آخرین تحولات بازار ارزی کشور

استارت افزایشی دلار و سکه در هفته جدید

11:19 - 1400/01/21
در نخستین روز کاری هفته دلار به دلیل رشد نرخ حواله درهم صعودی شد تا در روزهای آینده نیم‌نگاهی به کانال قیمتی بالاتر داشته باشد. سکه نیز که در ابتدای روز تحت فشار عرضه قرار داشت، آرام آرام موقعیت خود را بهبود بخشید و همزمان با اوج‌گیری دلار به افزایش قیمت پرداخت.
استارت افزایشی دلار و سکه در هفته جدید

دنیای بورس: دلار که در دو روز پایانی هفته گذشته پس از تجربه افت یک روزه به مدار صعود بازگشته بود، در معاملات امروز نیز ضمن حفظ گارد صعودی خود به افزایش قیمت پرداخت و گامی دیگر به مقاومت 15 هزار تومانی نزدیک‌تر شد. راس ساعت 16 شنبه 14 اردیبهشت ماه هر دلار آمریکا ضمن ثبت رشد 250 تومانی به بهای 14 هزار و 850 تومان به فروش رفت. همچون هفته گذشته بازهم نوسانات نرخ حواله درهم توانست شاخص ارزی کشور را با خود همراه کند. از ابتدای هفته قبل و به دلیل مشکلات به وجود آمده از سمت صرافی‌های امارات، عرضه درهم با اخلال مواجه شد. در شروع هفته جدید نیز این شرایط ادامه پیدا کرد و درهم با مرزشکنی 60 تومان افزایش قیمت پیدا کرد و ضمن ثبت ارزش 4 هزار و 50 تومانی، به قدرت نمایی در کانال قیمتی جدید پرداخت. با توجه به نرخ برابری درهم و دلار، به محظ رشد نرخ حواله درهم بازیگران ارزی نیز موقعیت افزایشی به خود گرفتند و با افزایش خرید مقدمات صعود دلار را فراهم کردند. همان‌طور که پیش‌تر نیز در دنیای بورس اشاره شد، واگذاری مقاومت 14 هزار و 500 تومانی برای دلار می‌تواند سرعت رشد نرخ ارز را افزایش دهد. در همین راستا دلار توانست بیش از 1.7 درصد دیگر بر ارتفاع قیمت خود بیافزاید و بیش از هر زمان دیگری خود را نزدیک مرز 15 هزار تومانی بیابد. بازارساز ارزی هم نتوانست مانع از رشد دلار شود. امروز صرافی‌های معتمد بانک مرکزی نرخ فروش خود را در بیشتر قسمت‌های روز روی عدد 14 هزار و 350 تومان ثابت نگه داشته بودند و هر چه به پایان معاملات نزدیک می‌شدیم فاصله نرخ بازار آزاد و قیمت بازاراز بیشتر می‌شد. در روزهای آتی اگر این فاصله قیمتی اصلاح نشود، موج جدیدی از تقاضا به واسطه فاصله آربیتراژی در بازار به وجود آمده و می‌تواند شتاب صعودی دلار را تشدید کند.

 تعلل سکه در رشد

هر سکه طرح جدید راس ساعت 18 امروز به بهای 5 میلیون و 90 هزار تومان به فروش رفت که این مقدار 20 هزار تومان بیش از قیمت پایانی سکه در تابلوی معاملات هفته گذشته بود. در ساعات ابتدایی روز بهای سکه کاهش یافت. به گفته برخی از فعالان بازار، افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده توانست تا حدودی قیمت این دارایی گران‌بها را تعدیل کند. از طرفی رسیدن حباب سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به مرز 300 هزار تومانی هم مشوق بسیاری از معامله‌گران این بازار برای شناسایی سود و انتقال سرمایه به بازارهای موازی پربازده از جمله بازار سهام شده است. در حالی که سکه و دلار هر کدام از ابتدای سال به ترتیب 9.5 درصد و 12.9 درصد سودرسانی داشته‌اند، بازده بازار سهام در مدت مشابه از 25 درصد فراتر رفته است. با این حال افت سکه دوام چندانی نداشت و خبر مرزشکنی نرخ حواله درهم شرایط را به کلی متفاوت کرد. به این ترتیب رشد 1.7 درصدی نرخ ارز در معاملات شنبه با افزایش 0.39 درصدی سکه پاسخ داده شد.