نرخ ارز و سکه صعودی شدند

استراحت یک روزه دلار به اتمام رسید

11:18 - 1400/01/21
دلار در معاملات امروز بازهم به رویه افزایشی بازگشت و ضمن ثبت بیشترین بازده روزانه در هفته موفق شد از سد مقاومت 14 هزار و 400 تومانی عبور کند. سکه نیز که باز هم در دوگانه اونس طلا و شاخص ارزی کشور قرار داشت، با نادیده گرفتن افت فلز زرد توانست بار دیگر مرز 5 میلیون تومانی را فتح کند.
استراحت یک روزه دلار به اتمام رسید

دنیای بورس: هر دلار آمریکا راس ساعت 18 امروز به بهای 14 هزار و 480 تومان به فروش رفت که این قیمت 420 تومان بیش از نرخ ارز در معاملات دیروز بود. با رشد بیش از 1.5 درصدی شاخص ارزی در طی جلسه معاملاتی چهارشنبه استراحت دلار تنها یک روز به درازا انجامید و بار دیگر روند افزایشی با قدرت بیشتر تحولات بازار ارزی کشور را رقم زد. به اعتقاد برخی از فعالان بازار بازگشت دلار به مدار صعود بیشتر ناشی از خبر افزایش قیمت بنزین بود. به اعتقاد این گروه نوسان قیمتی در سایر بازارها می‌تواند در معاملات دلار نیز بروز پیدا کند. معکوس این روند بارها در کشور ما تجربه شده و به عنوان مثال رشد نرخ ارز در تابستان گذشته منجر به اوج‌گیری دماسنج بورس و ثبت اوج تاریخی در آن بازه زمانی برای شاخص کل شد. با این حال گروه دیگری از کارشناسان معتقدند که رشد دیروز دلار مرهون افزایش نرخ حواله درهم بود. قیمت درهم در معاملات دیروز به 3 هزار و 960 تومان هم رسید و دلار را با رویه صعودی خود همراه کرد. از ابتدای هفته اخلال در عرضه درهم از سمت امارات متحده عربی نرخ حواله این ارز در بازار داخلی را صعودی کرده است. امروز خرید دلار توسط مردم عادی نیز از روزهای ابتدایی هفته بیشتر بود و تقویت سمت تقاضا روند افزایشی دلار را شدت بخشید. حال با شکست مقاومت 14 هزار و 400 تومانی باید منتظر واکنش بازارساز در معاملات فردا باشیم.

 سکه به 3 روز پیش بازگشت

هر سکه طرح جدید طی روز چهارشنبه 60 هزار تمان افزایش یافت و در ساعت 18 به بهای 5 میلیون و 20 هزار تومان به فروش رفت. ریز نوسان سکه زیر مرز 5 میلیون تومانی باعث شد تا به محض دریافت اولین سیگنال صعودی از دلار، بازار سکه نیز مرزشکنی کند و بهای سکه همچون روز یکشنبه بار دیگر وارد کانال 5 میلیونی شود. رشد سکه در حالی رخ داد که بهای اونس طلا در بازار جهانی کاهشی شد، با این حال افزایش 1.5 درصدی نرخ ارز منجر به صعود 1.2 درصدی سکه شد. امروز هر اونس طلا در بازار جهانی ضمن ثبت افت روزانه 0.4 درصدی به بهای 1281 دلار به فروش رفت. توافق رئیس‌جمهور آمریکا با رهبران حزب دموکرات این کشور در مورد اختصاص بیش از 2 تریلیون دلار به زیرساخت‌های ایالات متحده باعث شد تا امروز بازارهای سهام آمریکا با استقبال معامله‌گران روبرو شوند. همین امر منجر به جذب نقدینگی از سایر بازارهای رقیب از جمله بازار طلا شد. با این حال چهارمین افت متوالی شاخص دلار مانع از افت بیشتر بهای فلز زرد شد. امشب و پنجشنبه شب نگاه فعالان بازار طلا به نشست دو روزه کمیسیون بازار باز فدرال رزرو خواهد بود. انتظار می‌رود این نهاد به سیاست خنثی فعلی خود در مورد نرخ بهره دلار ادامه دهد، با این حال اگر نرخ بهره کاهش یابد هزینه‌های نگهداری طلا کم شده و فلز زرد می‌تواند تا مرز 1300 دلاری پیشروی کند. حباب سکه نیز با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ارتفاع 263 هزار تومانی قرار گرفت.