در مجمع عادی سالانه صنایع معدنی خاورمیانه مطرح شد

برآورد جدید از سرمایه‌گذاری‌ها در « میدکو »

11:19 - 1400/01/21
در حالی که هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه از تعریف طرح‌های جدید خبر می‌دهد که رئیس هیات مدیره «میدکو» در مجمع سالانه برآورد جدیدی از سرمایه‌گذاری و بدهی‌های این شرکت کرد.
برآورد جدید از سرمایه‌گذاری‌ها در « میدکو »

دنیای بورس: مجمع عادی سالانه شرکت مادرتخصصی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با حضور صاحبان بیش از ۹۰ درصد سهام در هتل المپیک برگزار شد. در این مجمع علی‌رضا ابراهیمی؛ مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی گزارشی در مورد عملکرد شرکت در سال ۹۷ ارائه داد.

به گفته وی در بخش تولید و گسترش معادن در سال ۹۷ معادل ۶۱ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۹۰ تن عملیات استخراج توسط شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفته که از این میزان ۵۶ میلیون تن به‌صورت باطله‌برداری و ۴ میلیون و ۹۰۵ هزار تن ماده معدنی استخراج شده است.

ابراهیمی تصریح کرد: در سال ۹۷ معادل ۴ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۴۷۸ تن سنگ‌آهن خریداری شده است.مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو تصریح کرد: در مدت یادشده در مجموع ۱۰ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۰۴ تن محصول‌های فولادی تولید شده که بخشی از آن برای خوراک کارخانه‌های میدکو استفاده و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به بازار عرضه و ۵۷ هزار تن نیز صادرات شده است.

وی در مورد پیشرفت پروژه‌های میدکو افزود: بهترین اتفاق در سال ۹۷ اتمام ۴ طرح مهم توسط این مجموعه بوده است که می‌توان به فولادسازی بردسیر، کاتد شهر بابک، توسعه فروسیلیس همدان و خردایش مجدد سیرجان اشاره کرد که اتمام فولاد بردسیر تکمیل زنجیره تولید در این شرکت را به همراه داشته است.

به گفته ابراهیمی هم‌اکنون سیستم‌های اطلاعاتی میدکو در حال اجرا است و راهکار جامع اطلاعاتی آن طی سه فرآیند از جمله کسب و کار، تولید در حال اجرا است. وی درخصوص افتخارات شرکت در سال گذشته نیز گفت: در سال ۹۷ میدکو موفق به دریافت تندیس جایزه ملی تعالی سازمانی، دریافت جایزه مدیریت دانش در سطح جهانی در سازمان تجارت جهانی ژنو، صعود به رتبه 44 در بین 100 شرکت برتر ایران در سیستم IMI100 و همچنین اخذ نشان برتر جایزه بهر‌ه‌وری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شد.

مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو درباره فروش تلفیقی شرکت گفت: در سال گذشته ۴۴۶۵ میلیارد تومان فروش تلفیقی صورت گرفت. همچنین مبلغ ۸۳۹ میلیارد تومان سود تلفیقی، ۷۸۰ میلیارد تومان سود قابل تقسیم و 27 تومان سود به ازای هر سهم در صورت‌های مالی میدکو شناسایی شد.

به گفته وی، در سال گذشته همچنین بازده سهم میدکو با ۱۲۰ درصد رشد مواجه شد.ابراهیمی در مورد برنامه‌های تولید میدکو در سال‌جاری افزود: این شرکت در سال ۹۸ در مجموع 94.5 میلیون تن استخراج مواد معدنی خواهد داشت که ازاین میزان 82.5 میلیون تن عملیات باطله‌برداری و 11.5 میلیون تن استخراج مواد معدنی خواهد بود.

وی جمع محصولات تولیدی میدکو در سال ۹۸ را 14.7 میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این میزان 5.8 میلیون تن قابل عرضه به بازار خواهد بود.علی‌اصغر پورمند مدیرعامل میدکو نیز در مجمع عمومی عادی سالانه در مورد درصد پیشرفت و بهره‌برداری از فولاد سیرجان گفت: این واحد به تولید رسیده و افتتاح نیز شده است.

به گفته وی، برنامه تولید فولاد سیرجان در سال‌های ۹۷ -۹۸ طبق برنامه‌ریزی انجام شده و در حال اجراست.مدیرعامل میدکو میزان تولید فولاد سیرجان را ۴۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد.وی در مورد میزان تولید فولاد زرند در سال‌جاری نیز افزود: برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ تولیدی برای این شرکت در نظر نگرفتیم اما ۹۸ تولید آزمایشی خواهیم داشت.

پورمند در مورد تاثیر تحریم‌ها بر واحدهای تولیدی میدکو تصریح کرد: ما با مشکل مواجه نخواهیم شد، زیرا میدکو زاییده تحریم است. وی در مورد به ظرفیت رسیدن طرح‌های کنسانتره در سیرجان و فولاد زرند خاطرنشان کرد: در کشور وضعیت معادن زغال‌سنگ نامناسب است و به دلیل اینکه آماده‌سازی شده‌اند، تولید آنها کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل میدکو تاکید کرد: برای اینکه معادن زغال‌سنگ را در اختیار داشته باشیم معادن طبس ۲ و ۳ و همچنین معدن خمرود را در اختیار گرفتیم که هم‌اکنون در حال آماده‌سازی هستند. به گفته وی به لحاظ تامین زغال‌سنگ مشکل ما برطرف خواهد شد و از آنجا که طرح‌های کک‌سازی ما نیز با معادن زغال‌سنگ در ارتباط هستند با راه‌اندازی این معادن واحد کک‌سازی نیز راه‌اندازی خواهد شد.

پورمند در مورد پروژه‌های جدید میدکو افزود: طرح‌های جدید در دست تعریف داریم که کارهای مقدماتی انجام شده و در چند روز آینده کارهای عملیاتی خاکی آن آغاز می‌شود. مجید قاسمی رئیس هیات مدیره میدکو نیز در این مراسم با بیان اینکه در این مجموعه هم‌اکنون ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته، گفت: به نرخ کنونی دلار این میزان سرمایه‌گذاری معادل ۴۵ هزار میلیارد تومان است که در کنار سرمایه‌گذاری ریالی به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان، مجموع سرمایه‌گذاری که توسط سهامداران میدکو انجام شده به ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. وی در مورد نحوه بدهی‌های ارزی میدکو نیز گفت: درآمد میدکو هر سال رشد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که برای سال‌های ۹۹ و ۹۸ نیز شرایط بهتری داشته باشیم.

قاسمی تصریح کرد: به نسبتی که نرخ ارز تغییر می‌کند از توانمندی دارایی برخوردار خواهیم بود، زیرا از امسال میدکو صادرات خواهد داشت و بخشی از اقساط با صادرات پرداخت خواهد شد. به گفته وی، تاثیر ریسک نوسانات ارزی در شرکت میدکو کمتر خواهد شد از این رو نگاه سهامداران باید به افزایش سرمایه باشد تا رقم سود تقسیمی شرکت، تا بتوان توان بنیادی شرکت را افزایش داد.

در پایان مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام میدکو صورت‌های مالی شرکت و صورت‌های تلفیقی آن با رای اکثریت سهامداران تصویب شد.در این مجمع همچنین براساس رعایت ضوابط به ازای هر سهم ۲۴۲ ریال سود تقسیم شد.همچنین موسسه ایران مشهود به‌عنوان حسابرس مستقل و «رانمید» به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب و حق حضور اعضای غیرموظف ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان تعیین شد که هر دو هفته یکبار جلسات هیات مدیره میدکو است.