کم محلی دلار به تنش‌های سیاسی

11:20 - 1400/01/21
در سومین روز کاری هفته نرخ ارز به واسطه اخبار سیاسی و رشد نرخ حواله درهم صعودی شد. با این حال نبود تقاضای قوی در بازار دامنه نوسان شاخص ارزی کشور را محدود کرد و دلار نتوانست از مرز روانی 15 هزار عبور کند. قیمت سکه نیز به تبعیت از دلار افزایشی یافت و توانست افت یکشنبه را جبران کند.
کم محلی دلار به تنش‌های سیاسی

دنیای بورس: امروز هر دلار آمریکا ضمن ثبت رشد 200 تومانی راس ساعت 18 امروز به بهای 14 هزار و 950 تومان به فروش رفت. اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در خصوص اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خلیج فارس نگرانی از بروز تنش‌های جدی در منطقه را افزایش داد و منجر به رشد شاخص ارزی کشور شد. بولتون هدف از این اقدام را مقابله با رفتارهای نگران‌کننده ایران توصیف کرده است. پس از انتشار این خبر نوسان‌گیران موقعیت افزایشی به خود گرفتند و سعی کردند با جوسازی روانی در بازار سمت تقاضا را تقویت کنند. افزایشی‌ها اعتقاد داشتند رشد نگرانی‌های سیاسی می‌تواند مقاومت 15 هزار تومانی را بشکند. با این حال بازار ارزی کشور به اخبار تهدیدآمیز ب‌توجه بود و این موضوع را می‌شد در سطح تقاضا مشاهده کرد. نبود تقاضای کافی از سمت مردم عادی نه تنها مانع از صعود دلار به کانال قیمتی بالاتر شد، بلکه دامنه نوسان نرخ ارز را کنترل کرد. یکشنبه گستره نوسانات دلار از 14 هزار و 700 تومان تا قیمت‌های بالای 15 هزار تومان متنوع بود. در حالی که امروز فاصله سقف تا کف قیمتی ثبت شده تنها 220 تومان بود. در ضعف کانال تقاضا افزایش نرخ حواله درهم توانست به رشد دلار کمک کند. امروز درهم در ادامه روند افزایشی خود تا مرز 4 هزار و 100 تومان رشد کرد و با توجه به نرخ برابری دلار و درهم، نرخ ارز نیز صعودی شد.

هر سکه طرح جدید ساعت 18 امروز به بهای 5 میلیون و 105 هزار تومان به فروش رسید و بازده روزانه 35 هزار تومانی را به ثبت رساند. تغییرات قیمت امروز سکه بیشتر متوجه صعود نرخ ارز در بازار داخلی بود. با اینکه امروز اونس طلا در بازار جهانی به واسطه تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا صعودی شد، اما نتوانست شتاب صعودی خود را حفظ کند و با گذشت زمان سود کسب شده خود را تخلیه کرد. نکته قابل توجه امروز بازار سکه، عبور سطوح قیمت از مرز مقاومتی 5 میلیون و 100 هزار تومانی بود. با توجه عدم توانایی سکه در افزایش فاصله قیمت خود با مرز مذکور و کند شدن شدت رشد دلار در ساعات پایانی، انتظار می‌رود در صورت بازگشت نرخ ارز در معاملات فردا سکه نیز مرز مقاومتی را واگذار کند.