دلار به سطح مقاومتی رسید؟

سدشکنی سکه

11:18 - 1400/01/21
در دومین روز کاری هفته شاخص ارزی کشور به رشد خود در کانال 14 هزار ادامه داد اما از سرعت رشد آن کاسته شد. سکه نیز توانست ضمن حفظ گارد صعودی خود از مرز روانی 5 میلیون تومانی عبور کند .
سدشکنی سکه

دنیای بورس: امروز قیمت هر دلار آمریکا در ششمین قسمت از سریال صعودی خود 100 تومان دیگر به افزایش یافتد و راس ساعت 18 به بهای 14 هزار و 300 تومان به فروش رسید. به این ترتیب بازده روزانه 0.7 درصد برای نرخ ارز به ثبت رسید که نشان دهنده کند شدن صعود نرخ ارز نسبت به معاملات روز شنبه است. در این بین برخی از فعالان ارزی معتقدند که رسیدن به مقاومت 14 هزار و 400 تومانی احتیاط دلالان را بیشتر کرده و به همین دلیل از سرعت افزایش نرخ ارز کاسته شده است. از طرف دیگر افرادی وجود دارند که تداوم رشد دلار برای ششمین روز متوالی را پشتوانه‌ای مناسب برای تداوم صعود در روزهای آینده می‌دانند. امروز رشد نرخ حواله درهم و رسیدن به سطح 3 هزار و 950 تومانی در میانه روز سیگنال صعودی به بازار ارزی کشور صادر کرد و منجر به رشد دلار شد. به نظر می‌رسد اخلال در عرضه درهم عامل اصلی رشد این ارز در 2 روز گذشته بوده است. همزمان با نزدیک شدن به مقاومت 14 هزار و 400 تومانی نیز سطح خرید مردم عادی در بازار افزایش یافته و با تقویت سمت تقاضا به رشد نرخ ارز کمک کرد. از طرفی نزدیک شدن به مرز مذکور فاز احتیاطی بین معامله‌گران را هم افزایش داده است و شاید این امر به کند شدن روند صعودی دلار کمک کرده باشد. بازارساز نیز در کند شدن سرعت رشد دلار بی‌تاثیر نبود. صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ فروش خود را به 14 هزار و 150 تومان رساندند تا مانع از شکل‌گیری فاصله آربیتراژی در بازار شوند. این قیمت 300 تومان بیش از نرخ مندرج بر تابلوی این صرافی‌ها در روز شنبه بود. به گزارش ایسنا امروز نرخ ارز مسافرتی نیز افزایش یافت و قیمت یورو مسافرتی به 16 هزار و 220 تومان رسید. این قیمت 220 تومان بیش از نرخ 16 هزار تومانی یورو در بازار بود. امشب نگاه معامله‌گران دلار به گفتگوی خبری محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با شبکه فاکس‌نیوز است، که در صورت دریافت سیگنال‌های آرامش‌بخش می‌توان به اصلاح نرخ ارز در روزهای آینده امیدوار بود.

عبور سکه از مرز روانی

 هر سکه طرح جدید طی جلسه معاملاتی یکشنبه توانست ضمن شکست مرز روانی، 25 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کند و به بهای 5 میلیون و 15 هزار تومان به فروش برسد. در سال جدید تنها یک روز و به تاریخ 20 فروردین ماه بهای سکه وارد کانال 5 میلیونی شده بود. هنگامی که قیمت جهانی اونس طلا به واسطه تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود، نوسان نرخ ارز توانست سکه را با خود همراه کند و هر دو دارایی ارزشمند به ترتیب شاهد رشد 0.7 و  0.5 درصدی ارزش خود بودند. با این حال عبور از سقف 20 روزه می‌تواند منجر به شناسایی سود شده و به اصلاح قیمت در بازار سکه بی‌انجامد. با نوسانات امروز بازار دلار و سکه، ارتفاع حباب سکه با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سطح 302 هزار تومان قرار گرفت.