نخستین ترکش‌های شدت گرفتن جنگ تجاری پکن و واشنگتن

برنت کانال 70 دلاری را واگذار کرد

11:19 - 1400/01/21
پس از انتشار خبر افزایش تعرفه‌ کالاهای چینی توسط ترامپ و کاهش احتمال دستیابی به صلح تجاری بین دو کشور، بهای نفت در بازار جهانی کاهش یافت.
برنت کانال 70 دلاری را واگذار کرد

دنیای بورس: پس از توئیت جنجالی دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا و تهدید به گسترش دامنه تعرفه‌های این کشور بر روی تمامی کالاهای وارداتی از چین، بهای نفت در بازار جهانی کاهش یافت.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ضمن ثبت افت 2.07 درصدی به سطح 60.66 دلار رسید.

بهای نفت برنت نیز افت 1.86 درصد افت کرد و به بهای 69.53 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

افزایش تعرفه‌های آمریکایی بر روی کالاهای چینی، نه تنها بازارهای سهام در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد بلکه منجر به افت قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها از جمله نفت شد.

پس از اینکه نتایج ماه‌ها مذاکره بین دو ابرقدرت تجاری با توئیت ترامپ معلق شد، نگرانی از آینده تقاضای نفت در بازار جهانی بالا گرفت. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان محسوب می‌شود و در صورت تداوم جنگ تعرفه‌ای آمریکا رشد ناخالص داخلی این کشور محدود شده و سطح واردات نفت کاهش می‌یابد.

از سمت عرضه نیز نشانه‌هایی از افزایش تولید نفت آمریکا مشاهده می‌شود. به گزارش اداره انرژی آمریکا تولید نفت این کشور در سال 2019 می‌تواند با رشد 2 میلیون بشکه‌ای به 12.3 میلیون بشکه در روز برسد. به این ترتیب آمریکا بدون رقیب و بسیار جلوتر از عربستان و روسیه بدل به بزرگترین تولید‌کننده نفت خام خواهد بود.