تشدید شود. امروز رسانه‌های خارجی به تفضیل به واکنش احتمالی ایران در سالگرد خروج از برجام پرداختند. همزمان نوسان‌گیران که فرصت را برای صعود دلار به بالای مرز 15 هزار تومانی مناسب دیدند با تمسک به شایعه خروج ایران از برجام مجرای تقاضا را تقویت کردند. با توجه به اثر این خبر که تکذیب نیز شد، باید انتظار افزایش وزن اخبار در نوسان دلار طی روزهای آینده را داشته باشیم.

گروهی دیگر نرخ برابری درهم و دلار را مبنای ارزش‌گذاری خود قرار دادند و نرخ ارز را افزایشی کردند. دیروز نرخ حواله درهم تا مرز 4 هزار و 190 تومان افزایش یافت و دلار را با خود همراه کرد. افزایش نرخ دلار در شهرهای همسایه مرزی سلیمانیه و هرات نیز تنور رشد نرخ ارز را گرم‌تر کرد. معامله‌گران تکنیکال هم که انتظار شکست مرز روانی 15 هزار را نداشتند، پس از صعود دلار به کانال جدید دست از فروش برداشتند و در موقعیت خرید قرار گرفتند. در این بین بازارساز نتوانست همچون روزهای قبل در برابر موج افزایشی مقاومت کند. صرافی‌های عامل بانک مرکزی در ابتدای روز نرخ فروش مندرج بر تابلوی خود را روی عدد 14 هزار و 950 تومان قرار دادند که تنها 50 تومان با نرخ ارز بازار آزاد فاصله داشت. با این حال این نرخ تا اتمام روز ثابت ماند، در حالی که با رشد دلار فاصله نرخ رسمی و بازار آزاد بیشتر و بیشتر می‌شد.

سکه نیز همگام با دلار به افزایش قیمت پرداخت و صعودی شد. هر سکه طرح جدید در معاملات امروز 60 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 18 به بهای 5 میلیون و 150 هزار تومان به فروش رفت. به این ترتیب سکه سرانجام توانست با رشد 2/1 درصدی از مرز 5 میلیون و 100 هزار عبور کند و در آستانه قله تاریخی قرار گیرد. پیش از این سکه تنها یک روز به تاریخ 5 مهر 97 با قیمت بالاتر مبادله شده بود. با توجه به ثبات نسبی اونس طلا در بازار جهانی حول مرز 1280 دلاری، افزایش نرخ ارز تنها عامل صعودی در بازار سکه بود. با تغییرات قیمتی شکل گرفته ارتفاع حباب سکه با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به 143 هزار تومان رسید.