کاخ سفید: پکن از تعهدات خود تخطی کرده است

تداوم مذاکرات تجاری چین و آمریکا

11:20 - 1400/01/21
یکشنبه شب دونالد ترامپ به بهانه عدم پایبندی پکن به تعهدات خود در مذاکرات تجاری تهدید کرد تعرفه‌های اعمالی روی کالاهای چینی را افزایش می‌دهد. با این حال دیروز مذاکره‌کنندگان ارشد تجاری کاخ سفید اعلام کردند در صورت تغییر مواضع چین تمایل دارند گفتگوها ادامه یابد.
تداوم مذاکرات تجاری چین و آمریکا

دنیای بورس: به گزارش رویترز کاخ سفید تمایل دارد تا مذاکرات تجاری بین دو ابر قدرت اقتصادی دنیا ادامه یابد. رابرت لایت‌هایزر مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفتگ با خرنگاران اعلام کرد که در هفته‌های گذشته نشانه‌هایی از عقب‌نشینی طرف چینی از تعهدات خود مشاهده شد. وی در ادامه افزود شانه‌ خالی کردن چین از تعهدات انجام شده می‌تواند ماهیت متن توافق تجاری را تغییر دهد و از نقطه نظر ایالات متحده این موضوع غیر قابل قبول است.

کارگروه مذاکره‌کننده چین روزهای پنجشنبه و جمعه در واشنگتن حاضر خواهند شد و آقای لایت‌هایزر انتظار دارد تا آقای لیو‌ هی معاون نخست‌وزیر در مذاکرت حضور به هم رساند.

آقای لایت‌هایزر و آقای منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس خبری گفتند: "ترامپ می‌خواهد تغییرات بنیادی در توافق به وجود آید، ولی در این لحظه نقطه نظر طرفین مذاکره متفاوت است".

لایت‌هایزر اضافه کرد طرف چینی از برخی تعهدات حاصل از گفتگو‌های هفته قبل عقب‌نشینی کرد و این امر باعث توئیت عجولانه ترامپ در مورد افزایش تعرفه‌ کالاهای چینی تا 25 درصد شد.

منوچین نیز ضمن ابراز امیدواری به دستیابی به توافق در انتهای هفته اعلام کرد جای تاسف است اگر دو ابرقدرت اقتصادی جهان نتوانند به توافق دست یابند. اگر در مذاکرات این هفته تغییری در رفتار طرف چینی حاصل شد، شرح آن سریعا به ترامپ گزارش خواهد شد.