نرخ ارز و سکه به تبعیت از سیگنال نزولی دیروز کاهش یافتند

پایان سریال صعودی دلار

11:18 - 1400/01/21
دلار پس از تجربه هفت افزایش متوالی در معاملات امروز بازار ارزی کشور وارد محدوده منفی شد و به اصلاح قیمت پرداخت. از سمت دیگر سکه که با رشد قیمت اونس طلا در بازار جهانی فضای مناسبی برای رشد داشت، با دلار همراه شد و فاصله خود با مرز روانی 5 میلیون تومانی را بیشتر کرد.
پایان سریال صعودی دلار

دنیای بورس: در چهارمین روز هفته دلار ترمز دلار کشیده شد و شاخص ارزی کشور ضمن از دست دادن 40 تومان از ارزش خود راس ساعت 18 به بهای 14 هزار و 260 تومان به فروش رفت. افت روزانه 0.28 درصدی نه تنها توانست به 7 صعود متوالی دلار پایان دهد، بلکه انتظارات معامله‌گران ارزی را تحت تاثیر قرار داد. کاهش 0.4 درصدی بهای سکه و عقبگرد نرخ ارز در ساعات پایانی معاملات دوشنبه احتمال افت نرخ ارز را در معاملات امروز بالا برده بود. در این بین بازارساز توانست با حضور مقتدارانه در بازار و قیمت‌گذاری مناسب افسار دلار را در دست گیرد و نخستین افت دلار در هفته جاری را رقم زند. صرافی‌های معتمد بازارساز که در آخرین لحظات ساعات کاری دوشنبه نرخ مندرج بر تابلوی خود را 50 تومان کاهش داده بودند، از ابتدای معاملات امروز  100 تومان دیگر از قیمت فروش کم کرده و دلار را به قیمت 14 هزار و 50 تومان به بازار عرضه کردند.  بازارساز علاوه بر استراتژی مناسب اتخاذ شده بر شدت عرضه دلار افزود و حکم قطعی به افت دلار داد. امروز بازار سکه نیز روندی کاهشی را تجربه کرد و جالب آنکه فعالان بازار سکه زودتر از بازیگران ارزی موقعیت فروش به خود گرفتند و با ایجاد جو روانی مقدمه افت دلار را فراهم آوردند. علاوه بر اقدامات بانک مرکزی کاهش نرخ حواله درهم و افت دلار در شهر همسایه مرزی هرات نیز بر کاهش نرخ ارز اثرگذار بود. درهم که در چند روز اخیر به واسطه سنگ‌اندازی امارات به شدت افزایشی بود، در معاملات امروز به سطح 39000 تومان تنزل کرد. قیمت دلار و درهم در بازار ارزی کشور بر هم تاثیر مستقیم می‌گذارند. خبر عقب‌نشینی نرخ ارز به مرز 14 هزار تومانی در معاملات دلاری هرات نیز افت امروز شاخص ارزی کشور را تسهیل کرد. به این ترتیب بازدهی دلار از ابتدای سال به عدد مثبت 8.44 درصد رسید.

 سکه گوی سبقت را از دلار ربود

امروز هر سکه طرح جدید طی دومین افت متوالی خود 20 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 میلیون و 960 هزار تومان به فروش رفت. طی معاملات امروز سکه از دو جنبه از دلار سبقت گرفت. به طور معمول شرایط بازار ارزی کشور بر بازار سکه اثر می‌گذارد و این اثرگذاری با یک اختلاف فاز در معاملات بازار سکه نمود پیدا می‌کند. امروز اما فعالان بازار سکه زودتر از همتایان خود در بازار ارز اقدام به افزایش فشار فروش کردند و بر چرخش روند حرکتی دلار اثر گذاشتند. از سمت دیگر سکه که با رشد قیمت اونس طلا در بازار جهانی فضای مناسبی برای رشد می‌دید، همنوا با نرخ ارز کاهشی شد و افت 0.4 درصدی را در مقابل کاهش 0.28 درصدی دلار تجربه کرد. حباب سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده نیز در ادامه روند نزولی خود 25 هزار تومان کاهش یافت و در ارتفاع 250 هزار تومانی قرار گرفت.